سالاری در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

صحت چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات تهران اعلام شد

خبرگزاری پانا: رییس هیات نظارت مرکزی چهارمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران گفت: آرای هیچ صندوقی ابطال نشده و من صحت چهارمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران را اعلام می کنم و همچنین نتایج پایانی چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بعد از ظهر امروز بر روی سایت ستاد هماهنگی شورایاری‌ها منتشر خواهد شد.

کد مطلب: ۳۳۵۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا و نیز رییس هیات نظارت مرکزی انتخابات شورایاری شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران آخرین اطلاعات و اخبار چهارمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران را اعلام نمود.

سالاری با اشاره به فرایند برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران اظهار داشت: چهارمین دوره انتخابات بعد از چند سال تأخیر سرانجام در 22 اسفندماه سال گذشته و پس از تمهیدات در سطح شورا و سایر نهادها و سازمانها برگزار شد. این در حالی است که در دوره های گذشته تمامی فرایند برگزاری انتخبات اعم از امور اجرا و نظارت تواما توسط ستاد هماهنگی شورایاری ها انجام می شد.

وی ادامه داد: با توجه به ارتقا جایگاه نهاد شورایاری ها و تاثیر گذاری آن در امور مربوط به مدیریت شهری این انتخابات از حساسیت های بسیار بالایی برخوردار بود به نحوی که برگزاری انتخابت در 354 محله نیاز به ساز و کار های قانونی تری داشت برای اینکه هیچ گونه شائبه ای در فرایند انتخاباتت اتفاق نیافتد و از آنجایی که تجربه نهاد شورایاری ها در حال انتقال به سایر کلان شهر ها به عنوان تجربه موفق شورای شهر در سپردن امور به معتمدین مردم است نیاز بود که سایر نهاد ها در این امر همکاری داشته باشند.

رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران بیان داشت: در همین زمینه نیاز بود سایر سازمانها بجز شورای شهر نیز در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها همکاری داشته باشند و در ابتدای امر تعاملی با نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

سالاری افزود: در ابتدای امر دغدغه نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی از این منظر که این انتخابات باید دارای قانون مصوب باشد مطرح بود. با توجه به اینکه شورای شهر تصمیمم برگزاری این انتخابات را گرفته بود موضوع در سطح فرمانداری تهران و شمیرانات و استانداری و وزرات کشور مطرح شد . نهایتا این موضوع در سطح دولت و برای اولین بار در تاریخ شورایاری ها مطرح شد که در پیامد آن دولت تدبیر و امید عملا دستور همکاری همه جانه وزارت کشور، استانداری و فرمانداری در حمایت از اعضای شورا برای برگزاری انتخابات شورایاری ها را صادر کرد .

رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران ادامه داد: به دنبال تصمیم دولت تدبیر و امید و دستور شخص رئیس جمهور به نهادهای زیرمجموعه جهت همکاری در برگزاری انتخابات، جلسات متعددی فی مابین دستگاه‌ها و نهادها برگزار شد و در نهایت شیوه نامه مشترکی منطبق بر فرایند انتخابات تهیه شد.

سالاری تاکید کرد: پس از تهیه شیوه نامه و آئین نامه انتخابات شورایاری‌ها در دوره چهارم، جلسات متعددی فی‌ مابین وزارت کشور، استانداری،؛ فرمانداری‌ها و شورای شهر برگزار شد و در نهایت کمیته‌ای به منظور تهیه ساز و کار انتخابات تشکیل شد.

رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران ادامه داد: پس از تهیه شیوه‌نامه و آئین‌نامه برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، این آئین نامه در سطح شورا مطرح و مورد موافقت اکثریت اعضا قرار گرفت و در نهایت جهت تصویب به فرمانداری ارسال شد که پس از ارسال مجدد از سوی فرمانداری به شورا، اصلاحاتی در آئین‌نامه و شیوه‌نامه انتخابات صورت گرفت و مصوبه این آیین نامه طی نامه رسمی از فرمانداری تایید شد.

وی گفت: یکی از مهمترین موضوعات این ایین نامه ایجاد جایگاه مستقل از ارکان انتخابات و ایجاد هیات نظارت بر انتخابات بود که در همین زمینه 9 نفر از اعضای شورای شهر تهران به عنوان اعضای هیأت نظارت انتخابات شورایاری‌ها معرفی شدند که ریاست این هیات به عهده بنده ،نایب رییسی به دکتر اقبال شاکری و دبیری به عهده خانم دکتر آباد گذاشته شد.

وی ادامه داد: پس از تشکیل هیأت نظارت، اقدامات لازم از سوی این مجموعه در زمانی کوتاه و کمتر از 45 روز صورت گرفت و علاوه بر تشکیل هیات نظارت مرکزی، هیات نظارت در محلات نیز راه‌اندازی شد.

سالاری خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌‌ها کمتر از 1800 صندوق برای انتخابات در نظر گرفته شد که نیاز بود 4800 نفر از افراد در محلات به‌ عنوان هیات نظارت انتخاب شوند که با همکاری تک تک اعضا و استفاده از ظرفیت های محلی نظیر مساجد و بسیج این افراد به صورت کاملا فراجناحی و منطبق با اصل نهاد شورایاری ها که یک نهاد مدنی و اجتماعی است انتخاب شدند.

رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران گفت: در فرایند برگزاری انتخابات حداقل 2 و حداکثر 4 نفر از افراد انتخاب شده به عنوان ناظر در پای صندوق‌های رای انتخاب شدند که با مقایسه این انتخابات با دوره‌های گذشته می‌توان این دوره را یکی از بهترین انتخابات معرفی کرد.

سالاری هنمچنین تصریح کرد: یکی از مشکلات انتخابات شورایاری ها این بود که این انتخابات به نوعی در مقایس کشوری برگزار می شد همچنانکه ما در انتخابات مجلس و شورا یک حوزه انتخابیه و یک لیست داریم اما در این جا 354 حوزه انتخابیه با رای دهندگان و رای گیرندگان مستقل .

وی گفت: پس از برگزاری چهارمین دوره انتخابات، گزارشات جمع‌آوری شده از سوی بازرسین و هیأتهای نظارت و فرمانداری‌ها جلسات متعددی برای بررسی شکایات مطرح شد و در نهایت کلیات انتخابات از نظر هیأت اجرایی و نظارت مورد قبول قرار گرفت.

سالاری ادامه داد: با توجه به اینکه تعدادی از کاندیداها و شهروندان نیز شکایاتی را مطرح کرده بودند در گام نخست شکایات در هیات اجرایی و نظارت بررسی شد که به همین منظور کمیته مشترکی با حضور ریاست شورای شهر، مسئول هیأت اجرایی و فرمانداری مربوطه و بنده ایجاد شد و این کمیته ماموریت یافت تا شکایات مطرح شده از سوی کاندیداها را بررسی کند.

سالاری افزود: طبق جلسات متوالی در روزهای پایانی سال 93،از 1600 فقره شکایت 90 درصد آنها بررسی و نهایتاً مختومه اعلام شد چرا که فاقد مستنداتی دال بر وجود تخلف بود .

وی اضافه کرد : حدود 10 درصد از شکایات نیز که مربوط به 80 محله تهران بود پس از تعطیلات نوروز و از 15 فروردین مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بررسی شکایات از سوی کمیته اشاره شده به صورت دقیق و همه جانبه بوده است، گفت: در بررسی شکایات، مستندات، فیلم‌ها مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و در نهایت در 21 فروردین‌ماه سال جاری کمیته مربوطه تصمیم گرفت تا 56 صندوق را در سطح 21 محله تهران مورد بازشماری قرار دهد.

سالاری ادامه داد: بازشماری از صندوق‌های اشاره شده از بعد از ظهر 22 فروردین‌ماه آغاز شد و تا بامداد امروز صبح ادامه داشت.

رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران گفت: در فرایند بازشماری آرا ، آرا 250 نفر مورد بازشماری قرار گرفت و تنها 4 درصد از آراء در این محلات تغییر و جابجایی پیدا کردند که در مقایسه با سایر انتخابات، چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها یکی از سالم‌ترین انتخابات رسمی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: براساس نظر کمیته مشترک دو محله مورد اختلاف رأی مورد بازشماری قرار گرفت و در نهایت هیچگونه تغییری در جایگاه افراد انتخاب شده ایجاد نشد.

سالاری ادامه داد: براساس شمارش‌های صورت گرفته از صندوق‌ها، هیچ صندوقی در هیچ محله‌ای ابطال نشده است و تنها آرا 3 نفر از کاندیداها که آن هم بر اساس اطلاعات دقیق که داشتیم مبنی بر وجود تخلف ، تقلب و خرید رای باطل شد.

وی ادامه داد: از 13هزار و 800 نفری که در چهارمین دوره انتخابات شرکت کردند تنها 3 نفر از این افراد رایشان باطل شده است.

سالاری افزود: 13هزار و 815نفر در چهارمین دوره انتخابات کد رای گیری و ثبت نام کردند که از این تعداد 1هزار و654 نفر در ابتدا از سوی هیات اجرایی رد صلاحیت شدند که در نهایت 700 نفر از این افراد به دلیل نداشتن سابقه سکونت مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند و توانستند در انتخابات شرکت کنند.

وی گفت: در چهارمین دوره انتخابات 950 نفر رد صلاحیت شدند که تعدادی از رد صلاحیت افراد ناشی از سوء شهرت و عدم احراز و ارائه مدارک لازم بود.

سالاری اظهار داشت: در چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها 542 هزار و 993 نفر از شهروندان تهرانی رای دادند که این تعداد در سومین دوره انتخابات شورایاری‌ها حدود 418 هزار و 273 نفر بودند.

وی همچنین در خصوص جنسیت منتخبین چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: 87 درصد از منتخبین مرد و حدود 13 درصد خانم هستند ضمن اینکه مقاطع تحصیلی افراد مختلط بوده به طوریکه 1.57 درصد از منتخبین دارای تحصیلات حوزوی، 2.6 درصد تحصیلات دکتری، 9.4 درصد تحصیلات فوق لیسانس و ارشد، 35.19 درصد لیسانس و 22.76 درصد دیپلم و 12.39 درصد زیر دیپلم هستند.

رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران در پایان گفت:با توجه به بررسی های صورت گرفته از سوی هیات نظارت انتخابات شورایاری ها من صحت انتخابات را اعلام می کنم .

سالاری افزود: نتایج نهایی چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها و اسامی منتخبین بعد از ظهر امروز بر روی سایت ستاد هماهنگی شورایاری‌ها منتشر خواهد شد.

سالاری در مورد هزینه‌های انتخابات نیز گفت: هزینه‌های انتخابات برعهده هیات اجرایی است و اطلاعی از میزان هزینه‌ها ندارم.

وی در پاسخ به برخی ابهامات در مورد امتیازات خاص شورایاران گفت: مطابق آیین‌نامه، مصوبه ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و همچنین مصوبات شورای شهر تهران، هیچ امتیازی برای اعضای شورایاری‌ها پیش‌بینی نشده است.

سالاری گفت: به رییس شورای شهر نیز پیشنهاد شده است که شرح وظایف شورایاران تغییر کند و معتقدیم برای افزایش مشارکت مردم در محلات، باید شرح وظایف شورایاران تغییر کند.

وی با بیان اینکه بودجه محلات در اختیار سراهای محلات است، گفت: معتقد هستم که باید در این بخش نیز تغییراتی ایجاد شود چراکه بعضا گزارشاتی که درخصوص برخی رد صلاحیت‌ها واصل شده، ناشی از اشکالاتی است که در حوزه فرآیندهای مالی این بخش بوده است.

رییس هیات نظارت مرکزی انتخابات شورایاری ها همچنین خاطر نشان کرد: ما معتقد هستیم که باید مکانیسمی در مورد سکونت افراد در محل هم برای رای دهندگان و هم رای گیرندگان تعریف شود که این امر را حتی در آیین نامه انتخاباتی لحاظ کرده بودیم ولی به دلیل مسائل امنتی که از سوی فرمانداری مطرح شد این موضوع لحاظ نشد.

فضاهای عمومی شهر تهران باید در اختیار شهرداری باشد

سالاری در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر واگذاری اختیارات مصلی به شهرداری تهران اظهار داشت: واگذاری مصلی در جهت تکمیل آن به شهرداری تهران از خواسته های اعضای شورای شهر تهران و در راستای تحقق مدیریت یکپارچه شهری است چرا که اساسا به موجب قانون مدیریت یکپارچه که در قانون اساسی نیز آمده است، تمامی عرصه های عمومی می بایستی به شهرداری واگذار شود .

وی تصریح کرد: ما امیدواریم واگذاری مجموعه مصلی تهران و تکمیل آن توسط شهرداری تهران بابی شود برای سایر مکان های عمومی که این مکان ها نیز با نظر اعضای شورا به مدیریت شهری واگذار شود تا با یک جامع نگری در حوزه مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در خصوص آن تصمیم گیری شود و این موضوع امکان ندارد مگر اینکه مدیریت یکپارچه شهری در این حوزه ها لحاظ شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم واگذاری تکمیل مصلی به شهرداری تهران همانند ساخت بوستان جنگلی یاس که در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در تعطیلات نوروزی اتفاق افتاد، در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد اگر که این اختیار به طور کامل به شهرداری تهران واگذار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران پیش از این در خصوص تکمیل مصلی تعهداتی داشته است، اظهارکرد: در جریان فرایند تعهدات نیستم اما آنچه باعث ورود شهرداری در این موضوع شده به دلیل قرارگرفتن مصلی تهران در اراضی عباس آباد است. این اراضی نیز به عنوان مرکز تفرجگاهی شهر تهران دارای طرح تفصیلی مجزایی است.

سالاری در ادامه اظهارکرد: پس از پیروزی انقلاب با نامه دکتر کازرونی وزیر وقت مسکن مبنی بر اینکه امکان دارد در این اراضی اتفاقاتی بیفتد که عرصه های عمومی مورد تجاوز قرار گیرد و یا در آنها ساخت و سازهایی صورت گیرد که سرانه آنها را کاهش دهد، مقام معظم رهبری دستوری مبنی براینکه حتما باید از عرصه های اراضی عباس آباد به منظور رفاه حال شهروندان و افزایش سرانه های شهر تهران استفاده شود، صادر کردند. با توجه به اینکه مجموعه مستحدثات مصلی تهران در این اراضی واقع شده شهرداری تهران باید به عنوان ناظر یا مجری درفرایند تکمیل این پروژه حضور داشته باشد و ما اطمینان داریم با حضور شهرداری تهران فرایند تکمیل این پروژه به اتمام می رسد .

شهردار تهران در خروج پادگان ها از شهر کارنامه موفقی داشته است

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص خروج پادگان ها از شهر گفت: اقدامات لازم دراین رابطه انجام شده است و به نظر من شهردار تهران در ارتباط با خروج پادگان ها کارنامه خوبی داشته است که بوستان ولایت یکی از این موفقیت ها محسوب می شود .

سالاری افزود: پادگان ها متلعق به نهادهای نظامی هستند که با توجه به اسناد مالکیت تقاضای بارگذاری در محیط های پادگانی دارند اما اگر قرار است پادگان ها از تهران بروند و در محل آنها بارگذاری صورت گیرد اعضای شورا با آن مخالفند و ساخت مجتمع در فضای پادگان ها مورد توافق شورای شهر نیست .

سالاری در پایان اعلام کرد: شهرداری در کمیسیون ماده 5 با مسوولان نظامی در خصوص انتقال پادگان ها جلساتی داشته است و در این رابطه به توافقاتی رسیده اند که با کمترین بارگذاری و درحد برطرف کردن نیازها شاهد خروج پادگان ها باشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار