نسل جدید دروغ سنج رونمایی می‌شود

گروهی از پژوهشگران در امریکا نرم افزاری می سازند که با ضریب دقت خیره کننده ای سخنان دروغ را تشخیص می دهد.

کد مطلب: ۴۳۵۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، پژوهشگران دانشگاه میشیگان با زیر نظر قرار دادن افرادی که در دادگاه ها سخنان و شهادت های دروغ می دهند در حال ساخت نرم افزاری هستند که با استفاده از داده های مختلف می تواند سخنان دروغ را از واقعیت تشخیص دهد.
این نرم افزار دروغ سنج از کلمات و حرکات بدن فرد برای تشخیص سخنان دروغ استفاده می کند و برخلاف سایر دستگاه های دروغ سنج فعلی که فرد باید بلندگوی آن را لمس کند تا دستگاه بتواند با کارایی بالاتری عمل کند، تنها آنچه را که فرد بیان کرده یا با ایما و اشاره ارائه می کند مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
آزمایش های اولیه ای که بر روی این نوآوری صورت گرفته حکایت از کارایی چشمگیر آن دارد به طوری که پژوهشگران دانشگاه میشیگان از ضریب عملکرد ۷۵ درصدی آن در تشخیص صحیح سخنان دروغ خبر داده اند. این درحالی است که تشخیص همین سخنان دروغ به وسیله نیروهای انسانی تنها اندکی بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.
محققان امیدوارند که روزی بتوان از این دستاورد در مواردی مانند دادگاهها و حتی تشخیص سلامت روانی افراد استفاده کرد.
پژوهشگرانی که این نوآوری را ارائه کرده اند می گویند که بر اساس یافته هایشان، افراد دروغگو در حین صحبت کردن بیشتر از سایران دست هایشان را تکان می دهند و در عین حال تلاش می کنند تا موجه تر به نظر برسند.
پژوهشگران در ساخت این نرم افزار از ۱۲۰ ویدئو کلیپ مربوط به سخنان افراد در دادگاه ها استفاده کرده اند.
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار