معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

پیشگیری از وقوع جرم احتیاجی به قانون ندارد

خبرگزاری پانا: پیشگیری از وقوع جرم تا به حال به تصویب مجلس قانونگذاری نرسیده و امر پیشگیری، قانون نمی خواهد بلکه این عقلانیت شهروندان است که سلامتی جامعه را تأمین می کند.

کد مطلب: ۳۹۳۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دومین نشست شورای پیشگیری استان فارس در دادگستری این استان تصریح کرد: با نهادینه کردن و پیشگیری از وقوع جرم در اذهان عمومی، سلامتی جامعه تأمین می شود چرا که با استفاده از قرارهای قانونی، تحکمّ و اقدامات تکلیفی به نوعی به عقلانیت اهانت کرده ایم.

دکتر محمد باقر الفت با بیان این که عقل جمعی و فکر جمعی می تواند بهترین راه حل برای پیشگیری از وقوع جرم باشد، گفت: در سال 88 به این نتیجه رسیدیم که امکان اقدامات قضایی علیه جرم وجود ندارد، مع الوصف با تشدید جرائم به سمت پیشگیری حرکت کردیم و با این وجود امروزه در فرایند قضایی با 15 میلیون فقره پرونده در سال مواجه هستیم.

وی در نشست پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اظهار داشت: متاسفانه سالیانه با 15 درصد افزایش پرونده قضایی مواجه هستیم که با وجود 8 هزار قاضی در فرایند رسیدگی، باز هم با پدیده اطاله دادرسی مواجه می باشیم و اگر این روند به همین کیفیت ادامه یابد، در سال 95 به نوعی با چالش مواجه خواهیم شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان این که پیشگیری یک فرایند فرا قوه ای است، افزود: اگر شخصی سئوال کند که قوه قضاییه در امر پیشگیری تا به حال چه کرده است، معلوم می شود که سئوال کننده مفهوم پیشگیری را متوجه نشده، چرا که پیشگیری یک امر فراقوه ای است و این امر مهم را باید همه دستگاه ها، سازمانها و نهادها صورت دهند.

دکتر الفت گفت: تا سال 86 دستگاه ها و نهادهایی بودند که به ضرورت پیشگیری رسیده بودند، ولی قوه قضاییه فعالیت جدی خود را در این زمینه، از سال 86 آغاز کرد و با تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم برای نخستین بار در این جهت گام برداشت.

وی خاطر نشان کرد: متولیان امر که در سال 86 توان مدیریت جامعه جرم با آن کیفیت از دستشان خارج شده بود، با بررسی های کارشناسانه به سمت کنترل و هدایت جامعه در پیشگیری از وقوع جرم رفتند و از همان سال این کار به صورت جدی و منسجم با ایجاد معاونتی در قوه قضاییه و اختصاص یافتن اعتبارات و منابع انسانی مورد نیاز پیگیری شد و امور پیشگیری را قانون گذار بر عهده قوه قضاییه قرار داد.

وی در ادامه با بیان این که علم پیشگیری از وقوع جرم یک علم نوپا است گفت: در واقع شالوده علم پیشگیری از وقوع جرم تعقل و علم پیش بینی است، لذا افراد متخصص رشته امور اجتماعی که به این کار گمارده می شوند، باید با اطلاعات بسیاردر این زمینه و اشراف کامل بر وظایف و تکالیف خود در زمینه پیشگیری عمل کنند.

وی با اشاره به این که پیشگیری تا به حال نتوانسته از آمار جرائم در کشور ما بکاهد، بیان داشت: تا به حال دستگاه ها و سازمان ها اقدامات نسبتاً خوبی در زمینه پیشگیری انجام داده اند، اما متأسفانه نتوانسته اند نرخ رشد جرم را متوقف کنند و پیرامون پدیده های ناهنجاری مانند طلاق نتوانسته ایم اقداماتی به صورت جدی صورت دهیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به این که دستگاه ها درامر پیشگیری توانمندی لازم را دارند، گفت: باید با یک اتحاد رفتاری مناسب در امر پیشگیری، اهداف مشترکی را تعقیب و به صورت منسجم حرکت کرد، تا نتیجه ی مطلوب در امر پیشگیری از وقوع جرم حاصل شود.

دکترالفت در این نشست از رئیس کل دادگستری استان فارس، دکتر القاصی، به عنوان یکی از مدیران شایسته ی قوه قضائیه نام برد و از اقدامات دادگستری استان فارس و نیز اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم این دادگستری به عنوان یک استان پیشرو در زمینه پیشگیری از وقوع جرم تشکر وقدردانی کرد.

وی ضمن توصیه به مدیران، نسبت به نگاه ویژه و توجه بیشتر به مباحث پیشگیری از وقوع جرم و در دستور کار قرار دادن این امر ابراز داشت: اگر در حوزه مدیریتی خود از افراد فرهیخته و تحصیل کرده جهت امور مربوط به پیشگیری بهره لازم را نبریم و اگر به درستی به وظایفمان در پیشگیری از وقوع جرم عمل نکنیم، آینده فرزندانمان به خطر خواهد افتاد و بدهکار شهروندان خواهیم شد.

وی با اشاره به این که 30 درصد از شهروندان در دادگستری ها پرونده قضایی دارند، گفت: سالانه تعداد زیادی از افراد روانه زندان می شوند که پس از ورود به زندان این افراد از دید جامعه مارک دار شده و ادامه حیات اجتماعی از آنان سلب می گردد و اگر برای این افراد تدبیری نیاندیشیم با مشکل مواجه می شویم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پایان با اشاره به تأکیدات ریاست معظم قوه قضائیه، حضرت آیت اله آملی لاریجانی، نسبت به مسئله ی پیشگیری از وقوع جرم، گفت: همه ما در دستگاه قضایی مکلفیم به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم و منابع خود را بیش از گذشته به سمت مباحث پیشگیری از وقوع جرم پیش ببریم همه سازمان ها و نهادها هم به همین نحو در امر پیشگیری فعالیت کنند تا امنیت وآرامش مردم و جامعه حفظ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار