اكبری مباركه: به هنر نیز مانند تجهیزات نظامی نیازمندیم

خبرگزاری پانا: یك بازیگر تئاتر و سینما گفت: مسئولان باید بدانند سرمایه گذاری مادی در امور فرهنگی، سرمایه عظیم معنوی را به ارمغان خواهد آورد.

کد مطلب: ۳۲۵۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ كریم اكبری مباركه درباره تاثیر انقلاب بر هنر گفت: هنر متاثر از شرایط جامعه است و در همه جا شرایط اجتماعی، اقتصادی و مسائل روز بر ادبیات و هنر تاثیرگذارند. این موضوع در ایران نیز وجود داشته و انقلاب اسلامی مسیر فرهنگ و هنر كشور را به سمت و سوی ارزش های انقلاب تغییر داد.

وی با بیان این كه پس از انقلاب شاهد تئاترها و فیلم های متفاوتی نسبت به سال های قبل از آن بودیم، اظهار كرد: بخش اصلی و عمده این هنرها درباره مضامین و ارزش های انقلابی و اسلامی بود و تغییری اساسی را در شكل و محتوای آن ها شاهد بودیم.

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: اما این تغییر تا دو دهه پیش مشهودتر بود و در این زمینه موفق تر عمل می كردیم اما اكنون با توجه به شرایط اقتصادی در زمینه تولید آثار انقلابی و ارزشی شاهد آثار چندانی نیستیم.

مباركه بیان داشت: اكنون شرایط به گونه ای است كه مسئولان حمایتی از كارها نمی كنند و هنرمندان هم برای تامین معاش و گذران زندگی مجبورند به ساخت فیلم ها و نمایش هایی رو بیاورند كه بتواند از طریق گیشه كسب درآمد كند. بنابراین بسیاری از آثار ممكن است به سمت سخیف بودن و ابتذال بروند كه خطر بزرگی برای هنر كشور محسوب می شود و به مرور زمان و با تداوم این روند، ارزش هایی كه به خاطر آن ها انقلاب شد ممكن است در معرض فراموشی قرار بگیرند.

وی همچنین اظهار كرد: به اعتقاد من، دولت نباید در زمینه فرهنگ به فكر درآمدزایی باشد بلكه مانند آموزش و پرورش كه برای باسواد شدن مردم هزینه می كند، در كارهای فرهنگی هم هزینه كرده و بداند این سرمایه گذاری مادی، یك سرمایه عظیم معنوی را برایش به ارمغان خواهد آورد.

این هنرمند به خطراتی كه نوجوانان و جوانان در معرض آن قرار دارند نیز اشاره كرد: من به نوبه خودم امسال در جشنواره فیلم و تئاتر، اثر ارزشمندی ندیدم. این موضوع می تواند هشداری باشد كه افراد جامعه به ویژه جوان ها به سمت محصولات كشورهای غربی بروند و در نتیجه از الگوی زندگی آن ها پیروی كنند. این در حالی است كه ما شهدا، قهرمانان و دلاورانی داریم كه می توان زندگی آن ها را دستمایه ساخت آثار فاخری قرار داد و آن ها را به عنوان الگو به فرزندان سرزمینمان معرفی كرد.

كریم اكبری مباركه در پایان گفت: به عنوان یك هنرمند معتقدم همان طور كه برای آماده شدن در برابر دشمن از نظر نظامی و تسلیحاتی آماده می شویم، باید از نظر فرهنگی نیز آماده تهاجم دشمنان در زمینه های مختلف باشیم و بدانیم كه هنر یكی از تاثیرگذارترین ابزارها برای دفاع از یك كشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار