دبیر انجمن برنج در گفت و گو با پانا:

خودکفایی برنج رسیدن به تولید فعلی نیست

خبرگزاری پانا: دبیر انجمن برنج با اظهار نگرانی از آمار برنج تولیدی در کشور که روند کاهشی را نشان می دهد، اظهار کرد: این آمار که به طور رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده قرار است مبنای اجرای طرح خوداتکایی برنج قرار گیرد در حالیکه با تولید واقعی برنج در کشور فاصله دارد.

کد مطلب: ۳۶۲۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

جمیل علیزاده شائق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا با بیان اینکه آمار تولید برنج در کشور در سالهای اخیر روند کاهشی را نشان می دهد، گفت: متأسفانه آماری که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید برنج در کشور صادر می شود هر بار کاهش تولید نسبت به آمار قبلی این محصول اعلام می شود.

وی ادامه داد: مطابق آمار اعلام شده از سوی وزارت کشاورزی که به صورت رسمی محسوب می شود از سال 1386 که میزان تولید برنج 2 میلیون و 250 هزار تن اعلام شد تا سال گذشته شاهد این هستیم که میزان تولید اعلام شده مرتب کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن برنج یادآور شد: در سال 1392 برنج تولیدی برابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی 2 میلیون تن در سال بود و این میزان در سال 1393 به یک میلیون و 800 هزار تن کاهش یافت و پیش بینی برای تولید سال جاری -سال 94- یک میلیون و 700 هزار تن است در حالیکه این آمار اعلامی با کاهش تولی برنج همراه است باید این پرسش اساسی را پاسخ داد که هزنیه های افزایش و توسعه و خود اتکایی در تولید برنج چه نتایجی را در بر داشته است.

علیزاده شائق تصریح کرد: طرح های مختلفی در کشت برنج و تولید ارقام پر محصول در وزارت جهاد کشاورزی اجرا می شود اما در عمل و آمار اعلامی شاهد این مهم بودیم که این محصول استراتژیک در کشور با کاهش تولید حدالاقل در اعلام های رسمی وزارت جهاد کشاورزی مواجه شده در حالیکه اعتبارات بسیاری صرف اجرای برنامه های کشت برنج شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حال تهیه طرح خوداتکایی برنج است، گفت: چند سالی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی تولید شالی سه میلیون تن اعلام شد در حالیکه اگر تولید برنج سفید در نوسان باشد فرض بر این است که در کارخانه های اتفاقی رخ می دهد و ضریب تبدیل کم و زیاد می شود اما بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی تولید شالی -شلتوک- در سالهای اخیر سه میلیون تن اعلام شده است.

دبیرانجمن برنج با اعلام اینکه فرض در طرح خود اتکایی وزارت جهاد کشاورزی قرار دادن سال 94 به عنوان سال پایه تولید است، افزود: در این برنامه میزان تولید شالی در سال 94، 2 میلیون و 600 هزار تن اعلام شده است به این معنی که آغاز تولید برنج در سال جاری با این میزان شالی است و با گذشت چهار سال از اجرای این طرح میزان تولید شالی و برنج در گزارش رسمی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام خواهد کرد به سه میلیون تن شالی خواهد رسید در حالیکه این میزان در سالهای 93 و 92 نیز در همین سطح بوده است.

علیزاده شائق خاطر نشان کرد: امیدوارم قبل از نهایی شدن طرح خوداتکایی برنج در وزارت جهاد کشاورزی به ارائه آمار و ارقام درست توجه داشته باشند چرا که هم اکنون نیز به عنوان یک کارشناس حوزه برنج معتقدم تولید شلتوک از 3 میلیون تن هم بیشتر است در حالیکه به 400 هزار تن کاهش در آمار رسمی اعلام می شود.

وی با ذکر این مهم که هنوز مشکلات اعلام اشتباه خود کفایی گندم بر کشاورزی کشور سایه افکنده است، اظهار کرد: همچنان آن اطلاع رسانی اشتباه مشکلاتی را بر کشور تحمیل کرد در شرایطی که ما در گندم خودکفا نبودیم و همان زمان که آمار خودکفایی اعلام شد در حال واردات گندم بودیم و باید دقت کنیم در حوزه برنج چنین اتفاقی رخ ندهد و آیندگان به تصمیم گیران فعلی این ایراد را وارد نکنند که خودکفایی گندم در حوزه برنج به صورت اشتباه و غیر واقعی تکرار شود.

دبیر انجمن برنج متذکر شد: هم اکنون چند کارشناس برنج در حوزه در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد اما این تعداد در دهه شصت تا هفتاد بسیار چشمگیر و قابل و توجه بود و در شرایط فعلی 14 استان از کشت محصول برنج منع شده اند و مقرر است با کدام نیرو و توان به خوداتکایی در برنج برسیم در شرایطی که حتی از ارقام پر محصول در شالیزارهای شمال کشور هم حمایت جدی صورت نگرفته است پس چگونه می توان به افزایش محصول برنج دست یافت که البته با پایین آوردن سال پایه در میزان تولید احتمال دستیابی به این مهم در عدد و رقم میسر است و این رسیدن به آمار واقعی فعلی است و امیدوارم این اطلاعات در این سطح و برنامه ریزی های صورت گرفته به این صورت برای واقعی جلوه دادن رشد تولید برنج صحت نداشته باشد.

علیزاده شائق گفت: طرح خوداتکایی در تولید برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی به طور رسمی اعلام نشده است اما در مجموعه این وزارتخانه نهایی شده است و در روزهای آینده رسماً اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار