زرافشان در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور:
اجرای مطلوب پروژه مهر/ نگاه به مدرسه و مدرسه داری باید تغییرکند
معاون متوسطه آموزش و پرورش از معاونین متوسطه سراسر کشور خواست بحث˝مدرسه در افق چشم انداز˝ را در جلسه مدیران مطرح و به عنوان مبنای آموزش در دستورکار قرار دهد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی زرافشان در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور که امروز سه شنبه ۳ آذر در باشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهار کرد: در بحث پروژه مهر تمام استان ها خلاقیت و نوآوری را در فعالیت های خود مبنا قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه پروژه مهر امسال از نوع کار و حجم کار متفاوت بود افزود: ۹ استان در پروژ مهر امتیاز به ۹۹ تا ۱۰۰ را گرفته در حالی که در سال گذشته ۳ استان این امتیاز را گرفته بودند همچنین در پروژه مهر امسال ۳ استان امتیاز بین ۱۰ تا ۱۷ را کسب کردند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به داوری ها و دریافت میانگین نظرات نتایج پروژه مهر امسال بسیار کارآمد به نظر آمد به همین منظور از وزیر آموزش و پرورش تقاضا کردیم برای سال آینده در ارزیابی پروژه مهر گروه اعزامی از وزارت آموزش و پرورش به استانها فرستاده نشود.
رئیس ستاد پروژه مهر خاطرنشان کرد: سیاست برنامه محوری در استان ها بسیار موثر بود که از این طریق گزارش یک ساله استان ها در پروژه مهر ارائه شد.
زرافشان در خصوص ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی در استان ها گفت: معلمان ۴۰ درصد محتوا را در استان ها آموزش دیدند و بقیه آموزشها در طول سال انجام خواهد شد با توجه به تغییراتی که در محتوا و موقعیت شغلی معلمان اتفاق افتاده است باید به آموزش آنها توجه ویژه ای شود.
معاون متوسطه آموزش و پرورش در خصوص برنامه های این معاونت تصریح کرد: در بحث مدرسه در افق چشم انداز سندتحول بنیادین تاکید فراوان داریم و از معاونین استانها درخواست می کنیم که در جلسه مدیران این الگو را در دستور کار قرار داده و مبنای آموزش باشد.
وی اضافه کرد: پس از تعریف چشم انداز و هدف از تعلیم و تربیت حیات طیبه قلمداد می شود مدرسه نیز جلوه ای از تحقق مراتب حیات طیبه قلمداد خواهد شد.
وی افزود: کانون عرضه خدمات و فرصت های تعلیم و تربیت برای ورود و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در هر یک از ساحت های ذکر شده در سند تحول بنیادین است.
رئیس ستاد پروژه مهر عنوان کرد: باید جهت گیریها در قالب رشد خدمت انسان قرار گیرد اگر سند تحول بنیادین به دنبال حیات طیبه است باید رویکرد ما نیز توجه به یادگیرنده و اصلاح موقعیت آن باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برگزاری همایش عدالت آموزشی در هفته آینده با حضور ۴ وزیر اشاره و تصریح کرد: این همایش در دانشگاه تهران و با حضور جمعی از معاونان وزرا، اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای کمیسیونهای مجلس برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نگاه به مدرسه و مدرسه داری باید تغییر کند گفت: توجه به آسیب های جامعه و ضرورت برگشت به یادگیرنده برای ما بسیار مهم است و باید مدرسه در افق سند تحول منشور کار استان ها باشد.
وی در خصوص استقرار ساختار-استقرار کیفیت افزود: ما در آموزش و پرورش با این چالش مواجه هستیم که طبق مصوبه شورای عالی اموزش و پرورش نظام شش سه سه در پایه ۹ استقرار یافته و در سال آینده در دوره متوسطه دوم نیز مستقر می شود. چالش ما استقرار این ساختار در عین حفظ کیفیت است.
زرافشان خاطرنشان کرد: در کنار استقرار ساختار از شما درخواست داریم که استقرار کیفیت نیز مورد توجه قرار گیرد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجرای سند تحول بنیادین مطالبه جدی مقام معظم رهبری و برنامه وزیر آموزش و پرورش است افزود: معلمان و کیفیت نکته اساسی در این بحث است و کیفیت بدون معلم غیرممکن خواهد بود.
وی اضافه کرد: باید به معلمان کمک کنیم تا کیفیت را در مدارس ارتقا دهند.
وی خاطرنشان کرد: نظارت و راهنمایی معلمان به عنوان رویکرد بالینی، گروه های آموزشی و انجمن های علمی معلمان به عنوان یک ظرفیت خوب در دوره متوسطه است همچنین درس پژوهی و ایجاد دبیرخانه و پایگاه کشوری دروس از جمله برنامه هایی است که در استقرار ساختار-استقرار کیفیت در زیرشاخه معلمان و کیفیت مهم است.
رئیس ستاد پروژه مهر تصریح کرد: چالش پیش روی ما در سالهای آینده حفظ کیفیت است و راهبرد آموزش و پرورش نیز از دید وزیر اموزش و پرورش همین خواهد بود.
زرافشان تاکید کرد: عدالت آموزشی جز اهداف سند است و به عنوان هدف عملیاتی ۵ و راهکار ۵-۲ سند تحول بنیادین دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: تامین و بحث عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت ها و ویژگیهای دختران و پسران در دوره متوسطه مطرح است که این راهکار برای پوشش کامل آموزش عمومی دیده می شود.
زرافشان ادامه داد: پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه ۹۴ درصد و در دوره دوم ۸۲ درصد شده است که امسال این پوشش با جذب کودکان بازمانده از تحصیل به این رقم رسیده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای کامل شدن پوشش دوره متوسطه به روش جایگزین نیاز داریم افزود: بیش از یک میلیون دانش آموز با روش جایگزین در حال تحصیل هستند.
وی اضافه کرد: این روش آموزش بیش از ۴۰۰ هزار بزرگسال، ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی ، بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز در روستا مرکز و آموزش از راه دور، داوطلبان آزاد و جذب کودکان بازمانده از تحصیل است.
زرافشان در خصوص بحث دانش آموزان و کیفیت اشاره کرد: ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری ، مراکز کارآفرینی و مشاوره و برقراری تعامل اثربخش مدارس با این محیط با رعایت غنی سازی محیط مدرسه در کیفیت آموزش دانش آموزان موثر است.
وی در خصوص پژوهش سراها ادامه داد: بر اساس درجه بندی مناطق و شهرستان های کشور ۶ منطقه و درجه داریم.
وی به تفکیک مناطق اشاره کرد و گفت: در منطقه یک از ۵۹ پژوهش سرا ، و در منطقه دو ۳۹ پژوهش سرا داریم.
زرافشان ادامه داد: در منطقه ۳ از ۴۵ مدرسه ۴۴ مدرسه پژوهش سرا دارد، در منطقه ۴ از ۵۷ مدرسه ۵۴ مدرسه پژوهش سرا دارد، در منطقه ۵ از ۱۳۴ مدرسه ۱۱۱ مدرسه پژوهش سرا دارد و در منطقه ۶ از ۳۹۱ مدرسه ۱۹۵ مدرسه پژوهش سرا دارد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال علاوه بر ۱۰۰ پژوهش سرا ۹۴ پژوهش سرا کد ملی دریافت کرده و تعداد به ۴۹۴ پژوهش سرا در سطح کشور رسید.
وی ادامه داد: انتظار ما از آموزش و پرورش ورود دانش آموزان به عرصه اختراعات و نوآوری است.
وی تاکید کرد: طرح جهاد علمی در دوره متوسطه و کیفیت بخشی به پایه نهم و دوم متوسطه، کارافرینی و مهارت آموزی برای تمام دوره ها به خصوص دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه ، ارتقای عملی مانند نرخ گذر و امتحانات نهایی و دروس هدف در بحث دانش آموز و کیفیت مطرح هستند.
زرافشان در بحث مدیریت و کیفیت آموزشی بیان کرد: کیفیت مدیریت مدارس مبتنی بر فعالیت های معاونین متوسطه است برنامه تعالی مدیریت مدرسه، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، گروه آموزشی مدیران نیز از اقدامات در این حوزه به شمار می رود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: از برنامه مدارس سرامد در دوره متوسطه برای مدارسی که مجری برنامه مدیریت تعالی مدرسه نیستند استفاده می شود همچنین دستورالعمل فرایند انتخاب و انتصاب مدیران به استان ها ارسال شده تا بر این اساس نیروهای اصلح و کارامد را انتخاب کنند.
وی در خصوص کیفیت و شاخص های جهانی گفت: ارتقای جایگاه ایران در ارزیابی های کیفیت جهانی در چارچوب معیارهای اسلامی و معرفی الگوی تعلیم و تربیت به جهان مطرح است.
زرافشان بیان کرد: EFA آموزش برای همه ، ICT نقش توسعه آموزشی ، آزمونهای تیمز و پرز، ESD توسعه پایدار و TVET آموزشهای فنی و حرفه ای از فعالیت های کیفی و شاخص های جهانی به شمار می روند.
وی اضافه کرد: کیفیت آموزشهای فنی و حرفه ای در قالب فضا و تجهیزات و نیروی انسانی، آموزش همراه با تولید ، آموزش خوداتکایی در مدارس شبانه روزی، ارتقای کیفیت برون سپاری و توسعه رشته ها مورد بررسی است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: تحول در ساختار مدیریتی زمان آموزش در مدارس و متناسب سازی ساعات و روزهای آموزشی در طول هفته بسیار مهم است که در دوره متوسطه برای هر درس ۵۰ دقیقه زمان لازم است بدون مدیریت زمان کیفیت یاددهی - یادگیری تضمین نمی شود.
ارسال دیدگاه