رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبرداد:

اعلام آمادگی برای ذخیره‌سازی اقلام امدادی در پایگاه‌های مدیریت بحران

خبرگزاری پانا: در صورت تصویب شورای اسلامی شهر تهران و امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر کشور بخش قابل توجهی از فضای پایگاه‌های مدیریت بحران تهران برای ذخیره‌سازی اقلام و نجات در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۳۷۶۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر تبدیل این پایگاه‌ها به سالن‌های ورزشی ویژه بانوان، گفت: اختصاص برخی از این پایگاه‌ها به اماکن ورزشی براساس مصوبات پیشین شورای اسلامی شهر تهران بوده و هر گونه تغییر و تحولی برای هویت مدیریت بحران این پایگاه‌ها از جمله ذخیره اقلام امداد و نجات و تشکیل ستادهای مدیریت بحران نواحی در این پایگاه‌ها یا اجرای دوره‌های آموزشی در آن‌ها نیاز به مصوبه شورای شهر تهران و تدوین دستورالعمل بهره‌برداری از این مراکز دارد.

وی افزود: این سازمان آمادگی دارد بلافاصله پس از تصویب این شیوه‌نامه جدید امکان ذخیره اقلام امداد و نجات در این مراکز را از طریق واگذاری بخشی از این فضاها در هر پایگاه به جمعیت هلال احمر طی توافق‌نامه‌ای که پیش‌نویس آن تهیه شده است، فراهم نماید.

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران شهر تهران افزود: در همین خصوص شهردار تهران اردیبهشت‌ماه امسال در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان شورا طی مکاتبه‌ای با رئیس شورا اشاره کرد که دو سازمان ورزش و مدیریت بحران شهر تهران طی جلساتی برای حل این موضوع مذاکراتی داشتند که منجر به تنظیم پیش‌نویس شیوه‌نامه و دستوالعمل بهره‌برداری از این پایگاه‌ها شده است و این شیوه‌نامه طی لایحه‌ای در 26 اسفندماه سال گذشته به شورای شهر تهران ارسال شده است.

وی افزود: براساس طراحی جدید پیشنهاد شده طبقه اول پایگاه‌ها با توجه به مسوولیت ذاتی سازمان و واحدهای وابسته به آن به محل استقرار ستاد مدیریت بحران اعم از منطقه، ناحیه و محله اختصاص یابد. همچنین طبقه هم کف پایگاه نیز به محل ذخیره‌سازی اقلام حیاتی و زیستی مورد نیاز شهروندان از قبیل اقلام امدادی، تجهیزات و ادوات مربوط به عملیات دسته‌بندی مجروحان و نجات از زیر آوار اختصاص خواهد یافت.

وی تأکید کرد: حتی پیش‌بینی شده در برخی از این پایگاه‌ها فضای اقامت و استراحت برای عوامل درگیر در مدیریت بحران به صورت کانکس در داخل سالن پایگاه‌ها ایجاد شود. همچنین تمامی پایگاه‌ها در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد تا تجهیزات و نیازهای حیاتی در آن ذخیره شود.

صادقی ادامه داد: فضای انبار هر یک از پایگاه‌ها تقریبا معادل 1800 مترمکعب است که تأمین کننده تمامی تجهیزات و اقلام اضطراری یک محل نیست و باید طرح‌های ذخیره‌سازی متنوع توسط هلال احمر در سطح شهر انجام شود. بنابراین باید این شیوه‌نامه توسط شورای شهر به عنوان نهاد قانون‌گذار تصویب شود تا تغییر مورد نظر تحقق یابد.

صادقی یادآور شد که به موازات این اقدام سازمان در اردیبهشت‌ماه امسال طی مکاتبه‌ای با جمعیت هلال احمر کشور آماده‌سازی خود را برای ذخیره‌سازی اقلام حیاتی و زیستی آن جمعیت در آن پایگاه‌ها اعلام کرده است. البته در این تفاهم‌نامه سایر زمینه‌های تعامل هم افزایی میان دو نهاد از جمله آموزش مردمی، ایجاد گروه‌های عملیاتی داوطلب و محلی، اجرای مانورهای تخصصی، برگزاری دوره‌های تخصصی و نشست علمی، برپایی نمایشگاه مدیریت بحران محلات و برخی امور دیگر در جهت تقویت هماهنگی و انسجام مدیریت بحران شهرداری تعبیه شده است که به امضای رئیس جمعیت هلال احمر کشور و شهردار تهران خواهد رسید.

وی تأکید کرد: در تقسیم کار مدیریت بحران مسوولیت امداد و نجات و اسکان به جمعیت هلال احمر سپرده شده است. همچنین طبق استانداردها باید به اندازه دو درصد جمعیت تجهیزات حیاتی و امدادی ذخیره شود که به همین منظور انبارهای بزرگ تجهیزات هلال احمر در خارج از تهران پیش‌بینی شده و فضای ذخیره‌سازی در پایگاه‌های مدیریت بحران صرفا مکمل و کمکی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار