مهمان نوازی به سبک اعراب

حادثه از مسجدالحرام تا منا

خبرگزاری پانا: خبر ازطوفان بود و حادثه و سقوط جرثقیل و خبر غم انگیز دوم حج امسال کشته شدن حجاج در منا به دلیل بی نظمی حجاج اینها مواردی بود که مقام های عربستان اعلام کردند اما واقعیت چیز دیگری است این اظهارات نمی تواند سرپوشی بر بی کفایتی آل سعودباشد.

کد مطلب: ۴۰۲۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سالیان متمادی است که وجود جرثقیل های سقفی ((Tower Craneغول پیکر فضای روحانی مسجدالحرام و خانه خدا را به فضایی آهنی شبیه کرده است و بیشتر انسان ها را به یاد برج سازی در ممالک عربی و غربی می اندازد و دیگر از آن روح معنوی در بین این همه پاره آهن چیزی باقی نمی گذارد.
بار ها از سوی خادمین الحرمین ! دلیل وجود این همه ساخت و ساز گسترش بیت الله الحرام اعلام شده است این امری اجتناب ناپذیر است زیرا با وجود افزایش جمعیت، تقاضا برای سفر معنوی حج نیز افزایش دارد اما این خیل جمعیت با این همه فرهنگ متفاوت مدیریتی فراملیتی را طلب می کند که بعید است از خادمین الحرمین الشریفین! برآید.
اما سقوط یک جرثقیل غول پیکر در روزهای آغازین حج امسال شاید خبر از یک حج خونین دیگر را داد و هشداری بود برای مسئولان حج ابراهیمی. آیا یک طوفان با این ابعاد می توانست این حادثه را رقم بزند ؟ یا عدم رعایت اصول ایمنی ساده از جانب گسترش دهندگان و مهندسان و در کل، مسئولان عربستان سعودی باعث این حادثه شد و مرگ 107 نفر و مجروح شدن 238 نفر انسان بی گناه را در پی سقوط جرثقیل رقم زد.
اما در روزی که باید جمرات سه گانه رمی می شدند وبه شیطان سنگ زده می شد حاجیان خود را به صحرای تفتیده منا رساندند. گرمای هوا و خیل عظیم جمعیت که بسیاری از آنها را افراد سالخورده تشکیل می دهند. در خیابان 240 که منتهی به محل رمی جمرات است به آرامی در حرکت بودند که حضور نا بهنگام یکی از شاهزادگان سعودی برای انجام رمی جمره موجب مسدود شدن این خیابان شد و جمعیت حدود یک میلیون نفری به سمت خیابان 215 هدایت شدند که در عین بی تدبیری این خیابان نیز مسدود شد. در این فاصله دروازه ای که با پوشش فنس ایجاد شده بود و عرض آن کمتر از 10 متر بود از شلوغ ترین ناحیه به روی حجاج گشوده شد و حادثه ای تلخ و ناگوارترین حادثه طی 25 سال گذشته حج را رقم زد ، مرگ بیش از 1300 نفر و مجروح شدن بیش از 2000 نفر انسان که به مراحل انتهایی اعمال حج رسیده بودند.
داغ کشتار مردم بی گناه بحرین و یمن به دست مزدوران سعودی هنوز در اذهان باقی است که بی لیاقتی و بی تدبیری آنها این کشتار را رقم زده است و لکه ننگی شد بر دامان آل سعود.
سال ها قبل بود مردی آسمانی دست فرزندان و یارانش را گرفت وحج را نیمه کاره رها کردند تا ثابت کنند که خدای کعبه فقط در کعبه نیست بلکه در دلهای محتاج هم می توان خدا را یافت . اما تاریخ به خوبی یادآوری می کند این جاهلان مهمان نوازان خوبی نیستند. مهمان دعوت می کنند و او را به مسلخ می برند.
خادمین الحرمین هم مهمان نوازان قابلی نیستند؛ نگاهی اجمالی به آمار، این مدعا را ثابت می کند سال 1990 1426 کشته در تونل منتهی به مسجد الحرام بر اثر ازدحام حجاج. 1994 کشته شدن 270 نفر در پل جمرات ، سال 1997 کشته شدن 340 نفر در آتش سوری خیمه های منا و زخمی شدن 1500 نفر در همین سال ، 1998 کشته شدن 180 نفر در هنگام رمی جمرات ،2004 کشته شدن 251 نفر در رمیجمرات ، 2006 فروریختن سقف هتلی در مکه باعث کشته شدن 76 حاجی از آسیا ودررمی جمرات نیز 363 نفرکشته شد .
حج سال 1366 بود (31 ژوئیه 1987) و گرمای مرداد عربستان ، قتل عام خونین حجاج عمدتا ایرانی که 402 نفرکشته (275 نفر ایرانی ،45 نفر ملل دیگر و 85 نفر عربستانی )و 649 نفر مجروح(۳۰۳ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل)را به دنبال داشت.فتوای تاریخی پیر جماران تحریم حج ابراهیمی زیرا حفاظت از جان انسان ها شریف تر از اعمال حج است. جمله تاریخی امام خمینی"اگر از جنایات صدام بتوان گذشت از جنایات آل سعودنمی گذریم."
اما حج یکی از فروع دین است که مانند نماز و روزه بر هر فرد مسلمانی تحت شرایطی واجب است و باید موجب تعالی روح او شود پس حج تعطیل شدنی نیست .شاید در این مقطع تاریخی تصمیمی انقلابی از سوی کنفرانس سران کشورهای اسلامی و مسئولان سازمان حج و زیارت بتواند چاره کار باشد؛ برگزاری مناسک عبادی-سیاسی حج به صورت شورایی از سوی سران کشورهای اسلامی و یا نمایندگان آنها و کاستن از سهمیه حجم زائران و حجاج کشورها تا زمانی که زیر ساخت ها آنقدر قوی باشند که بتوانند حجم میلیونی را تحمل کنند. تا دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم.


حمید رضا قلخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار