رئیس انجمن مامایی در گفت‌وگو با پانا:

کاهش نرخ باروری در کشور/افزایش تجرد قطعی جوانان

رئیس انجمن علمی مامایی درباره کاهش نرخ باروری گفت: هشدارهای کاهش نرخ باروری را باید جدی گرفت چرا که نتیجه کاهش نرخ باروری موجب افزایش تجرد قطعی می شود که این مساله آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

کد مطلب: ۴۴۳۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد

ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، اظهار داشت: تجرد خانم ها موجب از دست دادن فرصت مادری برای دختران می شود که این هم از نظر سلامت زنان و هم از نظر اجتماعی اهمیت دارد و باید برای آن برنامه ریزی شود.

رئیس انجمن علمی مامایی با تأکید بر اینکه خانم هایی که تن به ازدواج نمی دهند فرصت باروری را از دست می دهند، افزود: متأسفانه این مساله باعث بروز بیماری برای زنان می شود. ضمن اینکه از آسیب های روانی خانم هایی که ازدواج نمی کنند نیز نباید غافل شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کاهش زاد و ولد به تنهایی برای ما مشکل جمعیتی ایجاد نکرده بلکه کاهش ازدواج و کاهش میل به فرزندآوری نیز ما را دچار مشکل کرده است.

وی در ادامه شناسایی چالش‌ های سلامت زنان و افزایش نرخ باروری را جزو اولویت های سلامت زنان دانست و تصریح کرد: در این بخش نظام سلامت و توجه به خدمات سلامت باروری در برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری از اهمیت جدی برخوردار است. در واقع وضعیت موجود کشور نشان می دهد که در آینده با چالش‌ های مهمی در حوزه سلامت زنان و خانواده مواجه خواهیم بود که باید آینده نگری و برنامه ریزی لازم را برای بهبود سبک زندگی داشته باشیم.

خداکرمی همچنین به طرح تعالی جمعیت اشاره کرد و گفت: طرح تعالی جمعیت که متناسب با سیاست‌ های ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم و کلیات آن در صحن علنی مجلس هم بررسی شده دارای ابهاماتی است که می بایست نمایندگان مجلس به آن توجه کنند.

وی بیان کرد: در واقع میل به ازدواج و فرزندآوری باید به شکل طبیعی در افراد وجود داشته باشد که این مساله نیز به فرهنگسازی دستگاه های مرتبط با خانواده نیاز دارد.

رئیس انجمن مامایی کشور با تأکید بر اهمیت آموزش مهارت زندگی به جوانان گفت: جوانان ما باید بتوانند در کنار ایفای نقش ‌های اجتماعی در ابتدا بیاموزند که چطور همسر و پدر و مادری آگاه باشند تا بتوانند از پس نقش هایی که بر عهده دارند به خوبی برآیند.

این در حالی است که به گفته محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت نرخ باروری در سال‌های گذشته 1.8 بوده که در سال جاری به 1.9 رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار