موتورهای برقی جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی میشوند
خبرگزاری پانا: معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اهداف شهرداری در برنامه 5 ساله دوم کاهش آلودگی هواست، گفت: همزمان با ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی، زیرساختهای لازم در سطح شهر از سوی شهرداری تهران ایجاد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری پانا، سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با موتورهای برقی یک ضرورت در پایتخت است، گفت: طی سال گذشته ورود موتورسیکلتهای برقی را با جدیت در شهرداری تهران دنبال کردیم به طوری که در فراخوانی به شرکتهای سازنده اعلام کردیم نیازمند حمایت شرکتهای سازنده هستیم .
به گفته معاون شهردار تهران، به طور قطع شهرداری تهران ازمالکان موتور سیکلتهای برقی در قالب طرحهای حمایتی و یارانهای حمایت خواهد کرد و تسهیلات شارژ و پارکینگ را به مالکان ارائه خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه تولید آلایندگی موتورسیکلت بنزینی در حال حاضر و در بهترین شرایط هشت برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوای پایتخت تغییر موتورسیکلت های بنزینی به موتورهای برقی یک ضرورت است. از این رو در تلاشیم تا هر چه زوتر طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی را جایگزین موتورسیکتهای بنزینی در پایتخت کنیم.
به گفته تشکری هاشمی اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلتها ریزتر از خودروهاست و تا عمق ریه نفوذ میکند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد.
وی در ادامه از برگزاری جلسات ویژه با شرکتهای تامین کننده موتورسیکلت برقی استاندارد خبر داد و گفت: خصوصیات مورد نظرمان را برای موتورسیکلتهای برقی استاندارد اعلام کردیم تا صنعت گران داخلی که قادر به تامین چنین موتورسیکلتهایی هستند کار خود را آغاز کنند.
تشکری هاشمی تصریح کرد: همپای ورود موتور سیکلتهای برقی، موتور سیکلتهای بنزینی استاندارد جایگزین خواهند شد که اولویت نخست مان نیز محدودههای پر ترافیک و با آلایندگی بالاست.
وی با بیان این که از داخل و خارج کشور نمونههایی از موتورسیکلتهای برقی به شهرداری معرفی شده است، افزود: مجوزهای سازمان استاندارد به شرکت های معرف، ارایه شده و اکنون تعدادی از موتور سیکلتها توانستهاند مجوزهای لازم را بگیرند.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: مادامی که موتور سیکلتهای بنزینی بدون هیچ چون و چرایی تبلیغ و وارد بازار میشوند و با کمترین هزینه در اختیار مالکان قرار می گیرند، نمی توان انتظار داشت شهروندان موتورسیکلت برقی را ترجیح دهند، لذا میطلبد مسئولان محیط زیست و موسسه استاندارد بر ممنوعیت ورود موتورسیکلتهای چینی و کاربراتوری تاکید لازم را داشته باشند.
به گفته وی با توجه به اینکه زمانی استفاده از موتورسیکلتهای برقی الزامی میشود، صنعت گران داخلی باید هر چه زودتر زیرساختهای لازم را برای تولید این نوع موتورسیکلتها فراهم کنند.
تشکری هاشمی هسته مرکزی تهران را جامعه هدف طرح تغییر موتورسیکلتهای بنزینی به برقی در فاز نخست دانست و اظهار کرد: شهرداری در اجرای این برنامه نه به دنبال اسقاط موتورسیکلتهاست و نه تعویض آنها بلکه درصدد کاهش آلودگی و حمایت ازخریداران موتورسیکلتهای برقی است. در عین حال که با تامین یارانه در جهت حمایت از مالکان نیز است.
وی زمان اتمام اجرای طرح یاد شده را حداکثر ۵ سال عنوان و تصریح کرد: اگر توافقات لازم صورت گیرد طی دو سال موتورهای برقی را جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی میکنیم.
به گفته وی همزمان با ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی، زیرساخت های لازم در سطح شهر از سوی شهرداری تهران ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال از آنجایی که این نوع موتورسیکلت ها با طی مسیری حدود ۶۰ کیلومتر نیاز به شارژ مجدد دارند به منظور رفع این مشکل، در محدوده مرکزی شهر امکان شارژ موتورسیکلت های برقی فراهم می شود.
ارسال دیدگاه