کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفت و گو با پانا:

یکی از اختلالات کودکان در دوره ابتدایی و پیش دبستانی ترس از مدرسه است

کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: با شروع فصل بازگشایی مدارس بسیاری از مادرانی که فرزندشان برای اولین بار به مدرسه می روند با مساله وجود ترس از مدرسه در کودکان شان مواجه هستند.

کد مطلب: ۴۳۵۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد

مریم دلایی میلان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا اظهار داشت: یکی از اختلالات روانی شایع در دوره ابتدایی و پیش دبستانی ترس از مدرسه است که در کودکان دوره آمادگی و اول ابتدایی از فراوانی بیشتری برخوردار است و با شروع فصل بازگشایی مدارس بسیاری از مادرانی که فرزندشان برای اولین بار به مدرسه می روند با مساله وجود ترس از مدرسه در کودکان شان مواجه هستند.


وی افزود: ترس از مدرسه ممکن است در کودکان در دوره‌های گوناگون تحصیلی وجود داشته باشد ولی نوع ترس کودکان کلاس اول با کودکان دوره‌های دیگر متفاوت است. بعضی از کودکان تقریبا دچار اضطراب جدایی از والدین به خصوص مادرشان هستند. در حقیقت ترسی که مایه اصلی آن هراس از مدرسه است علت جسمانی و فیزیولوژیکی ندارد و فقط ناشی از به هم خوردگی وضع درون است.


وی اذعان داشت: در این دوران به طور معمول کودک نگران و دلواپس والدین خود به خصوص مادر است و فکر می کند اگر او در مدرسه و مادر در منزل باشد ممکن است برای مادر حادثه ای ناگوار به وجود بیاید بنابراین با گریه و اصرار می خواهد در کنار مادر خود بماند.


دلایی میلان با اظهار این مطلب که آگاهی از نکات لازم والدین را در انجام بهتر وظایف یاری خواهد کرد گفت: بهتر است پیش از شروع مدرسه به هنگام ثبت نام و یا هر زمان دیگر که میسر بود کودک را با خود به مدرسه ببریم و برای او از مدرسه صحبت کنیم و برای بردن کودک به مدرسه از زور تهدید یا تنبیه استفاده نکنیم زیرا شدت اضطراب او را بیشتر خواهد کرد.


کارشناس ارشد علوم تربیتی افزود: علاوه بر آن باید به احساسات و حرف‌های فرزندمان با دقت توجه و سعی کنیم شنونده خوبی برای صحبت‌های آنها باشیم و با آرامش کودکان را به مدرسه بفرستیم و از اصرار‌هاو تاکید‌هاو امر و نهی‌های زیاد بپرهیزیم چون در این صورت اضطراب‌ به فرزندان منتقل می شود.


وی خاطر نشان کرد: در پایان مدرسه نیز باید سعی کند شرایط کودک را درک نماید. کودک پیش از این در زندگی پر از هیجان و بازی و نشاط به سر برده است و اکنون نشستن در درس و سکوت ونظم و انضباط دقیق برای او قابل توجیه نیست پس باید شرایط بهتری را برای وی فراهم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار