معرفی برگزیدگان دوسالانه مجسمه های شهری

خبرگزاری پانا:چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری با معرف برگزیدگان به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۳۱۹۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا،مراسم اختتامیه چهارمین دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری با حضور شماری از مسولان شهری و همچنین مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز دوشنبه چهارم اسفند ماه در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی از برگزاری دوسالانه مجسمه‌های شهری ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که این رویداد توسط بخشی خارج از دولت برگزار می‌شود و نهادی عهده دار برپایی دوسالانه مجسمه‌های شهری است که توانایی جذب استعدادها و نیروهای متخصص را دارد.

وی افزود: در جهان امروز موزه‌ها از حالت فضاهای بسته خارح شده‌اند و در برخی از کشورهیا دنیا شاهد پدید آمدن اکوموزه به عنوان نسل پنجم موزه‌ها هستیم. در این میان فضاهای شهری نیز می‌توانند به عنوان یک اکوموزه مطرح شوند و با قرار گرفتن هنر در طبیعت شاهد تلطیف فضا باشیم.

مرادخانی با بیان اینکه آثار هنری باید بیان‌گر هویت شهروندان باشد، گفت: در کنار بسیاری از ساختمان‌ها بلند دنیا شاهد قرار گرفتن آثار هنری هستیم که معرف هویت مردم آن کشور است. متاسفانه در این سالها نسبت به این مقوله کم‌توجهی شده و مواردی که مربوط به فرهنگ و هویت خودمان می‌شود چندان مورد توجه قرار نگرفته است. باید تلاش کنیم تا آثاری را خلق کنیم که کودکان ایران را نسبت به تاریخ و هویت کشورشان حساس کند.

وی ادامه داد: در حال برای فضاهای شهری تمایل زیادی برای ساخت تندیس وجود دارد و باید دقت داشته باشم که شاهد کپی برداری از آثار بی ارزش نباشیم و این فضاها در اختیار هنرمندان و متخصصان قرار دهیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نظارت بر روی مجمسه‌های شهری اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی شورایی مصوبه‌ای را مبنی نظارت شورایی بر نظارت بر روی مجسمه‌ها و نمایه‌های شهری دارد و قرار است این شوار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکلیل شود تا به امور مختلف سامان دهد و البته هنرمندان را نیز در جریان امور قرار دهد. باید در میدان‌های شهر شاهد حضور آثاری از هنرمندان برجسته باشیم نه اینکه آثاری را ببینیم که از وری اینترنت کپی برداری شده است.
مرادخانی با تاکید بر دقت در نصب و جانمایی مجسمه‌های شهری خاطر نشان کرد: باید در نصب مجسمه‌های شهری یک کار کارشناسی صورت بپذیرد و شاهد نصب یک مجسمه بزرگ در فضایی کوچک و یا برعکس نباشیم.

وی اضافه کرد: دولت تصمیم دارد تا برگزاری رویدادهای هنری از جمله دوسالانه‌ها را به انجمن‌های هنری واگذار کند و تا کنون بخش بزرگی از این تصمیم رخ داده است. در این میان گاهی انجمن‌ها دانش لازم را دارند و با مشکلاتی نظیر امکانات و یا مسائل دیگر روبرو هستند و به همین علت هم پا پیش نمی‌گذارند. تلاش می‌کنیم تا بر روی این مشکلت تمرکز لازم را داشته باشیم و آنها را حل کنیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجسمه‌های شهری از نظر ایده و طرح غنی هستند، گفت: این آثار می‌تواند ترجمه مناسبی از وضعیت کلی هنر ما باشند. مجسمه‌های شهری می‌تواند فضای شهری را شاداب‌تر کند و شهروندان را نسبت به مسائل هویتی خود آگاه‌تر کند. با ایجاد یک کمیته کار می‌توان سیاست‌ها کلی را در این زمینه در نظر گرفت تا شهرداری‌های مناطق مختلف ایران در این زمینه نقش داشته باشند
در بخش دیگری از این مراسم محسن سلیمانی دبیر چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری در سخنانی با اشاره به برگزاری این رویداد در بخش‌های مختلف اظهار کرد: مجسمه‌ها در سطح شهر سبب ارتقای کیفیت منظره شهری می‌شوند و در این میان رابطه میان هنر، محیط و مردم زمینه‌ساز تحولاتی در فرهنگ دیداری مردم در سطح شهر می‌شود.

وی همچنین گزارش را در مورد این دوره از دوسالانه مجسمه‌های شهری ارائه کرد و گفت: در این دوره از دوسالانه 1174 اثر دریافت شد که 222 اثر در مرحله اول انتخاب شدند و پس از داوری نهایی و کنار گذاشته شدن 22 اثر، در نهایت 200 مجسمه توسط شورای داوری متشکل از مرتضی نعمت‌اللهی ،‌ نادر قشقایی و کوروش گلناری انتخاب و پنج اثر به عنوان برگزیده و دو اثر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند. از همین حالا نیز پایه‌های برگزاری دوره آینده دوسالانه مجسمه‌های شهری گذاشت شده است و به زودی برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزار این رویداد انجام خواهد شد.

در چهارمین دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری مهدی رنگ‌چی برای اثر "درخت شماره یازده" ،‌ بیژن غنچه‌پور برای اثر "دانشمند"، فاطمه مجیدی برای اثری بدون عنوان،‌ الهه نظری برای اثر "پشت دریاها شهری است" و فرزین هدایت‌زاده برای اثر "جایی برای تماشا" به عنوان پنج برگزیده این دوسالانه معرفی شدند. هم‌چنین از نسرین شاپوری آذر برای اثر "شتربه و بندبه" و یعقوب مقصودی برای اثر "استقلال" تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار