عمر ماندگاری تخم ‌مرغ در دمای صفر تا چهار درجه یک ماه است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت:عمر ماندگاری تخم ‌مرغ در دمای صفر تا چهار درجه یک ماه است .

کد مطلب: ۴۵۴۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان جنوبی ، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت: عمر ماندگاری تخم‌مرغ خوراکی که به صورت تازه و در قالب بسته‌بندی کوچک در بازار عرضه می‌شود در دمای صفر تا چهار درجه یخچال یک ماه است.

" رضا محمودی زاوه " افزود: تخم‌مرغ همانند دیگر فرآورده‌های پروتئینی و لبنی دامی فسادپذیر است و در صورت عدم رعایت اصول و ضوابط بهداشتی سبب ایجاد بیماری‌های عفونی، مسمومیت‌های غذایی، مشکلات گوارشی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و خسارت ها و صدمات جبران‌ ناپذیری می شود.

محمودی افزود: ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم‌مرغ بسیار بالا است و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است و دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییر رنگ در سفیده تخم‌مرغ می‌تواند نشانه فساد آن توسط باکتری پسودوموناس باشد، افزود : پوسته خارجی در تخم ‌مرغ‌های فاسد کاملا کدر و بی‌رنگ می‌شود و در صورت بروز عفونت‌های قارچی در پوسته خارجی تخم‌مرغ این آلودگی می‌تواند به سرعت به داخل تخم‌مرغ سرایت و موجب تشکیل لکه‌های کپک یا قارچ به رنگ‌های خاکستری، سیاه و قهوه‌ای شود که با چشم قابل رؤیت است.

محمودی اضافه کرد: وجود لکه‌های خونی و مخلوط بودن زرده و سفیده تخم‌مرغ از دیگر معیارهای تشخیصی تخم ‌مرغ سالم از غیر بهداشتی است و از آلودگی‌های شایع در تخم‌مرغ سالمونلا است که سبب بروز مشکلات گوارشی در انسان می‌شود.

وی با اعلام اینکه عمر ماندگاری تخم‌مرغ خوراکی که به صورت تازه و در قالب بسته‌بندی کوچک در بازار عرضه می‌شود در دمای صفر تا چهار درجه یخچال یک ماه است و نظارت مستمر بر مراکز توزیع و عرضه تخم مرغ در شهرستان خوسف توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد از مردم خواست تا تخم‌مرغ را از مراکز معتبر و مجاز که تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت است خریداری کنند و با اطمینان لازم از عدم ترک خوردگی، شکستگی و آلودگی پوسته تخم‌مرغ و با توجه به مشخصات واحد تولید و تاریخ تولید این فرآورده دقت و در صورت مشاهده تخم مرغ بدون مشخصات و تاریخ مراتب را به شبکه دامپزکی شهرستان اطلاع دهند.

مشمولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار