معلمان تربیت بدنی به سمت الگوهای تدریس حرکت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران گفت: معلمان تربیت بدنی باید از روش های تدریس جدا شده و به سمت الگوهای تدریس در تربیت بدنی حرکت کنند.

کد مطلب: ۴۱۳۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا آذربایجان غربی، دکتر جواد آزمون در نشست علمی چیستی و چرایی آموزش مبتنی بر الگو در تربیت بدنی اظهار داشت: نخستین مدرسان تربیت بدنی پزشکانی بودند که وارد عرصه تربیت بدنی شده و در دهه 80 میلادی بتدریج با حضور دانشگاهیان و معلمان تربیت بدنی، افرادی پیدا شدند که در حوزه تدریس گوی سبقت را از پزشکان ربوده و در نتیجه سبک و روش تدریس مطرح شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران گفت: بحث "حضور موثر در تدریس" نیز پس از دهه 80 میلادی مطرح شده و معلمان در پی یافتن الگو شدند.
وی با اشاره به تعریفی از "چیستی الگوی آموزشی" تصریح کرد: مجموعه طرح هایی که مبنای نظری برنامه ریزی مدیریت کلاس، فعالیت های یادگیری و بخشی را با هم مرتبط می سازد و به عبارتی دیگر، طرحی جامع و منسجم برای آموزش را چیستی الگوی آموزشی گویند.
آزمون به بیان برخی ویژگی های الگوی آموزشی پرداخت و بیان کرد: دامنه چشم انداز الگوهای آموزشی وسیع بوده و از حیث ماهیت، یک نقشه اولیه برنامه ریزی محسوب می شود و علاوه بر آن مبتنی بر الگوی آموزشی است و برای تعداد بسیاری دلالت دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران افزود: در تربیت بدنی هشت الگوی تدریس وجود دارد که می تواند جایگزین روش تدریس شود.
آزمون اظهار داشت: در این باره باید براساس"پذیرش دانش آموزان" الگویی برای تدریس انتخاب شود چون برخی دانش آموزان یا طالب و یا گریزان از تحصیل هستند.
وی با تاکید بر اینکه "شفافیت" یکی از مشخصه های هر الگو است گفت: اگر الگویی برای تدریس وجود نداشته باشد این محتوا است که تکلیف را تعیین می کند و بنابراین هر شخصی به سلیقه خویش روش تدریسی را انتخاب می کند در حالی که اگر آموزش مبتنی بر محتوا باشد دستاوردهای تدریس مشخص می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران تصریح کرد: وقتی آموزش مبتنی بر الگو مطرح می شود، ترتیب تکالیف، معلم، محتوا و روش آموزشی مشخص است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران در زمینه چرایی آموزش مبتنی بر الگو گفت: اگر از قبل الگو انتخاب و استفاده شود، اثربخشی آموزشی افزایش می یابد چون بیشتر الگوها مبتنی بر اسناد پژوهشی و تحقیقی هستند.
وی با اشاره به مزایای استفاده از آموزش مبتنی بر الگو در تربیت بدنی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر الگو از قبل تعیین شده است استاندارد خاص خود را برای یادگیری داشته و هر الگو معلم را به تصمیم گیری در چهارچوب الگوی خود قرار می دهد.
آزمون بیان کرد: از سوی دیگر از مزایای استفاده از آموزش مبتنی بر الگو در تربیت بدنی این است که پیام های آموزشی در آنها از قبل مشخص بوده و دارای یک زبان تخصصی هستند.
وی سه علت برای استفاده از الگو در تربیت بدنی را مطرح کرد و گفت: در این صورت تربیت بدنی موثرتر تدریس شده و علاوه بر آن ضمن رسیدن به دستاوردها، به موضوع بکارگیری انواع توانایی دانش آموزان توجه می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران تاکید کرد: معلمان تربیت بدنی باید از "روش های تدریس" جدا شده و به سمت"الگوهای تدریس" در تربیت بدنی که تاثیرگزاری بیشتری دارند حرکت کنند.
گفتنی است اولین همایش ملی تربیت بدنی و ورزش مدارس کشور از 26 مهر به میزبانی شهرستان ارومیه اغاز شده است و در آن 400 نفر صاحب نظر ورزشی حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار