گاهی به فیلم سینمایی ˝ تگرگ و آفتاب

از داش آکل تا دوران دفاع مقدس

خبرگزاری پانا: ˝تگرگ و آفتاب˝ ساخته رضا کریمی ، روایتگر قصه‌ای اجتماعی در بستر سال‌های دفاع مقدس و دهه شصت خورشیدی است و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یحیی که رزمنده جوانی است و برای یک مرخصی چند روزه به خانه اش درتهران آمده ناخواسته در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد و دچار تردید می‌شود که در شهر بماند یا دوباره به جبهه برگردد.

کد مطلب: ۳۱۶۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد



به گزارش خبرنگار پانا،رضا کریمی در این فیلم از طیفی از بازیگران شناخته شده سینما تا نابازیگرانی که برای اولین بارمقابل دوربین سینما قرار گرفته اند، استفاده کرده است ، از اصغر همت و جواد عزتی گرفته تا پریوش نظریه ، مهران احمدی ، سحر قریشی، پیام دهکردی ، ناهید مسلمی ،زهرا سعیدی ،کسری عزیزا و...
رضا کریمی امسال در جشنواره فیلم فجر با فیلم "تگرگ و آفتاب" حضور دارد. این کارگردان سینما اگر چه دوره‌ای از فیلمسازی فاصله گرفت اما با ساخت چند سریال با تلویزیون مشارکت کرد..
نویسنده ،کارگردان وتهیه کننده فیلم رضا کریمی است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی آن را ساخته است .این فیلم داستان جوان خوشنامی بنام یحیی است که با داشتن صفت‌های مثبت در پی خیر رساندن به مردم است او که با وصیت استاد سابقش وکیل و امین خانواده او شده قرار است خانه به ناحق گرفته شده او را باز پس بگیرد و البته همکه با تلاش این جوان آنوصیت عملی می گردد و در این میان یحیی دلباخته گلی دختر حاج مرتضی مرحوم می شود و از آنجا که قیم آنهاست خود را از این وسوسه کنار کشیده و دوباره به جبهه برمی گردد و همانطور که انتظار می رود شهید می شود . این در حالی است که فیلمنانه‌نویس برای دادن بار ارزشی به شخصیت محوری داستان آن را زیر سایه رزمنده بودن پنهان کرده است. مهمترین نقطه ضعف این اثر فیلمنامه آن است .فیلمنامه ظاهرا روایتی کلاسیک دارد و سکانس آغازین فیلم که گفت وگوی یحیی با یک رزمنده جانباز نیمه بینا را به تصویر کشیده فضایی کمدی دارد اما پس از آن ماجراها وارد فضایی ملودرام می شوند ..
از سکانس‌های ابتدایی فیلم که در جاده‌های خاکی مناطق جنگی می‌گذرد تمجید و بزرگ‌نمایی شخصیت حاج یحیی آغاز می‌گردد و چنان تصویری از وی نشان می‌دهد گویی بدون حضور او هیچ عملیاتی به سامان نمی‌رسد. در این میان نابازیگری که نقش حاج یحیای جوان را بازی می‌کند از ویژگیها و خصوصیات لازم برای ابر قهرمان بودن برخوردار نیست. علاوه بر این در طول فیلم تماشاگر شاهد آمد و شد آدمهای مختلفی است که هیچکدام از حد تیپ فرا تر نرفته و کنش و واکنش های آنها نیز به شدت کلیشه ای است. از پدر و مادر و پسر خاله یحیی گرفته تاخانم جلسه ای آن دختر بهیار وپسر بنگاهدار محل که کارش حمله ور شدن بسوی یحیی و سر آخر نواختن یک سیلی محکم بیخ گوش اوست یحیی بعنوان شخصیت محوری قصه پس از شک و تردیدهای فراوان تصمیم می‌گیرد موضوع دلبستگی خود به گلی را به مادر دختر بگوید ، و این درست در لحظه ای اتفاق می افتد که مادردختر از او خواهش می‌کند تا بعنوان امین خانواده در مراسم خواستگاری دخترش شرکت کند.فردای آن روز هم او به جبهه می رود و همه چیز تمام می‌شود. درسکانس پایانی فیلم دو پسربچه ( فرزندان دختر حاج مرتضی ) را می بینیم که در گفت و گو با یکدیگر می‌گویند که حاج یحیی شهید شده است ..
با آنچه گفته شد قصه فیلم ساختارحساب شده ای ندارد ومناسب قاب سینما نمی‌ باشد این فیلم برگرفته از داستان «داش آکل» نوشته صادق هدایت است و شخصیت یحیی بر مبنای آن نوشته شده است. در حالی که فیلمنامه نویس تلاش فراوان داشته تا این لوطی‌گری و معرفت وی در حفظ امانت را درکاراکتر یک رزمنده به نمایش درآورد. در حالی است که می توان گفت فیلم از شخصیت رزمنده استفاده ابزاری کرده و داستانش هیچ ارتباطی با دوران دفاع مقدس ندارد و تنها صحنه‌های جنگ آن مربوط به مستندهایی است که ما بارها از تلویزیون دیده ایم . .
ازسوی دیگر باید گفت فیلمنامه این اثربا آن که ماجراهایی نیز به داستان اصلی افزوده ولی این اضافات نیز هیچ کمکی به پیشبرد داستان اصلی نکرده است ،ضمن آن که نقش آفرینی بازیگران فیلم نیز به هیچ وجه گیرا نیست و همین مسئله در کنار داستان ضعیف و با ساختاری کم مایه باعث می‌شود «تگرگ و آفتاب» به فیلمی نچسب و در برخی موارد مضحک و کاریکاتوری تبدیل شود.
و در پایان باید گفت امان از سیاستهای یک بام و دو هوا . درحالی که بر طبق مقررات بخش چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ و انتشار آثار هدایت به کلی ممنوع است ، در بخش دیگری از این وزارتخانه ، نه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار