معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان:
ابتکار ایجاد گروه های آموزشی موجب تغییر نگرش معلمان گردید
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گفت :ابتکار ایجاد گروه های آموزشی، تغییرات مهمی را در نگرش معلمان ایجاد کرد.
به گزارش خبرنگار پانا از اصفهان ،همایش کشوری سرگروه های زیست شناسی با حضور معاون دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولان و کارشناسان استانی و کشوری به همراه سرگروه های زیست شناسی ازسراسر استان ها برگزار شد.
در ابتدای این همایش معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایراد سخن کرد و گفت: باید قبول کرد که ابتکار ایجاد گروه های آموزشی، تغییرات مهمی در نگرش معلمان و دبیران در کشور ایجاد کرده است و این ابتکار سازنده، فرصت و ظرفیتی را ایجاد کرد تا محیطی مطلوب برای معلمان ایجاد کنیم تا ضمن تعامل با یکدیگر بتوانند بر توانمندی های خود بیفزایند.
رحیم محمدی اظهار کرد: امروز در عرصه تعلیم و تربیت اصفهان از جایگاه برجسته ای در کشور برخوردار است به طوری که آموزش و پرورش، سیستم بسته ای نیست و متاثر از عوامل درونی و محیطی است به طوری که هر تجربه ای جایگاه خاص خودش را دارد.
وی ادامه داد: در عین حال که ۸ درصد جمعیت دانش آموزی کشور را در خود جای داده است، توانسته است، سرمایه گذاری بیشتری را در زمینه تعلیم و تربیت در سطح کشور داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش عنوان کرد: شاید بهتر باشد که نگاه تازه ای بر وظایف گروه های آموزشی داشته باشیم به طوری که اگر رویکردهای مشاهده ای را در جریان تعلیم و تربیت در قالب معلمان تعریف کنیم، سه عامل مهمی که در قالب رویکردهای نظارتی غیر مشاهده ای مورد توجه است، می تواند در بالا بردن جایگاه و اهمیت گروه های آموزشی تاثیرگذار باشد.
محمدی تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم، رشد خودراهبری معلمان است به این معنا که معلم، به تنهایی رهبر خود باشد که دو نکته مهم در این راستا تعیین هدف و تدوین برنامه عملکرد است.
وی ادامه داد: کمکی که گروه های آموزشی می توانند در این خودراهبری معلمان داشته باشند این است که هدف فرایند آموزشی و یادگیری را برای معلمان شفاف تر ترسیم کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: در تدوین استانداردهای آموزشی نیز قبل از آن، اولین موضوعی که برای ما اهمیت دارد، تعیین اهداف مشخص است و بدون شک یکی از دروسی که دانش آموزان به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، زیست است.
وی با اشاره به سه مولفه مهم برای تدریس افزود: اولین مولفه، هوشیاری توام با آرامش است یعنی ایجاد درس مطلوب برای یادگیری که هوشیاری و آمادگی دانش آموزان مستلزم این است که محیط را برای آنها آماده کنیم.
محمدی ادامه داد: دومین بحثی که در تدوین برنامه عمل به عنوان مولفه اصلی برای تدریس باید در نظر گرفت، درگیر شدن منظم در تجربیات پیچیده است و شاید مهمترین فاکتوری که باید به آن اشاره کنیم ایجاد فرصت های مطلوب برای یادگیری است.
ارسال دیدگاه