پژوهشگر سنگ نگاره‌های ایران در گفت و گو با پانا:

نقوش سنگ نگاره های تیمره خمین به شش هزار سال قبل بر می گردد

پژوهشگر سنگ نگاره‌های ایران گفت: کشف نقوش ارابه های چهار چرخ و دو چرخ در سنگ نگاره های تیمره خمین به هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی شش هزار سال قبل بر می گردد.

کد مطلب: ۴۱۶۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد ناصری فرد در گفت و گو با خبرنگار پانا استان مرکزی اظهار داشت: کشف این نقش ها نشان می دهد انسان هایی که در این دیار می زیسته اند، با درایت و اندیشه به خوبی از هنر و چرخ برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده کنند و بر طبیعت خشن آن زمان فایق آمده بودند.
وی افزود: در ادامه مطالعات محققان بروی سنگ نگاره های تیمره توسط یک گروه مطالعاتی در حیطه هنرهای صخره ای در یک هفته گذشته این نقوش کشف شد.
پژوهشگر سنگ نگاره‌های ایران ادامه داد: ارابه های چهار چرخ و دو چرخ جهت شناخت انسان است که از خواص حرکت دورانی و ابزارهای چرخنده نشان از پیشرفت تمدن را دارد و به کار بردن این وسیله ها موجب تحولی بزرگ در زندگی بشر شد.
ناصری فرد بیان کرد: طی بررسی ها و پژوهش های گسترده صورت گرفته مشخص شد که جنس ارابه های منقوش شده بر سنگ نگاره ها از چوب بوده و حیوانی که ارابه را به آن می بستند شباهت به گونه ای از گاو داشته که امروزه اثری از این گونه گاو وجود ندارد و نسلش منقرض شده است.
وی ابراز داشت: در کنار این ارابه های چهار چرخ ارابه دو چرخ نیز برای کاربردهای نظامی و مشابه آن در سنگ نگاره های تیمره کشف شده به این صورت که ارابه ها تک نفره بوده و فردی که سوار ارابه می شد به حالت ایستاده بوده و سر پا و حیوان کشنده آن دو اسب است.
پژوهشگر سنگ نگاره‌های ایران اضافه کرد: نمونه های این تصاویر با این قدمت بر روی سنگ نگاره های صحرای لیبی کشف شده است.
ناصری فرد گفت: در عرصه های بعدی نقش های ارابه چهار چرخ بر روی سفالینه ها در میان رودان و برخی نقاط دیگر در فلات ایران کشف شد.
وی افزود: این نقوش کشف شده می‌تواند یاری گر خوبی برای کسانی که در عرصه های مختلف زیست بشر مطالعه و تحقیق می کنند، باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار