سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه افزایش یافت

خبرگزاری پانا: مجلس شورای اسلامی سهمیه ورود خانواده‌های شهدا و ایثارگران به دانشگاه را از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد.

کد مطلب: ۲۸۷۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ماده الحاقی 4 آن به تصویب رسید که بر اساس آن، ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اصلاح شد.

بر اساس اصلاح صورت گرفته، سهمیه ورود به دانشگاه برای همسران و فرزندان شاهد و نیز جانبازان و آزادگان و همسران و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد، از 20 درصد به 25 درصد افزایش می یابد.

بر اساس تبصره این ماده، کسب حداقل 70 درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی است.

این میزان در رشته‌های پزشکی قبلا 80 درصد عنوان شده بود که با اصلاح صورت گرفته این میزان نیز مانند سایر رشته ها به 70 درصد کاهش یافت.

عوارض سلامت از کالا و خدمات آسیب رسان

بر اساس ماده 5 الحاقی که امروز به تصویب رسید، هر گونه تولید، واردات و عرضه کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف، مشمول عوارض خاص تحت عنوان عوارض سلامت است.

فهرست خدمات و اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض (حداکثر 10 درصد ارزش کالا) برای این کالاها در ابتدای هر سال در کارگروهی با مسئولیت وزارت بهداشت و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و ابلاغ می‌شود.

صددرصد مبلغ وصولی پس از واریز به خزانه و مبادله موافقتنامه به صورت درآمد-هزینه در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوط قرار می‌گیرد.

بر اساس یکی دیگر از مواد الحاقی به این طرح، وزارت جهاد کشاورزی مجاز است از محل فروش سهام سهم‌الشرکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی دولت و مؤسسات و شرکت‌های دولتی وابسته پس از واریز به خزانه با درج در بودجه‌های سالیانه برای افزایش سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و تکمیل و ایجاد شهرک‌های کشاورزی (گلخانه‌ای، دامی و شیلاتی) علاوه بر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مربوط اقدام کند.

ادامه رسیدگی به طرح مقررات مالی دولت

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره طرح مقررات مالی دولت مهم ترین دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی است.

انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون آ‌موزش، تحقیقات و فناوری به انتخاب کمیسیون و تصویب مجلس به عنوان ناظر در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون بهداشت درباره اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح جامع حد نگار و ادامه رسیدگی به کمیسیون مشترک درباره طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان به منکر از دیگر دستورهای جلسه دوشنبه مجلس شورای اسلامی است.

افکار مدرس افتخار تفکر سیاسی ملت ایران

همچنین در آغاز جلسه دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود شخصیت مدرس را میان رجال سیاسی، دینی و پارلمانی در تمام ادوار بی‌همتا دانست و گفت: افکار مدرس باعث افتخار در تفکر سیاسی ملت ایران است.

آقای علی لاریجانی افزود :‌ با امضای فرمان مشروطیت ازجانب مظفرالدین شاه در 14 مرداد 1285 مجلس موقتی تشکیل شد و نخستین دوره مجلس شورای ملی در 13 مهر 1285 با نطق افتتاحیه مظفرالدین شاه گشایش یافت.

وی اضافه کرد: تا امروز 33 دوره مجلس در کشور در طول بیش از 100 سال تشکیل شده که 24 دوره آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته در خلال این دوره‌ها ایام فترت هم پیش آمد که مجلس تعطیل می‌شد، مثلا بعد از افتتاح مجلس اول که رجال مهمی مانند سیدعبدالله بهبهانی، حاج امینی‌الزر، حاج معین بوشهری و حاج محمدتقی بنکدار که از مؤثرین مشروطه بودند، در آن حضور داشتند، بعد از مرگ مظفرالدین شاه و روی کار آمدن محمدعلی شاه مجلس با عمر کوتاهی به تعطیلی کشیده شد و در دوم تیر 1287 مجلس به توپ بسته شد و عده‌ای از وکلا به شهادت رسیدند و عده‌ای به زندان افتادند.

وی ادامه داد: 16 ماه بعد با فتح تهران دوره دوم مجلس شورای ملی آغاز شد. در مجلس دوم نیز بعد از اشغال روسیه و اولتیماتوم آنها و پذیرش صمصام‌ السلطنه بعد از 25 ماه در سال 1290 تعطیل شد؛ از این نمونه‌های فترت و تعطیلی در تاریخ مجلس وجود داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دردآورترین دوره تعطیلی مجلس مربوط به انحلال مجلس به دست مصدق بود که با رفراندوم و با بهانه اینکه مجلس با دولت همراهی ندارد و اجازه کلی وضع قوانین نمی‌دهد،‌ شکل گرفت و نتیجه آن توفیق کودتای 28 مرداد بود که دو هفته بعد از انحلال مجلس انجام شد، چون دولت با دست خود مهم‌ترین پشتوانه دولت ملی را نابود کرد.

وی افزود: اما در مابقی سال‌ها ایران دارای مجلس بود؛ تا دوره پنجم و تا حدی دوره ششم رجال مذهبی و ملی در مجلس بودند، اما در دوره دیکتاتوری رضاشاه از مجلس چیزی جز شکل باقی نمانده بود.

رئیس مجلس گفت: تا دوره سیزدهم که شرایط سیاسی کشور آزادی بیشتری پیدا کرد و این وضع تا دوره هفدهم ادامه داشت و بعد مجداً با کودتای 28 مرداد مجلس از حیثیت مردمی افتاد و تا مجلس 24 در دوره پهلوی صغیر، مجالس دست‌نشانده بودند ولی با پیروزی انقلاب شرایط مجلس به‌کلی دگرگون شد.

آقای لاریجانی افزود: اما در تمام این ادوار شخصیت مدرس بین رجال سیاسی، دینی و پارلمانی بی‌همتا بود. او انسانی دردمند، فکور، شجاع،‌ ملا و متواضع بود. وی شاگرد ممتاز آخوند خراسانی بود که نقش مهمی در نهضت مشروطه داشت.

وی اضافه کرد: وقتی مدرس در مجلس دوم به‌عنوان فقیهی ناظر انتخاب گردید، با نهایت سادگی به تهران آمد و با نهایت تواضع اولین سخنرانی خود را اینگونه در مجلس آغاز کرد: "اول عذر می‌خواهم که صحبت داشتن بنده،‌ قدری زود است به واسطه اینکه عاقل تا بصیرت پیدا نکند، سزاوار نیست صحبت کند".

آقای لاریجانی در ادامه گفت: این در حالی بود که همگی به فضل و کمال او اذعان داشتند. او خود را نوکر مردم معرفی می‌کرد و در سخنرانی خود در مجلس گفت: "ما وکیلیم، ولی نیستیم. ولی آن کس است که آنچه خود مستقلاً صلاح می‌داند اجرا می‌کند، ولی وکیل آن است که نظر موکلش را هم بداند. شاه و رئیس‌الوزرا و پارلمان و حجت‌الاسلام، تمام اینها نوکر خلقند. آن که اسمش شاه است یعنی نوکر مردم. یکی اسمش رئیس‌الوزراست یعنی خدمتگزار مردم. باید تمام اینها برای مردم نوکری کنند".

وی افزود: تیمورتاش که وزیر دربار رضاخان شد، معترضانه گفت: "همه را نمی‌شود نوکر گفت. فرق دارد." مدرس پاسخ داد: "من به زبان فارسی حرف می‌زنم و زبان خودم را می‌دانم. خدمتگزار مردم هستم. من می‌گویم پیغمبران خدا هم که از همه برترند، نوکر خلقند و نیز شما متوجه باشید که زعیمه قوم، خادم آن قوم است. اقوام و ملل جان و مال خود را نمی‌دهند که برای خود ارباب و فرمانروا درست کنند. اگر شما به کسی مسکن بدهید و پول زیاد بدهید که بیاید و به شما فرمان بدهد و ارباب شما باشد، کمتر کسی است که عقل شما را تصدیق کند. ملت آن قدر عاقل و باتدبیر است که به امر خود بت و سلطان و فرمانروا استخدام نکند. اگر چنین اربابانی وجود دارد، به‌زور خود را به مردم تحمیل کرده‌اند."

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چقدر این فکر بلند و عمیق است و باعث افتخار در تفکر سیاسی ملت ایران است که کمتر نظیر دارد؛ به‌خصوص از این جهت که مدرس عامل به این مفاهیم بود.

آقای لاریجانی افزود: مسئله مهمی که از تأمل در مجموع آراء مدرس به دست می‌آید، این است که امهات مسائلی که او برای ایران و بعضاً عالم اسلام مورد توجه قرار داد و معتقد بود از اهم مشکلات موجود است و باید حل شود، بعد از حدود یکصد سال امروز هم علی‌الاغلب جزو مشکلات کشور باقی مانده است و این از عجایب روزگار است و باید کالبدشکافی شود که آیا ایرانیان نمی‌خواستند این مشکلات حل شود یا استبداد و عقب‌افتادگی عامل آن بود یا اراده خارجی مانع حل آنها می‌شد.

وی تصریح کرد: برای مثال به چند نمونه اشاره می‌کنم؛ با مرحوم مدرس مصاحبه‌ای در ابتدای مجلس ششم شده است که در سؤال آن آمده است "راجع به تشکیلات حزبی و لزوم آن برای جامعه، عقیده شما چیست؟" پاسخ مدرس چنین بود که "در این 20 سال مشروطیت، متأسفانه حزبی پیدا نکرده و هر چه بوده است اسم بلارسم بوده است. لذا زود از بین رفته است و این یک بدبختی است که دامنگیر ما شده است. بر هر ذی‌حسی لازم است که بذل جهد کرده و حزبی از روی عقیده و اساس به نام حزب وطنی تشکیل و در تشریح مبانی آن کوشش نماید و من هم حاضرم رسماً عضویت چنین حزبی را قبول و به طور اجتماع و هماهنگی به مردم و وطن خدمت کنم."

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار