پروژه عتیق تبریز، برنده جایزه خشت طلایی تهران شد

خشت طلایی تهران ، همه ساله و همزمان با مراسم روز جهانی شهرها، توسط شهردار تهران به مدیران شهری و شهروندانی که بر اساس ارزیابی هیات داوران ، بیشترین تاثیر گذاری را در اجرای پروژه های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهری داشته اند، اهدا می شود.

کد مطلب: ۴۱۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی ، خشت طلایی تهران ، همه ساله و همزمان با مراسم روز جهانی شهرها، توسط شهردار تهران به مدیران شهری و شهروندانی که بر اساس ارزیابی هیات داوران ، بیشترین تاثیر گذاری را در اجرای پروژه های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهری داشته اند، اهدا می شود.

این مراسم که با ابتکار مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و با همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران برگزار می‌شود، از جایزه "خشت طلایی" که به مناسبت 31 اکتبر روز جهانی شهرها طراحی شده بود ، پرده برداری شد و این جایزه در نهایت به 24 اثر تعلق یافت .

از میان این 24 اثر که توسط 67 داور داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت ، طرح پیشنهادی معاونت شهرسازی و معماری تبریز نیز، جایزه جهانی خشت طلایی تهران را به خود اختصاص داد و در زمره بیست و چهار طرح برگزیده شهری در سطح جهان قرار گرفت.

این پروژه توانست از میان حدود 300 پروژه ارسال شده از شهرهای سراسر جهان، خشت طلایی را از آن خود کند.

پروژه عتیق از میان محورهای هشتگانه در قالب محور " نوآوری و خلاقیت شهری برای زندگی بهتر " از طریق این معاونت به دبیرخانه مسابقه ارسال شد و بر افتخارات شهرداری تبریز افزود .

قضاوت نهایی با 5 داور خارجی و دو داور ایرانی بود که 5 شهر از شهرهای ایران نیز در این برنامه شرکت کرده‌اند و در مجموع 150 اثر از شهرهای مختلف دنیا و 150 اثر از تهران و دیگر شهرهای کشور در این برنامه شرکت داده شدند .

آیین گرامیداشت روز جهانی شهرها و جایزه جهانی خشت طلایی روز شنبه با حضور شهردار تهران، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مهمانان داخلی و خارجی در بوستان گفت و گو برگزار شد .

معیارهای ارزیابی پروژه‌ها را پنج معیار نوآوری، اثربخشی، تکرار پذیری، اهمیت، ‌جهان محلی می باشد که داوری‌ها بر اساس این معیارها توسط 60 داور از داخل و خارج مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این دوره کشورهایی مانند استرالیا، پرتغال، آفریقای جنوبی، آمریکا، کانادا، آلمان، فنلاند، هند و برزیل پروژه‌هایی را برای جایزه جهانی خشت طلایی ارسال کردند.

روز جهانی شهرها برای نخستین بار در قالب بیانیه‌ای و در مراسم پایانی اکفوی جهانی 2010 شانگهای چین با هدف تلاش برای یادآوری تجدید و پیشبرد ایده و عمل شهر بهتر، زندگی بهتر اعلام عمومی شد .

اولین شهری که در دنیا اقدام به برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی شهرها کرد، تهران بود که در آبانماه سال 93 مراسم ویژه‌ای را با مشارکت دفتر تهران اسکان بشر سازمان ملل متحد و حضور مقامات محلی، ملی و بین‌المللی برگزار کرد و طی آن از جایزه خشت طلایی به عنوان جایزه جهانی تهران برای مدیریت شایسته شهری در جهان رونمایی شد .

جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری متمرکز بر محورهای هشت‌گانه مدیریت وتوسعه از جمله معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و محیط زیست، نوآوری و خلاقیت شهری برای زندگی بهتر، توسعه زیرساخت‌های شهری، توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهر، و حمل و نقل عمومی و شهرهای هوشمند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار