آغازبرداشت گل گاو زبان در شهرستان رودسر

خبرگزاری پانا:مدیر جهاد کشاورزی رودسر پیش بینی کرد: امسال 200تن محصول گل گاو زبان برداشت شود.

کد مطلب: ۳۳۸۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد

احسان اله مشتاق در گفتگو با خبرنگار پانا،سطح زیر کشت گل گاو زبان را در این شهرستان 470هکتار اعلام کردوبیان داشت: بیش از چهارهزار کشاورز در تولید این محصول اشتغال دارند.

وی متوسط تولید گل گاوزبان را در هر هکتار 500کیلو ذکر کرد و یادآور شد: در صورت شرایط مناسب آب و هوایی تولید گل گاو زبان امسال به بیش از 200تن برسد.

وی قیمت هر کیلو گل گاو زبان نوبرانه فعلی را در بازار 80هزار تومان اعلام کرد.

مشتاق گفت: برداشت گل گاو زبان در این شهرستان از اواخر فروردین آغاز شده و تا پایان تیر ماه سالجاری ادامه خواهد داشت.

مشتاق اضافه کرد: شهرستان رودسر رتبه نخست تولید گل گاوزبان استان و کشور را به خود اختصاص داده است.

گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاو زبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است .

در طب سنتی مصرف این گیاه دارویی برای ناراحتی های تنفسی به ویژه در رفع عوارض گریپ و سرماخوردگی درمان بیماری های کلیوی به ویژه ورم کلیه مفید است .

گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگل های شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است .

عمل گل چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می یابد و گل های برداشت شده در فضای باز و با نور غیر مستقیم آفتاب خشک می شود .

گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می شود به طوری که این گیاه از اواخر زمستان از خاک می روید و از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان فصل تابستان گل های آن در چندین مرحله برداشت می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار