˝صدای آهسته دوست داشتن˝درکافه کتاب شیراز شنیده می شود
خبرگزاری پانا، نمایش˝دوستت دارم با صدای آهسته˝ هفتم مرداد ماه در کافه کتاب شیراز فرهنگ و ارشادفارس،توسط یک گروه نمایشی به کارگردانی کامران چشمه سلاطین،خوانش می شود.
به گزارش خبرگزاری پانا، آقا و خانم جوان پنج شنبه عصر پس از ساعت اداری در آسانسور اداره گیر می افتند . مرد زن را نمی شناسد اما خانم جوان ادعا می کند که وی چندی پیش از او خواستگاری کرده است و بقیه ماجراایی که اتفاق می افتد، همگی داستان نمایش نامه ای است که به کارگردانی کامران چشمه سلاطین درکافه کتاب شیراز،ساعت ۱۹ روز چهارشنبه هفتم مردادماه جاری،خوانش می شود.
نویسنده نمایش یادشده،چیستا یثربی و خوانشگران را مانی آبادیان که خود کارگردان، بازیگر،گوینده و مجری صدا و سیمای استان فارس است و همچنین کیمیا مباشری برعهده دارند.
موسیقی این کار توسط گروه کوبیسم به سرپرستی ایمان اکبرپور دارای مقام اول موسیقی تاتر فجر استانی سال ۹۰ و نوازندگانی چون ایمان اکبرپور، هادی حدادی، وحید دلاور و رامین اکبرپور نواخته می شود.
به بهانه این اجرا به سراغ کارگردان اثررفتیم و ازوی پرسیدیم؛چرا متن چیستا یثربی را انتخاب کرده ؟ و او درپاسخ گفت: متن از احساسات، عواطف و حقوق نادیده گرفته شده زنان و دختران پاک سرزمینم صحبت می کند، حقوقی که ما مردان به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از آنها را تضییع می کنیم و من به عنوان یک انسان سعی کردم گوشه ای از حرفهای ناگفته ی آنها را توسط این نسل بیان کنم .
وی درباره چگونگی سبک و شیوه ی اجرایی نیز به سوال ما اینگونه چواب داد: شیوه اجرا مخلوطی از نمایشنامه خوانی و صحنه ی اجرایی است و با توجه به غالب نمایشنامه و فضای آن ،مکان اجرا در فضای محدود ، سعی بر آن شده که از نور و صدا و حرکت استفاده ی شایانی شود که این مهم کمک کرده که تماشاگرانی که عمدتاً در زمان اجرای نمایشنامه خوانی خسته می شوند به دلیل استفاده ازعناصر مختلف دچار خستگی و رخوت نشوند.
قابلیت شخصیت ها دراین نمایش برای شما به چه صورت اهمیت داشته است ؟
نمایش به صورت عام خصوصیتهای غالب مردانه و زنانه را بیان می کند . زنانی که یک بار برای همیشه عاشق می شوند و در این عشق هیچ گاه دچار فراموشی نمی شوند و مردانی که به راحتی علاقه های خود را به دست فراموشی می سپارند .
چرا به سراغ نمایشنامه خوانی رفتیم ؟
اول این که نمایشنامه خوانی به علت محدودیت در میزانسن باید دارای جذابیت های زیادی در نحوه ی ادای دیالوگ ها باشد . دوماینکه به علت محدودیت های مالی و فضای اجرا در شهر شیراز اجرای نمایشنامه خوانی بسیار منطقی تر به نظر می آید .
تفاوت اجرای صحنه ای با نمایشنامه خوانی را درچه می بینید؟
در اجرای صحنه ای دست بازیگران بسیار بازتر است و تمامی امکانات میزانسن به کمک آنها می آید و گاه اصلاً نیازی به ادای کلمات نیست و بسیاری مفاهیم را می توان با کوچکترین حرکت بدن به تماشاگران القا کرد ، در نمایشنامه خوانی شاید تنها حرکات چهره باشد که به کمک خوانشگر می آید و این محدودیت ها می تواند منجر به خلاقیت بیشتر در بیان شود .
بازیگران راچقدر آزاد گذاشتید؟
در ابتدا برای نمایشنامه چهارچوبی طراحی کردم ، این عامل دلیل نشده که از نظرات و ایده های بازیگران استفاده نکنم و در نهایت ایده های خوب و خلاق آنها به کمک کار آمد و در نهایت کار شسته رفته و خوب ارائه شد .
درباره چیستا یثربی به عنوان نویسنده کار بگویید
نمایشنامه نویسی خلاق با ایده های زیباست که احساسات ناب زنانه در کارهایش به خوبی نمایان است و در نمایشنامه هایش فضاهای حاکم مردانه را با روح لطیف زنانه تلطیف می کند و من این فضا را بسیار می پسندم .
توضیح راجع به خودتا نیز برایمان سوال است؟ کامران چشمه سلاطین، متولد شیراز، کارگردان و بازیگر از سال ۱۳۸۷ .سابقه های کاری شامل،حسن کچل قهرمان می شود،سرگذشت باورنکردنی دن کیشوت،ملانصرالدین، هدهد ودیگران در سرزمین عجایب ، عشق من حامد بهداد، کمدی اکتشافات، خشکسالی و دروغ، مجردها، اتاق شلخته خانم ، طلاق ممنوع و جایزه سوم نویسندگی جشنواره دانشجویی سال ۱۳۹۱
گفتنی است،نمایش"دوستت دارم با صدای آهسته" هفتم مرداد ماه در کافه کتاب شیراز فرهنگ و ارشادفارس،توسط یک گروه نمایشی به کارگردانی کامران چشمه سلاطین،خوانش می شود.
ارسال دیدگاه