فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد:

ناکامی حفاران غیرمجاز در فارس

خبرگزاری پانا: فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از دستگیری حفاران غیر مجازاموال تاریخی، فرهنگی در شهرستان رستم خبر داد .

کد مطلب: ۳۱۱۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سرهنگ صفری گفت : در حین عملیات گشت زنی و نظارت یگان حفاظت شهرستان رستم با همکاری عوامل انتظامی 5 نفر حفار غیر مجاز در شهرستان رستم در حال حفاری دستگیر شدند .
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین با بیان این که در این عملیات لوازم وادوات حفاری از جمله یک دستگاه فلزیاب، بیل ، کلنگ واسپری شیمیایی کشف وضبط شد افزود : 5 حفار غیر مجاز پس از دستگیری تحویل مراجع قانونی شده و مراتب برای تحقیقات بیشتر از طریق بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در حال پیگیری است .
این مقام مسئول درادامه به قوانین مرتبط با ارتکاب جرم به حفاری غیرمجاز اشاره کرد و افزود : بر اساس ماده 562 قانون مجازات های اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات وادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود که چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی باشد و یا در اماکن و بقاع متبرکه صورت بگیرد حداکثر مجازات اعمال خواهد شد .
وی به تبصره دو این ماده قانونی نیز اشاره کرد و گفت : بر اساس این تبصره خرید و فروش اموال تاریخی ، فرهنگی حاصل از حفاری غیر مجاز ممنوع و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می گردند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار