رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد:

حفظ منابع آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی با ایجاد کشت گلخانه ای در فارس

خبرگزاری پانا: کشت گلخانه ای و بطور ویژه ، کشت سبزی و صیفی در گلخانه برای کمک به بهره وری آب و تولید بیشتردر دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

کد مطلب: ۳۷۳۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد مهدی قاسمی با بیان این مطلب که حفظ منابع آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی با ایجاد کشت گلخانه ای در استان فارس ضروری است گفت: ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی ،جلوگیری ازپدیده های سرمازدگی وگرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک ، سوخت و دیگر نهاده های کشاورزی بسیار حایز اهمیت است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود:با ایجاد گلخانه همچنین امکان استفاده مناسب از کود ، سم و در نهایت تولید در خارج از فصل و ارائه محصول یک دست در زمان نیاز بازار فراهم می شود .
این مقام مسئول یادآورشد: به کارگیری روش کشت متراکم در گلخانه ها با وجود بحران خشکسالی چند سال اخیرکه بسیاری ازمناطق مستعد کشاورزی را ازحیطه استفاده خارج کرده ، به خصوص درمناطق کم آب از اهمیت مضاعفی برخوردارمی باشد
قاسمی گفت:افزایش درآمد در واحد سطح، تنوع کشت و کنترل آفات و بیماری ها و سایر عواملی چون طوفان ، باران ، خشکسالی و ... سبب شده تا کشت های گلخانه ای رواج بیشتری داشته و گسترش یابند .
وی افزود: 130 هکتار سطح کشت گلخانه های در استان فارس است که شامل: سبزی و صیفی در سطح 96 هکتار( گوجه فرنگی 20درصد ، خیار80درصد) ، گل و گیاهان زینتی در سطح 5/27 (بیست هفت و پنج دهم) هکتار ، توت فرنگی در سطح 5/1 (یک و پنج دهم ) هکتار و همچنین گیاهان دارویی در سطح 5 هکتار از نوع (به لیمو، آلوورا)می باشد
این مقام مسئول با بیان اینکه میزان تولیدات سبزی و صیفی استان فارس بالغ بر15هزارو 218 تن(هکتاری 159 تن ) است اظهارداشت :درسطح گلخانه های استان تولید گل و گیاهان زینتی با (23میلیون و 500 هزار شاخه بریده ،483هزار گلدان آپارتمانی)، توت فرنگی با تولید 97 تن(هکتاری حدود65 تن) و گیاهان دارویی به میزان 10 تن تولیدمی گردد.
وی" با بیان اینکه گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی شهرستان های شیراز، سپیدان و مرودشت مقام اول تا سوم را دارند تصریح نمود :گلخانه های تولید سبزی و صیفی شهرستان های سپیدان، نی ریز و داراب مقام اول تا سوم و گلخانه های تولید گیاهان دارویی شهرستان های کوار، شیراز، مرودشت مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
عالی ترین مقام بخش کشاورزی فارس افزود: سطح کل مجتمع های گلخانه ای در 13 شهرستان استان ، 340 هکتار می باشد که تمامی زیر ساخت ها ی آن ، از جمله تسطیح و تراس بندی زمین، حفر چاه، پمپاژ آب، اشتراک برق، احداث استخر ذخیره آب ،جاده دسترسی و..... انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی به وضعیت دیگر مجتمع های گلخانه ای فارس اشاره کرد و افزود :شهرستان های اقلید ، آباده ، فسا و مرودشت مشکل آب داشته و شهرستان های سروستان ، خرم بید ، بوانات ، شیرازو لامرد به بصورت اجاره به سرمایه گذار واگذارشده و همچنین شهرستان کازرون در حال واگذاری است . و این درحالی است که شهرستان های فراشبند، ممسنی و استهبان واگذاری انجام نشده است .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد :با توجه به بحران آب و خشکسالی ها ، سال به سال سطح زیر کشت گلخانه ها افزایش می یابد به طوری که از بهمن 93 تا کنون تعداد 105 نفر در سطح 86 هکتار و با اعتبار بالغ بر 1030 میلیارد ریال جهت اخذ تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.
قاسمی با اشاره به اینکه برنامه ها وحمایت های وزارت جهاد کشاورزی از گلخانه ها ، در زمینه مشاوره ، راهنمایی ، آموزش، پروانه تاسیس وبهره برداری و پرداخت تسهیلات بانکی، اشاره کرد و افزود :خدمات زیادی به متقاضیان وگلخانه داران ارائه می گردد و درحال حاضرگلخانه های تولید بذرو نشاء ، سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی از او لویت های سازمان در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای در استان می باشد.
وی"ازپرداخت تسهیلات ازمحل صندوق توسعه ملی خبردادوگفت: سود تسهیلات درمناطق محروم 11درصد ودرمناطق برخوردار14درصد می باشدکه این تسهیلات7ساله بوده ، یک سال دوران سازندگی،یک سال تنفس و5سال بازپرداخت می باشد.که این مهم به احتساب دوران مشارکت درزمان ساخت و تنفس به سودتسهیلات در بازپرداخت اضافه خواهد شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به مزایای کشت های گلخانه ای اشاره کرد و گفت :افزایش تولید در واحد سطح ( حدود 10 برابر فضای آزاد )،صرفه جویی و کاهش در مصرف آب ( حدود 3 تا 5 برابر کمتر از فضای آزاد بستگی به نوع کشت و محصولات )،افزایش کیفیت محصول تولیدی ( با توجه به کنترل بهتر آفات و بیماری ها ) وتداوم کار و تولید محصول در تمام فصل های سال از مزایای این کشت می باشد .
این مقام مسئول ، ایجاد اشتغال بیشتر نسبت به فضای آزاد خصوصا برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واستفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدروپونیک را بخش دیگری از مزایای کشت گلخانه ای ذکر کرد و گفت :جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر،کنترل در نوسانات قیمت محصول در فصولی که نیاز بازار به محصول بوده و کمبود آن در فصل هائی از سال وجود دارد،فراهم شدن زمینه صادراتی محصولات با توجه به کیفیت محصول تولیدی وتحت کنترل قرار گرفتن محصولات در کشت های گلخانه ای را از مهمترین مزایای این نوع کشت است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار