معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

2 برنامه اساسی برای جذب سرمایه به بخش معدن/ هدف‌گذاری برای كشف فلزات «های‌تك»

خبرگزاری پانا: معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جذب سرمایه به بخش معدن 2 رویكرد اساسی را دنبال می كند.

کد مطلب: ۳۹۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از شاتا، وجیه الله جعفری با بیان اینكه وزارتخانه در این حوزه دو رویكرد دارد گفت: رویكرد اول فعالیت در اكتشافات پایه و جمع آوری اطلاعات زمین شناسی است چرا كه این حوزه پرخطر است و سرمایه گذاران بدون رفع مخاطره های موجود حاضر به فعالیت در این بخش نمی شوند.
وی افزود: انجام كارهای زیر ساختی همچون انتقال گاز، برق، ساخت جاده و اجرای پروژه های تجهیز معادن از جمله كمك های فنی و اعتباری وزارتخانه محسوب می شود.
وی دومین رویكرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش را ایجاد كشش مناسب برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف معدنی دانست و ادامه داد: این به این معنا است كه باید حلقه های مفقوده زنجیره معدن را تكمیل كنیم و تقاضا برای برخی مواد معدنی نادر كه در صنایع پیشرفته و خودرو استفاده می شوند، افزایش یابد.
جعفری با بیان این مثال كه ماده معدنی لیتیوم در صنعت باتری سازی كشور مورد استفاده قرار می گیرد افزود: تا این صنعت در كشور رشد نكند استخراج لیتیوم یا به طور كامل انجام نمی شود و یا با ارزش افزوده كم صادر می شود.
به گفته وی مواد معدنی در بخش فرآوری پر ارزش می شوند پس باید زنجیره محكمی بین اكتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی ایجاد شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه معدن و صنایع معدنی به هم پیوسته هستند و نمی توان معدن كاری قوی داشت بدون اینكه صنایع معدنی قوی در كشور وجود داشته باشد افزود: هم اكنون در تمام صنایع انرژی بر معدنی به جز فولاد به ظرفیت نهایی رسیده ایم و در صنایع شیشه،كاشی و سرامیك و سیمان بیش از نیاز داخل تولید و بخشی از آن صادر می شود.
وی تصریح كرد: برای رسیدن ظرفیت تولید فولاد به 45 میلیون تن در افق 1404 و قطع وابستگی به واردات كنونی (6 میلیون تن) نیاز به برنامه ریزی و اجرای طرح های نیمه تمام فولادی داریم.
جعفری با بیان اینكه هنوز جای كار زیادی در بخش معدن وجود دارد گفت: باید سرمایه گذاری در اكتشاف و بهره برداری در حوزه عناصر نادر، فلزات گرانبها، منیزیم و مواد معدنی مورد استفاده در خودروسازی و صنایع پیشرفته توسعه یابد.
وی ادامه داد: معدن به تنهایی یك درصد تولید ناخالص داخلی را ایجاد می كند اما نمی توان گفت كه این عدد كم و بی اهمیت است چرا كه تولید بسیاری از صنایع معدنی از معدن شروع می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار