معاون ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران عنوان کرد:
رویکرد فعالیت های یادگیری نوروزی دانشآموزان بدون پیک نوروزی
خبرگزاری پانا:در نشست صمیمی حمیدی با نمایندگان مدیران مدارس شهر تهران رویکرد فعالیت های یادگیری نوروزی دانشآموزان مطرح شد.
به گزارش خبرنگار پانا، حمیدی در نشست صمیمی نمایندگان مدیران مدارس شهر تهران گفت: فعالیتهای یادگیری دانش آموزان در ایام نوروز بر بهبود کیفیت فرآیند و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان با رویکرد یادگیری مهارتهای زندگی و به عنوان مکمل برنامههای درسی تاكید دارد.
معاون ابتدایی شهر تهران بیان داشت : این موضوع بسیاری از ما را یاد روزهای پایانی اسفندماه در دوران تحصیل میاندازد روزهایی که معلمهایمان با گچ روی تخته سیاه فهرست تکالیفی را که باید در روزهای تعطیل نوروز انجام میدادیم مینوشتند، فهرستی که شاید شیرینی ایام نوروز را برای برخی تلخ میکرد اما با گذشت سالها، تکالیف معلمان در شب عید جای خود را به پیک نوروزی داد و این پیکها جای «مشق»های نوروزی را پر کرد .اکنون اما خبر میرسد که تصمیمات جدیدی برای فعالیت های یادگیری دانش آموزان در سال جدید گرفته شده که برای آنان شاید شیرینی عیدنوروز را با خود هدیه بیاورد.
وی در پاسخ به اینكه رویکرد فعالیت های یادگیری نوروزی دانشآموزان حول چه محورهای آموزشی است، گفت: با هدف غنی سازی و بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان و استفاده از فرصت زمانی مناسب ایام نوروز و اوقات فراغت دانش آموزان وتوجه و تعمق در سند تحول و توجه به منویات حکیمانه مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی و ضرورت فرهنگ سازی در این راستا فرهنگ و آداب و رسوم تعالی بخش و لذت بخش از این ایام در راستای دستیابی به حیات طیبه داشته باشیم و از این نظر تصمیم گرفته شد که دانش آموزان با روشهای پیشنهادی به انجام فعالیت بپردازند و در واقع رویکرد آن یادگیری مهارتهای زندگی بوده و به عنوان مکمل برنامههای درسی مورد توجه قرار بگیرند.
حمیدی نحوه طراحی فعالیت های یادگیری نوروزی سال جدید به این صورت اعلام نمود: طراحی این موضوع در قالب "راهنمای طراحی و تدوین فعالیت های یادگیری دانش آموزان در ایام نوروز " به گونهای برنامهریزی و تدوین شده است که دانشآموزان موضوعات گوناگون و مختلفی را می توانند انتخاب کنند و با انجام یک فعالیت پژوهشی، هنری، علمی و عملی و با استفاده از روشهای پیشنهادی از جمله مصاحبه، نقاشی، ساختن وسیله، تهیه گزارش، تهیه فیلم و عکس میتوانند تجارب یادگیری مفیدی را کسب کنند و در واقع آنان با کاربست مهارتهای شناختی، عاطفی و مهارتی خود به فعالیت میپردازند و نتایج حاصل فعالیتهای خود را در قالب نمایشگاهی از آثار دانشآموزی در آموزشگاه خود به نمایش خواهند گذارد.
معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در پاسخ به اینكه آیا فعالیتهای نوروزی قرار است تنها در حد یک تکلیف درسی باشد، عنوان كرد: در صورتی که رویکرد انجام فعالیت و فعالیتهای نوروزی یادگیری مهارتهای زندگی را در بر گیرد و به صورت هدفمند طراحی و تدوین شوند و به عنوان مکمل برنامههای درسی باشد و صرفا جنبه تکالیف درسی نداشته باشد و این فعالیتها لذت بخش و متناسب با تجارب یادگیری دانشآموزان بوده آنان را با اصول و فنون پرسشگری، روش تحقیق و حل مسأله و تصمیم گیری، تفکر نقادانه و خلاق آشنا سازد، قطعا اثربخشی و تأثیر بسزایی خواهد داشت.
وی اثربخشی فعالیتهای نوروزی بر روی یادگیری دانشآموزان رابه این صورت عنوان کرد: در صورتی تکالیف و فعالیتهای نوروزی میتواند کارایی و اثربخشی داشته باشد که به صورت هدفمند و متناسب با اهداف آموزش و پرورش تدوین و طراحی شده باشند، اگر محتواها با فعالیتهای ارائه شده صرفا جنبه تکالیف درسی داشته باشد و فقط تثبیت یادگیری مفاهیم آموزشی و درسی را مدنظر داشته باشد علاوه بر آنکه تجارب مفید یادگیری را در پی ندارد ملال آور خواهد بود لذا، توجه به رویکردهای یادگیری به ویژه در مبحث مهارتهای زندگی، تفکر خلاق فعالیت های هنری، عملی و هرگونه فعالیتهای آموزشی و پرورشی که فرصت مناسبی را برای آموزش مفاهیم اجتماعی، پرورشی، مکمل و فوق برنامه و آنچه که با حس زیبایی شناختی و زیبایی شناسی دانشآموزان و روحیه جستجوگری آنان مرتبط باشد و در نهایت با به نمایش گذاردن آن تجارب یادگیری در معرض دید دانشآموزان و گروههای همسال فعالیت های نوروزی میتواند لذت بخش باشد.
حمیدی گفت: در طرح ریزی فعالیت های یادگیری دانش آموزان در ایام نوروز امسال بر این موارد تاكید كردیم كه در سال جدید مبحث طرح سوالات نوروزی به شکل تکالیف درسی و شبیه سالهای گذشته را نداریم بلکه به شكل راهنمای فعالیتهای یادگیری است که بیشتر بر جنبههای پژوهشی، علمی، فرهنگی، آداب و رسوم و مجموعا مهارتهای زندگی تکیه دارد و در قالب موضوعات پیشنهادی شامل ارزش ها، رفتارهای فردی، آداب اجتماعی، دیدار با همنوعان، بازدید از اماکن تاریخی و زیارتی است.
وی در انتها در خصوص نحوه اجرایی نمودن راهنمای طراحی و تدوین فعالیت های یادگیری دانش آموزان گفت: با توجه به فرآیند یاددهی و یادگیری و ظرفیت های موجود در مدارس ، معلمان بهترین گزینه برای طراحی فعالیت های یادگیری دانش آموزان در ایام نوروز هستند چرا كه معلم با شناخت دقیقی كه از دانش آموزان كلاس خود دارد می تواند متناسب با شرایط و امكانات فعالیت های مناسبی را با هدف ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش آموزان طراحی نماید. لذا مقرر است با زمان بندی مناسبی كه صورت گرفته است این راهنما در شورای مدرسه ،شورای معلمان و انجمن اولیاء و مربیان طرح گردد و از طرفی معلم هر كلاس جلسه ای را با اولیاء دانش آموزان به منظور آشنایی با اهداف فعالیت های یادگیری و نقش اولیاء در این زمینه برگزار نماید .سپس معلمان هم پایه در مدرسه گروههای آموزشی تشكیل می دهند تا بتوانند فعالیت های مناسبی برای دانش آموزان در نظر بگیرند.نكته مهم این راهنما در نحوه ی بازخورد انجام فعالیت های دانش آموزان در كلاس درس توسط معلم است كه پیش بینی شده است معلمان عزیز پس از پایان ایام نوروز زمانی را جهت ارایه تجارب یادگیری دانش آموزان در ساعتهای درسی فراهم نمایند.
در این راهنما شاخص های ارایه فعالیت ها و همچنین ویژگیهای فعالیت های یادگیری دانش آموزان بطور دقیق مشخص شده است.همچنین نقشها و مسئولیت های افراد برای انجام مطلوب فعالیت های یادگیری اعم از نقش منطقه ،نقش مدرسه ،نقش اولیاء ،نقش معلمان و دانش آموزان كاملا" مشخص و طراحی شده است.
شایان ذكر است جهت ارج نهادن به فعالیت های دانش آموزان مقرر است نمایشگاهی در هفته چهارم فروردین ماه ۹۴از فعالیت های یادگیری دانش آموزان در هر كلاس تشكیل گردد تا دانش آموزان تجربه ی خوبی از لذت یادگیری را كسب نمایند.
ارسال دیدگاه