در نخستین همایش بهره‌وری در آموزش و پرورش بیان شد:

لزوم شروع اصلاح الگوی مصرف آب از آموزش و پرورش

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: وضعیت کنونی آب رضایت‌بخش نیست و طبق پرسش رئیس جمهور این اصلاح باید از آموزش و پرورش صورت پذیرد

کد مطلب: ۳۱۸۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسین اسماعیلیان صبح امروز در نخستین همایش بهره‌وری در آموزش و پرورش با رویکرد مصرف بهینه انرژی و مدیریت سبز اظهار کرد: 70 درصد کشور در مناطق خشک قرار دارد و در طول 8 دهه گذشته سرانه آبی به ازای هر نفر 13 هزار متر مکعب بوده که اکنون به 1400 متر مکعب رسیده است.
وی افزود: طبق استانداردهای بین‌المللی که 1700 متر مکعب بوده آمار کمتری داریم و در این خصوص دچار تنش آبی و بحران شده‌ایم.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر میزان مصرف بین 20 تا 40 درصد باشد جای تهدیدی نیست، اما کشورمان در شرایط خطر قرار دارد و چند سالی است که دچار بحران آب شده‌ایم و خراسان رضوی در میان سایر استان‌ها در وضعیت خطرناک‌تری است.
اسماعیلیان تصریح کرد: میزان وابستگی مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان متکی به آب‌های زیرزمینی بوده و 80 درصد از متکی به آب‌های زیرزمینی و 20 درصد متکی به آب‌های سطحی بوده است و متأسفانه سفره‌های آب زیرزمینی رو به خشک شدن است.
وی تأکید کرد: خراسان رضوی را به 37 دشت تقسیم کرده‌ایم که 34 دشت آن جزء دشت‌های ممنوعه و بحرانی هستند و متأسفانه هرسال به طور میانگین یک متر مکعب اٌفت سطح آب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: برای سال 1394 در بخش آب شرب 28 شهرستان استان دچار کمبود آب هستیم و این عدد در سال 1395 به 33 شهرستان افزایش می‌یابد.
اسماعیلیان گفت: یکی از چالش‌های مهم کشور به مسائل زیست محیطی و بحران آب برمی‌گردد و به هرحال هیچ راهی به جز بهره‌وری منابعی که در اختیارمان بوده نیست و بخش آب شرب اهمیت زیادی دارد، همچنین کیفیت این مهم هم دارای اهمیت بالایی بوده و زمانی که سطح آب‌های زیرزمینی اٌفت پیدا می‌کند کیفیت آن هم کاهش می‌یابد و هیچ چاره‌ای جز بهره‌وری از منابع آب نداریم.
وی افزود: وضعیت کنونی آب رضایت‌بخش نیست و طبق پرسش رئیس جمهور این اصلاح باید از آموزش و پرورش صورت پذیرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آموزشهای اصلاح الگوی مصرف آب زمانی اثربخش است که خودمان هم ملزم به اجرای مصرف بهینه باشیم و بعد می‌توانیم انتظار اثربخشی آن را در دیگران داشته باشیم.
اسماعیلیان تصریح کرد: امیدواریم که این سرمایه ملی را بتوانیم برای آیندگان هم حفظ کنیم و شاهد بحران کم آبی و بی آبی در کشور، استان، شهر و روستایمان نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار