بیسوادان و کم سوادان روستاها کمترند

باقرزاده: بیشتر افراد بی سواد و کم سواد در شهرها یا حاشیه آن هستند

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: افرادی که از تحصیل بازمی مانند در روستا نیستند بلکه عمده بازماندگان از تحصیل در مناطق شهری و حاشیه شهری هستند.

کد مطلب: ۳۸۰۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

علی باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، درباره فاصله بی سوادی در مردان و زنان، اظهار کرد: بحث کاهش فاصله بی سوادی در مناطق شهری و روستایی و زنان و مردان 2 شاخص عدالت برمبنای جنسیت و جغرافیا است.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ایران در بین کشورهای اسلامی بهترین عملکرد را در شاخص عدالت جنسیتی داشته و یکی از اهداف مهم آموزش برای همه بوده است در این راستا 164 کشور متعهد شدند این فاصله ها را کاهش دهند.
باقرزاده اشاره کرد: در ایران در سال های بعد از انقلاب در گروه سنی 15 تا 24 سال فاصله باسوادی زنان و مردان بر اساس برآورد سال 94 به صفر رسیده یعنی تقریبا تعداد افراد با سواد زن به نسبت جمعیت با تعداد افراد با سواد مرد به نسبت جمعیت برابر است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: گزارشاتی وجود دارد که نشان می دهد بیشترین بازماندگان از تحصیل پسر هستند یعنی محدودیت های فرهنگی که در سال های گذشته مانع حضور دختران در برنامه های آموزشی می شد از میان برداشته شده است.
وی با بیان اینکه در گروه سنی بالای 15 سال فاصله باسوادی زنان و مردان به 6 درصد رسیده است، گفت: این موضوع نسبت به اول انقلاب که حدود 24 درصد بوده بسیار کاهش پیدا کرده و باز نسبت به کشورهایی که در حوزه اسلامی هستند موقعیت خوبی داریم.
باقرزاده عنوان کرد: در گروه سنی 15 تا 24 سال فاصله بین شهر و روستا هم کاهش و باسوادان شهری تعدادشان با روستایی برابر شده و 2 درصد اختلاف دارد.
وی با اشاره به بررسی های انجام شده افزود: افرادی که از تحصیل بازمی مانند در روستا نیستند بلکه عمده بازماندگان از تحصیل در مناطق شهری و حاشیه شهری هستند. روند ترک تحصیل و کودکان خارج از مدرسه تغییر جهت پیدا کرده و به سمت نقاط شهری و حاشیه رفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار