ترک های تونل توحید به دلیل آب بندی است

انکار و اصرارها در خصوص ایمنی دومین تونل پایتخت

خبرگزاری پانا: چکه کردن تونل توحید دردی قدیمی است که از همان روزهای ابتدایی بهره برداری خود را نشان داد و درمان های مقطعی هم نشان داد نتوانسته مشکل نم و چکه این تونل را رفع کند اما مدیران فعلی شهری می گویند به دنبال راهکاری اساسی برای مقابله با چکه کردن تونل توحید هستند و شکاف های ایجاد شده بر جداره این تونل هم بخشی از فعالیت های اجرایی برای آب بندی این تونل است .

کد مطلب: ۳۹۵۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا،خبر نم دار شدن دیواره های دومین تونل شهری تهران از همان روزهای نخست بهره برداری منتشر شد. نخستین واکنش مسئولان به دیوارهای نم گرفته تونل توحید این بود که شکسته شدن لوله آب منجر به نم و چکه آب در تونل شده است، اما در همان زمان مدیرعامل شرکت آبفای شهر تهران این خبر را تکذیب کرد و گفت که علت ریزش آب وجود آب های سرگردان یا قنات هایی است که در مسیر ساخت تونل وجود داشته دارد.تحقیقات نشان داد که علت اصلی ریزش آب داخل تونل توحید، عدم عایق‌بندی آن است.
در زمان احداث تونل توحید، یک شرکت ساختمانی به شهرداری پیشنهاد کرد با استفاده از فن‌آوری جدید «زایکوسیل»، سرتاسر تونل به ضخامت 5 سانتی‌متر از لحاظ رطوبتی، ایمنی و آتش‌سوزی عایق شود. این پیشنهاد به دفتر شهردار ارسال شد و قالیباف هم دستور پیگیری و اجرای آن را صادر کرد، اما به دلیل بی توجهی مسوولان این سازمان این طرح هرگز اجرایی نشد. علاوه بر این عدم پوشش کافی فضای بین سطح خیابان و سقف تونل با بتن و عدم استفاده از پودر آب بند و نداشتن عایق رطوبتی که باعث ایجاد شوره‌های سقف تونل شده،می‌تواند از مجمموعه دلایل آب‌گرفتگی تونل توحید باشد.
حسن بیادی و حمزه شکیب 2 عضو همیشه منتقد شورای سوم بودند که اعتقاد داشتند این پروژه دچار مشکلات زیادی است . بیادی بر آلودگی هوا درداخل تونل و هزینه های اعلام نشده و نشت آب انتقاد داشت و حمزه شکیب، معتقد بود در بحث مدیریت فنی پروژه تونل توحید طراحی درست انجام نشده و کار به صورت سعی و خطا اجرا شده است. ضمن اینکه هیچ‌یک از توصیه‌های کمیسیون توسعه و عمران در بازدیدهای تونل اعمال نشده است.
شهردار تهران هم در معدود نشست های خبری که در طول یک دهه مدیریتش بر شهر تهران برگزار کرد درباره مشکلات تونل توحید گفته بود: مسئول ایمنی تونل توحید بنده هستم و اگر ایمنی نداشته باشد اجازه عبور نمی‌دهم. محمدباقر قالیباف در آن نشست وعده داد 40 روزه مشکلات تونل توحید را رفع خواهد کرد . وی همچنین به آبریزش تونل توحید اشاره کرد و گفت: ریزش آب غیراستاندارد نیست البته نباید تونل ریزش داشته باشد. اما اگر سقفی چکه کرد به معنی ناامن بودن تونل نیست.
به گفته قالیباف مشکل آبریزش تونل توحید تا حدودی برطرف شده و فقط در نقطه‌ای آبریزش وجود دارد که به زودی برطرف می‌شود.اما مشکل ریزش آب این تونل هنوز بر طرف نشده است .
اما این تونل پرحاشیه بارها به دلیل چکه کردن بسته شده است . این هفته تونل توحید به دلیل چکه کردن بسته شد . هرچند باز هم در خصوص دلیل این اتفاق مدیران شهری همان حرفهای تکراری گذشته را مطرح کردند .
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این رابطه گفت: ریزش آب در این پروژه پرسش‌هایی را ایجاد کرده اما به‌هرحال این قسمت تونل به روش جدیدی در حال آب‌بندی‌شدن است. شاکری می‌گوید که لوله آبی که بالای سر این قسمت تونل وجود داشته، شکستگی داشته و تونل هم در نقاطی عایق‌بندی نشده است و حالا عایق‌بندی در حال انجام است. او در ادامه اعلام کرد که پرداخت هزینه‌های مربوط به پیمانکار عایق‌بندی تونل تأخیر دارد و همین موضوع کار را کند کرده است.
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هم درر جلسه روز گذشته شورا تأکید کرد که وضعیت تونل توحید به حیثیت مدیریت شهری لطمه زده و نباید از کنار این موضوع به‌سادگی گذشت. حافظی تأکید کرده که باید در زمان ساخت این تونل به مسئله خشک‌سالی و پایین‌آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، مسیر لوله‌ها و سایر ملاحظات توجه می‌شد و باید پرسید که چرا باید لایه ایزولاسیون تونل از دستور خارج شود؟
وی به ترکیدن یک لوله چنداینچی بالای سر تونل توحید و ایجاد یک دریاچه در داخل تونل و بروز مشکل و نگرانی برای مردم اشاره کرد و گفت: قطعا استمرار نشت آب به خردگی بتن توسط املاح موجود در فاضلاب و کاهش عمر تونل منجر می‌شود و دست‌اندرکاران این پروژه باید در این مورد پاسخ‌گو باشند.
مختاباد هم وضعیت تونل توحید را به کاریکاتور و طنز تشبیه کرد که باید هر چه زودتر برای آن چاره اندیشی کرد .
او ادامه داد : کار درباره تونل توحید به شوخی و کاریکاتور در رسانه‌ها کشیده شده و فکر می‌کنم لازم است معاون مربوطه باید در این باره گزارشی ارائه دهد.
احمد دنیال مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران که در زمان ساخت تونل توحید معاون عمرانی شهردار تهران بود خم در پاسخ به منتقدان تونل توحید، گفت: اگر بحث‌های غیرکارشناسی در خصوص تونل توحید ادامه پیدا کند، جواب دندان‌شکنی به اظهارات غیرکارشناسی خواهم داد.
وی با بیان اینکه منتقدان تونل توحید ، مسائلی را مطرح می‌کنند و حداقل برای تکمیل اطلاعاتشان، سئوال کنند گفت: بحث تزریق و آب‌بندی تونل توحید از قبل مطرح شده و این تونل، تونلی شمالی و جنوبی است؛ به همین دلیل آب‌بندی آن پول زیادی نمی‌خواهد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: برخی از شاه‌لوله‌های اصلی انتقال آب تهران از قدیم در این محدوده بوده که قرار بود مسیر آنها تغییر کند. ما در زمان احداث این تونل نیز شکستگی‌هایی داشتیم که سبب اختلاف مدیریت شهری با سازمان آب بود.
دنیامالی با بیان اینکه سازمان آب اعتقاد داشت که این آب، آب قابل شرب نیست، گفت: اما آزمایشات نشان داد، آبی که در تونل توحید است، آب قابل شرب است.
وی تاکید کرد: در بازدیدی که ازر تونل توحید داشتم، مشکلی در تونل توحید وجود ندارد و دریاچه‌ای در آن کشف نشده است و اگر این بحث‌های غیرکارشناسی ادامه پیدا کند، پاسخ دندان‌شکنی به منتقدان که اطلاعات دقیقی ندارند، خواهم داد.
معاون عمرانی شهردار تهران هم به شهروندان تهرانی این اطمینان را می دهد که تونل توحید مشکل سازه ای ندارد .
علیرضا جاوید در گفتگویی در خصوص نشت آب در تونل توحید گفت: چند روز پیش از فاصله 770 متری لاین شمال به جنوب تونل توحید نشتی آب مشاهده می‌شد.
معاون فنی عمران شهرداری تهران با بیان اینکه بررسی‌های لازم صورت گرفت و مشخص شد که نشتی آب از یکی از لوله‌های آب در میدان توحید است، گفت: این لوله حدفاصل نصرت غربی و شرقی قرار داشت.
به گفته جاوید، حفاری‌های لازم صورت گرفت و لوله آب مرمت شد و مشکل در حال حاضر برطرف شده است.
معاون شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که تونل توحید مشکل سازه‌ای ندارد، گفت: در حین رفع مشکل نشتی آب، بهره‌برداری از تونل متوقف نشد.
وی اضافه کرد: تونل توحید مشکل امنیت ندارد و فقط نشتی آب بوده است.
جاوید همچنین در پاسخ به این پرسش که قناتی که در طول مسیر وجود داشت را تغییر مسیر یا کور کرده‌ایم گفت: هیچ قنات فعالی در طول مسیر وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار