بازدید معاون وزیرنیرو درامور برق وانرژی ازپروژه های صنعت برق درخوزستان

خبرگزاری پانا: معاون وزیر نیرو در سفری یک روزه از پروژه های صنعت برق خوزستان بازدید و در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت.

کد مطلب: ۳۱۵۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خوزستان، مدیرعامل شرکت در جلسه ای با حضور معاون وزیر نیرو به ارایه گزارشی از وضعیت این شرکت پرداخت و گفت: استان خوزستان دومین تولبد کننده و مصرف کننده برق در کشور است به طوری که قدرت نصب شده نیروگاهی خوزستان بیش از 12 هزار مگاوات است که سهم نیروگاههای حرارتی 34 درصد و نیروگاههای برق آبی 66 درصد می باشد.
محمود جانقربان افزود: همچنین ظرفیت منصوبه شبکه انتقال وفوق توزیع تا پایان دی ماه امسال 26353 مگاولت آمپر و طول خطوط انتقال وفوق توزیع 8502 کیلومتر مدار است .
وی در ادامه به پیک برق اشاره کردو اظهار داشت: پیک بار سال 93 در تاریخ 29مرداد (ساعت 16) به مقدار 7088 مگاوات بوده که 2/3 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.
جانقربان در بخش دیگری از سخنانش به بیان اقدامات انجام شده جهت کاهش تلفات شبکه انتقال و فوق توزیع برق منطقه ای خوزستان پرداخت و گفت: در راستای سیاستها و برنامه های ابلاغی شرکت توانیر در خصوص کاهش تلفات اقدماتی از قبیل، اجرای پروژه های طرحهای توسعه خطوط و پستهای انتقال و فوق توزیع و احداث نیروگاههای جدید در شبکه و نصب خازن در ایستگاههای فوق توزیع، جایگزینی کنتورهای اندازه گیری قدیمی با کنتورهای جدید با دقت بالاتر و قابلیت قرائت از راه دور، تهیه نرم افزار قرائت از راه دور خودکار (AMR) ، نصب تعداد 560 دستگاه کنتور دیجیتال 7000 Actaris و نصب تعداد 432 دستگاه کنتور دیجیتال MK6E در شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان از جمله فعالیت هایی که در راستای کاهش تلفات شبکه انتقال و فوق توزیع توسط برق منطقه ای خوزستان انجام شده است.
وی ادامه داد : همچنین مطالعات خدمات طراحی شبکه انتقال و فوق توزیع شهراهواز ،ملاثانی و حمیدیه تا سال 1404 ، مطالعات فنی- اقتصادی تعیین نوع هادی خطوط 132 کیلوولت درشبکه برق خوزستان و مطالعات جامع تحلیل و بهبود پایداری استاتیکی ولتاژ در شبکه برق منطقه ای خوزستان و جایابی بهینه توان راکتیو در این شرکت در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در بخش دیگری از سخنانش به چالشهای شرکت برق منطقه ای خوزستان پرداخت و گفت: عدم تحقق منابع مالی بر اساس اعتبارات و افزایش میزان بدهی وتعهدات این شرکت به پیمانکاران-سازندگان-مشاوران-بانکها-عوارض ارزش افزوده-مالیات و ...، عدم تخصیص اعتبار و نقدینگی از محل منابع استانی به طرحهای برق، قدمت و فرسودگی شبکه و مشکلات بهره برداری و نگهداری آن در فصل تابستان ، افزایش قرارداد ها و پروژه های نیمه تمام و راکد به علت نوسانات شدید قیمتها-رشد قیمت مواد اولیه-افزایش نرخ ارز و کمبود نقدینگی در سالهای گذشته و ضرورت تعیین راهکار شفاف جهت تعیین تکلیف آنها، عدم استقبال تامین کنندگان و پیمانکاران از بخشنامه ها و دستورالعمل ها از جمله تجدید نظردر نرخ پیمان به منظور برون رفت از بلاتکلیفی قراردادهای متوقف شده ، عدم استقبال سازندگان و پیمانکاران از شرکت در مناقصات در شرایط فعلی و تعیین شروط برای فروش تجهیزات در اسناد مناقصه و توسعه ساخت و سازهای شهری در مراکز شهرهای بزرگ استان ( از جمله اهواز ، آبادان ، دزفول و ...) و لزوم سرمایه گذاری در پروژه های پست های انتقال برق شهری ( GIS ) و خطوط کابلی بخشی از چالش های ما هستند.
وی ادامه داد: همچنین عدم پیشرفت در اجرای پروژه های مصوب احداث نیروگاههای حرارتی توسط بخش خصوصی در استان، عدم تمایل صنایع جهت نصب و استفاده از مولدهای کوچک تولید برق در زمان پیک مصرف برق، مشکل تملک زمین جهت احداث پستهای انتقال و فوق توزیع، سرقت بی رویه نبشی های دکل های خطوط انتقال و فوق توزیع و لزوم برخورد جدی قوه قضاییه و نیروی انتظامی با سارقان و خرابکاران لوازم و تجهیزات پستها و خطوط انتقال و فوق توزیع برق ، عدم رعایت حریم خطوط برق انتقال و فوق توزیع توسط سازمانها و ارگانها و عدم امکان تخریب ساخت و سازهای واقع در حریم تاسیسات بدلیل تبعات سیاسی -اجتماعی-اقتصادی،مشکل اخذ عوارض سنگین توسط شهرداری ها و تفاوت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان رسمی با کارکنان قرارداد مشخص از دیگر مشکلات شرکت برق منطقه ای خوزستان می باشند.
همچنین هوشنگ فلاحتیان در این جلسه با تبریک ایام ا.. دهه فجر گفت : در شرکت برق منطقه ای خوزستان کارهای ارزشمندی صورت گرفته و از تلاش های تمامی دست اندرکاران صنعت برق خوزستان تقدیر می نمایم.
وی ادامه داد: استراتژی وزارت نیرو افزایش تولید و پایداری شبکه برق در کشور است که امیدواریم در استان خوزستان و توانیر بتوانیم این توفیقات را به دست آوریم.
وی در خصوص وضعیت واحدهای 7 و 8 نیروگاه رامین گفت: در بازگشت به تهران وضعیت واحدهای 7 و 8 نیروگاه رامین را پیگیری می کنم که آماده سازی آنها با سرعت بیشتری پیش برود.
فلاحتیان ادامه داد: براساس اقدامات انجام شده امیدواریم در چند سال آینده با در مدار آمدن واحدهای جدید سیکل ترکیبی در استان خوزستان پایداری بیشتری در این استان داشته باشیم و برق مورد نیاز مشترکان جدید نیز تامین شود.
وی گفت: استراتژی وزارت نیرو تبدیل همه نیروگاه های گازی به نیروگاه های سیکل ترکیبی است و تاکنون قرارداد ظرفیت سازی تولید سه هزار و 730 مگاوات برق از واحدهای بخار نیروگاه های گازی کشور منعقد شده و در آینده نزدیک نیز قرارداد چهار هزار و 300 مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق از واحدهای بخار نیروگاه های گازی با بخش خصوصی بسته می شود.
فلاحتیان تصریح کرد: با انعقاد و اجرایی شدن این قراردادها، پیش بینی می شود طی سه تا چهار سال آینده در مجموع هشت هزار مگاوات برق از نیروگاه های سیکل ترکیبی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق کشور افزوده می شود.
وی ادامه داد: بدون شک اجرای این پروژه ها می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند، به عبارت دیگر با بازگشت انرژی خروجی واحدهای نیروگاه های گازی به چرخه تولید، دیگر نیازی به استفاده از سوخت جدید نبوده و آلاینده های کمتری نیز به محیط زیست وارد می شود و سبب افزایش راندمان و بهره وری می گردد.
معاون وزیر نیرو در امور برق اظهار داشت: در نیروگاه سیکل ترکیبی برق آبادان نیز با توجه به وجود چهار واحد توربین گاز 123 مگاواتی، این نیروگاه به دو واحد بخار 160 مگاوات مجهز شده و راندمان این نیروگاه از 32 درصد به 49 درصد افزایش یافته است.
گفتنی است معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، از روند فعالیت نیروگاه در حال ساخت ماهشهر، نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان آبادان و نیروگاه خرمشهر بازدید کرد که در این بازدیدها مدیران عامل این نیروگاهها گزارشی از وضعیت آمادگی و مشکلات نیروگاهها ارایه دادند.
همچنین معاون وزیر نیرو وهیئت همراه در ادامه این سفر جهت تجدید پیمان با آرمان های امام خمینی (ره) و شهدای هشت سال دفاع مقدس از موزه دفاع مقدس خرمشهر بازدید و بر مزار شهدای گمنام این مجموعه فاتحه خواندند.
در آخرین مرحله سفر یک روزه معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به خوزستان ، ایشان با حضور در ساختمان شرکت توزیع نیروی برق اهواز در جلسه ای با حضور مسوولان و دست اندرکاران بخش توزیع شبکه برق خوزستان با شنیدن گزارش فعالیت های انجام شده و طرح های در دست اقدام و نیازمندی های این بخش توسط حضرتی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز و اسدیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان در جریان وضعیت بخش توزیع قرار گرفت.
گفتنی است در این سفر مجید فرمد مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان برق و انرژی وزارت نیرو، عبدالرسول پیشاهنگ معاون هماهنگی تولید شرکت توانیر و خزلی بازرس وزارت نیرو ویژه طرح تکریم ارباب رجوع ، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی را همراهی می کردند.


--

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار