بازدید معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور از ظرفیت های شیلات ساوه

خبرگزاری پانا: حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات، مرتضی افراسیابی مدیرکل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران و ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در نزدیکی جاده سد الغدیر و استخر دو منظوره پرورش ماهی در قره‌چای ساوه بازدید و با موانع و مشکلات پیش روی توسعه آبزی‌پروری این شهرستان آشنا شدند.

کد مطلب: ۳۳۹۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور در این بازدید با اشاره به پتانسیل استان های آب های داخلی در توسعه آبزی پروری، گفت: هدف از سفر بررسی این پتانسیل ها و فعالیت ها در استان مرکزی است.
حسین عبدالحی با اشاره به اینکه استان مرکزی از استان های پیشرو در زمینه آبزی پروری است، افزود: باید بتوانیم با شناسایی پتانسیل ها اهداف توسعه آبزی پروری در سال 94 را دنبال کنیم.
وی با اشاره به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر از سال 2011 ادامه داد: طرحی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری تهیه و در حال اجراست.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور با بیان اینکه در این طرح تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار هدف گذاری شده، اضافه کرد: بیش از چهل مزرعه در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در استان های ساحلی گیلان، مازندران و گلستان و استان های دارای آب های داخلی مانند مرکزی، قم، لرستان و فارس فعالیت می کنند.
عبدالحی از بهره برداری بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت 2 هزار تن گوشت و 30 تن خاویار در استان مازندران خبر داد.
وی اظهار داشت: در سال گذشته هزار تن گوشت و یک تن و پانصد کیلوگرم خاویار تولید شده که از این میزان حدود هشتصد کیلو صادر شده است.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور مقصد این صادرات را کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و فرانسه عنوان و بیان کرد: توافقی با کشور روسیه کردیم و در سال جاری بخشی از این تولیدات به این کشور صادر می شود.
عبدالحی قیمت هر کیلو خاویار را 6 میلیون تومان و یا 1700 یورو عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بچه ماهی خاویار را تولید و در بین مراکز پرورش ماهی توزیع می کنیم، گفت: دو گونه ماهیان خاویاری غیر بومی با نام های استرلیا و سیبری را تکثیر کرده و در اختیار مراکز پرورش ماهیان خاویاری قرار دادیم.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه واحدها برای دریافت تسهیلات بانکی مشکل دارند، افزود: برای ارائه تسهیلات بانکی ما هیچ مشکلی نداریم و در سال گذشته هزار میلیارد تخصیص که سیصد میلیارد آن به متقاضیان ارائه شد، پرداخت شده است.
عبدالحی در ادامه با بیان اینکه 60 درصد تولیدات ماهیان گرم آبی است، خاطرنشان کرد: عمده تولیدات در استان های خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان تولید می شود.
وی تولید کل ماهیان کشور را حدود 370 هزار تن عنوان کرد و ابراز داشت: در پرورش ماهی قزل آلا به علت بیماری ویروسی کاهش در تولید داشتیم ولی در میگو 70 درصد افزایش تولید داشتیم.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور، استان مرکزی را جزو ده استان برتر در زمینه آبزی پروری دانست و اضافه کرد: در زمینه ی پرورش ماهیان سردآبی، خاویاری و زینتی فعالیت چشمگیری در این استان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار