مشاور معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد

لزوم گسترش روابط تجاری ایران و عراق

خبرگزاری پانا : مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در همایش فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری ایران و عراق، بازار عراق را برای صادرات حائز اهمیت دانست و گفت: بخش خصوصی باید با توجه به امنیت در بخش‌های وسیعی از عراق حضور فعال‌تری داشته باشد.

کد مطلب: ۳۰۵۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، رستم قاسمی دبیر توسعه اقتصادی و مشاور اول رئیس‌جمهور امروز در همایش فرصت‌های ویژه اقتصادی ایران و عراق با اشاره به اینکه بازار و تجارت با کشور عراق در تمام ابعاد برای ایران دارای اهمیت است، اظهار داشت: افزایش تجارت و توسعه روابط علاوه بر بازار منطقه در صحنه‌های جهانی اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: هم‌اکنون نیروی انسانی نخبه و باهوشی در ایران داریم که می‌توان از ظرفیت‌ آن در تمام ابعاد از جمله صادرات، کارآفرینی و توسعه روابط تجاری استفاده کرد.

قاسمی با بیان اینکه 5 درصد معادن ترکیبی دنیا در اختیار ایران قرار دارد، تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه 500 میلیون نفر جمعیت زندگی می کنند که این وضعیت به لحاظ اقتصادی پتانسیل‌های بالایی را ایجاد کرده است.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید براینکه ایران و عراق فرصت‌های تجاری در حوزه‌های صادراتی دارد، گفت: ایران و عراق نقاط مشترک زیادی دارند، اما این روابط اقتصادی کافی نیست و استفاده از ظرفیت‌های فنی و تکنولوژی اثربخش خواهد بود.

قاسمی در خصوص سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط ایران در عراق انجام شده است، تاکید کرد: اکنون 4 میلیون مسکن در کشور عراق توسط بخش‌های مختلف اقتصادی ایران ساخته شده که این میزان بخشی از توانمندی‌ اقتصادی ایران است، چرا که تولید 4 میلیون مسکن به اندازه جمعیت بخشی از کشورهای همسایه است.

قاسمی با بیان اینکه از بعد توانمندی‌ علمی و فنی مهندسی پیشرفت‌های خوبی داشتیم، گفت: عراق کشور ثروتمندی است، اما متاسفانه از این منابع به درستی استفاده نشده و امیدواریم با ایجاد فضای امن در عراق از این فرصت‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه ایران برای آرامش و امنیت در عراق نقش موثری داشته است، گفت: داعش در عراق ناامنی‌هایی را در این کشور ایجاد کرده، اما قطعا در آینده‌ای نزدیک امنیت در بخش‌های وسیع و تمام نقاط عراق ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه کشور گفت: طبق این سند چشم‌انداز باید در تمام شاخص‌های اقتصادی از جمله حمل و نقل، انرژی و صادرات رتبه اول را در منطقه کسب کنیم، اما فاصله زیادی با آن نقطه داریم.

قاسمی گفت: علاوه بر صادرات مواد غذایی نیازمند صادرات در حوزه‌های مختلف از جمله لوازم خانگی، صنعت، پوشاک و دارو هستیم و زمینه‌هایی از جمله تاسیس شرکت و دفتر نمایندگی ایجاد خواهد شد.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری مشترک از طریق تاسیس کارخانه‌ها و خطوط مونتاژ گفت: کیفیت، سرعت و قیمت از جمله شاخصه‌هایی است که باید در زمینه سرمایه‌گذاری و صادرات به آن توجه کنیم و با نگاهی بلندمدت فعالیت‌ها انجام پذیرد.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با اعلام این خبر که تاکنون 5 میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی به کشور عراق ارائه شده است، گفت: اخیرا برخی از شرکت‌ها که در آینده‌ای نزدیک اسامی آنها اعلام خواهد شد، در مناقصات عراق برنده شدند و علاوه بر این نمایشگاه بزرگی در حوزه‌های آب و برق، نفت و گاز، صنعت، صنایع غذایی با حضور مسئولان عالی‌رتبه دو کشور طی یک ماه آینده برگزار خواهد شد و تفاهم‌نامه‌ها را به توافق‌نامه تبدیل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار