بلیط مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیم‌بها شد

با رأی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، مقرر شد نرخ بلیط مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان تا یک سال نیم‌بها ارائه شود.

کد مطلب: ۴۱۳۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از فارس، شهردار شیراز در روند بررسی پیشنهاد نیم‌بها شدن قیمت بلیط مترو برای دانشجویان، دانش‌آموزان و ایثارگران اظهار داشت: هزینه تمام‌شده بلیط قطار شهری برای جابجایی هر مسافر ۴۰ هزار تومان است درحالی‌که همین هزینه در اتوبوس یکهزار تومان است که در همین شرایط نیز بر روی هر دو بخش یارانه پرداخت می‌شود.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: برخی دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند با اتوبوس که بلیط آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان است تردد کنند که از ۵۰۰ تومان مترو کمتر می‌شود اما با توجه به این‌که مترو در آغاز راه است نیم‌بها شدن بلیط آن برای مدت یک سال پیشنهاد خوبی است که منجر به تشویق دانش‌آموزان و خانواده آنان در استفاده از مترو می‌شود.

وی افزود: اگر قرار باشد ادامه پروژه قطار شهری با سرعت خوبی پیش رود و خط یک تا پایان سال کامل افتتاح شود لازم است در پنج سال آینده مبلغ قابل‌توجهی از بودجه شهرداری صرف نگهداری مترو شود چراکه شرکت بهره‌برداری مترو هزینه‌های بالایی دارد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: باید شهرمان را به اقتصاد پویا برسانیم و با این زیرساخت‌های ایجادشده و هزینه‌های کلان نگهداری و توسعه آن چاره‌ای نداریم جز آن‌که به سمت توسعه گردشگری برویم و در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز تیز در این مورد گفت: مدارس قابل‌توجهی در مسیر مترو از میدان احسان تا نمازی قرار دارد و وجود این مدارس، مجموعه‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها باعث این شده که پیشنهادی ارائه تخفیف در بلیط برخی اقشار با تائید شهردار به شورا داده شود.

اسدالله حاجی زمانی با اشاره به این‌که هزینه تمام‌شده بلیط مترو ۲ هزار و ۸۵۰ تومان است که قطار شهری آن را ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند، افزود: مناسب است بلیط دانشجویان و دانش‌آموزان تا پایان سال نیم‌بها شود تا تفاوت نرخ مترو با بلیط اتوبوس ترغیب بیشتر این قشر در استفاده از مترو را در پی داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در همین جلسه گفت: باید بررسی شود چه طیف‌هایی از مترو استفاده می‌کنند و اگر قرار است تخفیف داده شود آیا آن قشر موردنظر از مترو بهره می‌برند یا خیر که گاه ممکن است با بیان این‌که تخفیفی به خانواده شهدا داده می‌شود در عمل نتیجه چندانی برای آنها نداشته باشد و تنها شأن این بزرگواران برای یک امر نه‌چندان ارزشمند که موردنیاز آنان نیز نیست، خدشه‌دار شود.

غلام‌علی ترابی افزود: اگر به یک گروه یا قشر تخفیف داده شود برای سایر گروه‌های مردم نیز توقع ایجاد می‌شود غیرازآن که اقشاری که از ابتدای کار با تخفیف مترو سوار می‌شوند انتظار دارند تا همیشه از این تخفیف‌ها بهره‌مند باشند.

وی ادامه داد: با توجه به آن‌که نرخ دریافتی فعلی مترو تنها یک‌چهارم هزینه تمام‌شده است بهتر این است که تخفیف‌ها تنها در مناسبت‌های ویژه و برخی مقاطع مناسب با طیفی که آن روزبه آنها منتسب است تخفیف‌های کوتاه‌مدت چندروزه در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران شورا نیز بیان کرد: عدم استقبال مردم از مسیر فعلی مترو به سبب خودرو داشتن شهروندان آن منطقه یا عدم استقبال شیرازی‌ها از مترو نیست بلکه به دلیل ناقص و کوتاه بودن مسیر راه‌اندازی شده است.

رضا محمدیان ادامه داد: از سویی اگر بنا باشد این تخفیف‌های بلیط در بلندمدت ارائه شود مبالغ هنگفتی خواهد بود ضمن آن‌که بلیط حتی با همین قیمت نیز دارای تخفیف بوده و مناسب است این موضوع به نحوی به مردم اطلاع داده شود تا بدانند که از محل‌های دیگر برای حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود تا شهروندان باقیمت مناسب از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امروز ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری‌شده و یک سال است که هیچ‌کس برای را‌ه اندازی آن اقدام نمی‌کند چون توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین ارائه تخفیف در مترو نباید به قیمت ایجاد مشکل برای رانندگان اتوبوس تمام شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در مورد این پیشنهاد گفت: مترو سیستمی جدید است که باید برای استفاده از آن تشویق‌هایی در ابتدای کار در نظر گرفته شود و این‌که پول مردم برای خود مردم هزینه شود و تخفیف اندکی بری چند دانش‌آموز در نظر گرفته شود در مقایسه با هزینه‌های انجام‌نشده چیزی نیست.

محمدرضا دیهیمی تصریح کرد: از سویی باید توجه کنیم که تمام اتوبوس‌ها در این مسیر نیستند و اگر در خط‌هایی اتوبوس جواب نمی‌دهد باید به جنوب شهر منتقل شود که مردم به‌شدت نیازمند آن هستند و علاوه بر آن موارد اجرایی و فنی این پیشنهاد نیز توسط خود شهرداری پیگیری می‌شود و موضوع حادی نیست که شورا وارد آن شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار