عملکرد ۱۰ ماهه نخست امسال کمیته امداد استان تهران تشریح شد؛

همکاری 2 هزار مدرسه در برگزاری شور نیکوکاری/ میزان صدقه تهرانی‌ها

خبرگزاری پانا: مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: 2 هزار مدرسه با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان و مدیران و همچنین 200 پایگاه بسیج و 30 پایگاه در مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

کد مطلب: ۳۲۱۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سبحانی در نشست خبری پایان سال خود با اشاره به اینکه در هفته احسان و نیکوکاری (9- 15 اسفند) برنامه‌های مختلفی از سوی کمیته امداد برگزار می شود، در تشریح این برنامه ها اظهارداشت: مانند سنوات گذشته برنامه جشن نیکوکاری برگزار می‌شود که این مراسم به جهت تقارن با شهادت حضرت زهرا (س) تحت عنوان شور نیکوکاری برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری شور نیکوکاری با شعار (اکرام فاطمی) در استان تهران بیش از 3200 پایگاه آمادگی جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در این مراسم دارند، گفت: 500 پایگاه در مساجد و 500 پایگاه در میادین و مراکز شهر و فرودگاه‌ها آمادگی جمع آوری کمک‌های مردمی را دارند،تصریح کرد: 2 هزار مدرسه با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان و مدیران و همچنین 200 پایگاه بسیج و 30 پایگاه در مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کند.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران اضافه کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مسئولان دفتر مرکزی نیز 7 پایگاه اصلی در مراسم شور نیکوکاری فعالیت خواهند داشت که طبق سنوات گذشته اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی خواهند کرد.


وی افزود: در جشن نیکوکاری سال گذشته میزان 5 میلیارد و 700 میلیون تومان در این بخش جمع‌آوری شده بود که 2 میلیارد تومان نقد و کالا بوده ضمن اینکه 3 میلیارد تومان نیز در مدارس توسط انجمن اولیا و مربیان جمع آوری و در نهایت توزیع شده است.


سبحانی در ادامه درخصوص آمار کمک‌های جمع آوری شده و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی امداد در 10 ماهه گذشته سال جاری نیز گفت: 75 میلیارد و 550 میلیون تومان در این بخش در 10 ماهه گذشته توسط شهروندان، خیرین و نیکوکاران کمک شده است که از این میزان کمک 32 میلیارد تومان در بخش صدقه، 11 میلیارد تومان در بخش زکات و فطریه، 14 میلیارد و 500 میلیون تومان در بخش طرح اکرام و ... بوده است.


میزان صدقه تهرانی ها در هر ماه


وی افزود: شهروندان تهرانی به صورت میانگین هر ماه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان صدقه می‌دهند.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران همچنین در ادامه با اشاره به طرح اکرام در 10 ماهه گذشته گفت: 14 میلیارد و 500 میلیون تومان در این بخش جمع آوری شده است ضمن اینکه در طرح محسنین نیز 12 میلیارد تومان برای خانواده‌های تحت پوشش امداد جمع‌آوری شده است.


به گفته این مقام مسئول، از 3 هزار و 176 دانشجوی تحت پوشش امداد، 1969 نفر دختر و 1207 نفر پسران هستند ضمن اینکه 1899 نفر از دانشجویان بومی و 1285 نفر از دانشجویان به صورت مهمان از خدمات تحصیلی کمیته امداد بهره می‌برند.


برگزاری اردوهای فرهنگی ویژه دانش آموزان


سبحانی همچنین به برگزاری اردوهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی ویژه دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات خوبی از سوی مجموعه امداد برگزار شده است و علاوه بر اعزام دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به اردوگاه‌های سراسر کشور، 969 نفر نیز در 8 مقطع از اردوگاه شهید آوینی تهران استفاده کرده‌اند.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی امداد نیز تعدادی از خانواده‌ها که تاکنون به مشهد مقدس اعزام نشده بودند با هماهنگی و همکاری خیرین به مشهد اعزام شدند که در این بخش نیز 2183 نفر به مدت 4 روز و به صورت رایگان استفاده کرده‌اند.


به گفته سبحانی، بالغ بر 14 هزار نفر نیز در 10 ماهه گذشته در بخش آموزش مهارت‌های زندگی نیز اقدامات خوبی از سوی امداد بهره برده‌اند.


وی درباره آخرین آمار مددجویان تحت پوششش کمیته امداد گفت: 65900 خانواده تحت پوشش امداد قرار دارند که از این تعداد 55 هزار خانوار به صورت مستمر و 10 هزار خانوار نیز به صورت موردی از خدمات مجموعه امداد استفاده می‌کنند.


بیش از 50 درصد مددجویان زن سرپرست خانوار هستند


سبحانی در بخش دیگری از نشست خبری خود عنوان کرد: از مجموع 65 هزار و 93 خانوار تحت پوشش امداد، 49 هزار و 115 خانوار با زن سرپرست تحت پوشش مجموعه امداد قرار دارند.


وی با اشاره به ارائه خدمات در بخش کمک جهیزیه به مددجویان گفت: 976 نفر از دختران در این بخش کمک جهیزیه دریافت کرده‌اند ضمن اینکه 414 نفر از دامادان نیز هدیه ازدواج از مجموعه امداد دریافت کرده‌اند و بالغ بر 70 نفر نیز در بخش ازدواج مجدد تسهیلات دریافت کرده‌اند.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به موضوعات بیمه ای و درمانی کمیته امداد استان تهران گفت: 10 هزار و 166 نفر از مددجویان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند که سرانه بیمه‌ای آنها توسط امداد پرداخت می‌شود ضمن اینکه 1417 نفر نیز تحت پوشش بیمه روستایی و 70 هزار و 400 نفر نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.


به گفته وی، در طرح محسنین نیز که حمایت ویژه‌ای را از خانواده‌ها انجام می‌دهد 9 هزار و 620 نفر تحت پوشش قرار دارند که توسط 51 هزار و 501 نفر حمایت می‌شوند. در بخش اکرام ایتام نیز 9 هزار و 176 نفر ایتام زیر 18 سال تحت پوشش قرار دارند که توسط 60 هزار و 821 نفر حامی ارائه می‌شوند و به صورت میانگین هر یتیم بیش از 6 حامی دارد.


میزان بدهکاری کمیته امداد به مراکز درمانی و بیمارستانی


سبحانی در خصوص میزان بدهکاری کمیته امداد به مراکز درمانی و بیمارستانی گفت: حدود 4 میلیارد تومان در این زمینه ما بدهکار هستیم که امیدواریم با وعده‌های داده شده از سوی دولت این کسری جبران شود. پیش‌بینی می‌شود هزینه درمان مددجویان تحت پوشش امداد تا پایان سال جاری به 13 الی 14 میلیارد تومان افزایش یابد.


وی همچنین سقف وام‌های کارگشایی و خودکفایی امداد به مددجویان را دو میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در این زمینه تقریباً 58 درصد از وام‌ها به نیازمندان غیر تحت پوشش و 42 درصد به مددجویان تحت حمایت پرداخت شده است.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در پرداخت وام‌های خودکفایی و کارگشایی اولویت با مددجویان تحت پوشش امداد است، گفت: در 10 ماهه گذشته در این بخش که 13 هزار و 351 نفر از مددجویان و نیازمند به میزان 18 میلیارد و 135 میلیون تومان وام پرداخت شده است که پیش‌بینی می‌شود میزان این وام تا پایان سال به بیش از 23 میلیارد تومان افزایش یابد.


11 میلیارد و 350 میلیون پرداخت وام از صندوق اشتغال به نیازمندان


وی گفت: پرداخت وام از صندوق اشتغال نیازمندان نیز یکی دیگر از خدمات مجموعه امداد استان تهران محسوب می‌شود که منابع این صندوق از بودجه دولتی بوده و این وام عمدتاً به مددجویان مستمری بگیر پرداخت می‌شود و در 10 ماهه گذشته 1455 نفر از این تسهیلات به میزان 11 میلیارد و 350 میلیون تومان استفاده کرده‌اند.


وی با اشاره به میزان پرداختی وام از صندوق اشتغال به نیازمند و مددجویان نیز گفت: حداقل 2 میلیون و حداکثر 30 میلیون تومان پرداخت شده و متاسفانه در سال جاری به دلیل عدم همکاری بانک‌ها هنوز نتوانستیم به تعهدات خود در پرداخت وام به طور کامل عمل کنیم.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه 2 هزار و 270 نفر از مددجویان از طریق کاریابی توسط امداد شاغل شده‌اند، گفت: با هماهنگی صورت گرفته با کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، مددجویان به این مراکز معرفی و در نهایت مشغول به کار می‌شوند.


به گفته سبحانی، از صد درصد تسهیلات در نظر گرفته شده برای امداد در بخش وام متاسفانه حدود 30 درصد تسهیلات از طریق بانک‌ها به مددجویان تحت پوشش امداد پرداخت شده است.


بهره مندی 8 هزار نفر از خدمات حقوقی کمیته امداد استان تهران


مدیرکل کمیته امداد استان تهران ادامه داد: در بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای 7 هزار و 810 نفر از مددجویان آموزش دیده‌اند که میزان اعتبارات هزینه شده در این زمینه نیز 500 میلیون تومان بوده است. یکی از موفقیتهای کمیته امداد در بخش مشاغل خرد تحت نظارت بر طرح‌های خودکفایی بوده است، گفت: در این زمینه نیز 37 هزار و 372 طرح نظارت شده است.


وی در ادامه سخنان خود به اجرای طرح جدید کمیته امداد در بخش خدمات مشاوره‌ای و حقوقی توسط وکلای نیکوکار اشاره کرد و توضیح داد: در طرح مذکور وکلا به صورت رایگان به حضور در دادگاه‌ها و یا دفاتر امداد به صورت رایگان خدمات مشاوره قضایی به مددجویان ارائه می‌کنند که در 10 ماهه گذشته 8 هزار و 808 نفر از خدمات حقوقی بهره برده‌اند.


این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه پس از حذف طرح مسکن مهر مشکلات عدیده‌ای برای مددجویان و نیازمندان ایجاد شده است، گفت: در زمانی که طرح مسکن مهر در کشور اجرا می‌شد مشکلات خانواده‌ها در بخش مسکن محدود بود به طوریکه در گذشته ما سالانه 400 الی 500 مسکن را به خانواده‌ها واگذار می‌کردیم اما در سال 93 تنها 132 مسکونی به مددجویان واگذار شده است.


پرداخت 900 میلیون تومان وام بلاعوض برای مسکن مددجویان


به گفته وی، در بخش مسکن مجموعه امداد استان تهران به خانواده‌های متقاضی و واجد شرایط 15 میلیون تومان وام بلاعوض می‌دهد که در این زمینه نیز در 10 ماه گذشته و به صورت کلی 900 میلیون تومان وام بلاعوض به خانواده‌ها پرداخت شده است.


سبحانی با اشاره به نوسازی و تعمیرات واحدهای مسکونی در شهرستان های تابعه استان تهران اظهار داشت: در مجموع به 717 نفر کمک هزینه تعمیرات کلی مسکن و به 249 نفر نیز کمک هزینه تعمیرات جزئی پرداخت کرده است.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به برگزاری جشن نیکوکاری از تاریخ 13 تا 15 اسفند در تهران و کل کشور گفت: در روز 13 اسفندماه جشن نیکوکاری در مدارس، 14 اسفند در میادین و مراکز جمعیتی و 15 اسفند شور نیکوکاری با شعار اکرام فاطمی در مصلی‌های نماز جمعه برگزار خواهد شد.


سبحانی با اشاره به برپایی فروشگاه نوروزی کمیته امداد نیز خاطرنشان کرد: این فروشگاه با استقبال خوبی از خانواده‌های نیازمند و مددجویان روبرو بوده و امسال نیز فروشگاه نوروزی از بهمن‌ماه آغاز و تا پایان فروردین 94 نیز دایر است.


به گفته وی، اقلامی که در فروشگاه‌ نوروزی ارائه می‌شود از تخفیف ویژه بین 25 تا 30 درصد برخوردار است.


مدیرکل کمیته امداد استان تهران درخصوص عیدی مددجویان کمیته امداد گفت: با آقای نوبخت معاون نظارت و راهبردی ریاست جمهوری رایزنی کردیم تا اعتبارات عیدی مددجویان هر چه سریعتر تامین شود که در صورت تحقق اعتبارات، تا پایان سال عیدی مددجویان به میزان یک ماه مستمری داده خواهد شد.


وی همچنین با اشاره به کسری بودجه کمیته امداد امام خمینی استان تهران نیز گفت: در بخش های درمان، جهیزیه، مستمری، مسکن با کسری بودجه روبرو هستیم اما در عین حال وضعیت استان تهران نسبت به سایر استان ها بهتر است.


به گفته سبحانی، طبق برنامه ریزی انجام شده توسط وزارت تعاون سبدهای کالا در فاصله‌های زمانی به صورت دو ماه یکبار به مددجویان پرداخت می شود که مرحله پایانی تا آخر اسفندماه توزیع می شود.


وی در پایان در ارتباط با پرداخت غیر حضوری شهروندان نیز گفت: خیرین و نیکوکاران می‌توانند از طریق شماره 7355 و به صورت غیر حضوری کمک‌های خود را به نیازمندان و مددجویان اهدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار