معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس :

تاکید بر خلاقیت ، پویایی و تحول گرایی در مدیران مدارس

خبرگزاری پانا:معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت : آموزش و پرورش فارس به پشتوانه ی مدیران، معلمان و دانش آموزان سرزنده و نخبه ی خود می تواند به عنوان آموزش و پرورش برترکشور در اکثر زمینه ها باشد.

کد مطلب: ۲۸۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ،عبدالرسول احمدی در جمع مدیران مدارس ناحیه یک شیراز گفت :مدیران مدارس ، سنگرداران اصلی تعلیم و تربیت بوده و کار سختی را بر عهده گرفته اندو مدیر یک کارخانه ی تولیدی نیستند بلکه افرادی هستند که وظیفه انسان سازی را بر عهده گرفته اند

احمدی با بیان اینکه خداوند متعال انسانها را از نظر استعداد و افکارگوناگون آفریده است ، افزود : کار اصلی مدیرمدرسه در آموزش و پروش ، تعلیم و تربیت افراد با ویژگی ها ، تفاوت ها و استعداد های گوناگون است هر چند که تعلیم و تربیت تنها بر عهده ی آموزش و پرورش نیست.

وی با تاکید بر اهمیت نقش مدیران درمدارس،گفت :کار مدیران کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است که به مراتب سخت تر از کار معلمین است چرا که شما بایستی مدیریت کنید وبین عناصر و محتوای آموزشی و تعلیم تربیت هماهنگی ایجاد نموده وعلاوه بر فراهم نمودن فضای آموزشی مناسب ، محتوای آموزشی ، فعالیتهای معلمان ، دانش آموزان و حضور اولیاء را نیز راهبری و مدیریت کنید.

احمدی به سند تحول بنیادین در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در این سند به نقش و جایگاه ممتاز و ویژه مدیران اشاره شده است ،چراکه بخشی از از این سند بر می گردد به محور تعلیم و تربیت صحیح و کیفیت بخشی به آموزش و پرورش که موفقیت در این زمینه مستلزم مدیریت صحیح شما عزیزان است .

وی با بیان اینکه مدیران مدارس ما از توانمندی های بالایی برخوردارند و می توانند به اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش دست یابند .گفت : حوزه معاونت پژوهش ،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس آمادگی دارد بخش هایی از چشم انداز سند تحول بنیادین در خصوص جایگاه مدیران مدارس را درقالب آموزشهای ضمن خدمت مورد بحث و بررسی قرار داده و آموزش های لازم را در این زمینه ارائه نماید .

معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم توجه جدی به بحث مدرسه محوری و درس ملی ، اولین ویژگی یک مدیر موفق را خلاقیت عنوان کرد.

وی گفت : ما امروزه مدیری می خواهیم که خلاق ، پویا وتحول گرا باشد و بتواند ارتباط ارگانیک با مجموعه خود داشته باشد و به گونه ای در امر تعلیم و تربیت برنامه ریزی نماید که بتواند با حداقل ها به اهداف نهایی رسیده و با مشارکت اولیاء زمینه ساز تعلیم و تربیت صحیح بوده و از ابزار و تکنولوژی روز استفاده نماید .

وی به موضوع هوشمند سازی مدارس نیز اشاره نموده و گفت: کشور مصر که یک کشور جهان سومی محسوب می شود از پیشتازان هوشمند سازی مدارس در جهان است و این در حالی است که حتی در برخی از مدارس ما علی رغم داشتن عنوان هوشمند، حتی رایانه هم وجود ندارند که این ضعف و ایراد از مدیران وشیوه تعلیم و تربیت ماست.

احمدی به معایب تربیت دانش آموزان به صورت تک بعدی اشاره نموده و اظهار داشت: زیبنده نیست که ما با یک سری محفوظات و داشته های کلیشه ای دانش آموزان را آموزش داده و با فشارهای روحی و روانی آنها را وارد مسابقات و رقابت هایی همچون المپیاد های مختلف علمی کنیم ،چرا که این امر منجر به تربیت انسانهای تک بعدی خواهد شد و قطعا در این صورت از اهداف نظام آموزش و پرورش دور خواهیم شد و خلاقیت ، توانمندی و احساس مسئولیت را از دانش آموزان سلب خواهیم نمود.

وی با تاکید بر اینکه ، مگر می شود دانش آموزی را تربیت کنیم که در المپیاد ها و مسابقات مختلف رتبه های ممتاز را کسب کند ولی در بعد انسانیت بلنگد، گفت : انسان نیازمند فراگیری و آموزش در تمامی زمینه ها از جمله فراگیری آموزش های لازم در خصوص تربیت بر اساس ارزش های دینی و فرهنگی جامعه،ترویج فرهنگ احترام به حقوق دیگران ، قوانین ، مقررات وحقوق شهر وندی و نحوه استفاده صحیح از محیط زیست و مصرف بهینه منابع انرژی و سایر منابع طبیعی ، که باید در این خصوص برنامه ریزی های منسجمی صورت پذیرد .

معاون مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود : تحقیقات نشان می دهد که در بعضی از مدارس خاص مدیریت ضعیف بوده و به جای این که دانش آموزان در کنار درس به ورزش ،تحرک ، شادابی و تفریح بپردازند می بایستی در تمام اوقات درگیرمحفوظات و تئوری ها باشند و علاوه بر دروس رسمی کتابهای کمک درسی نیز به آنها ارائه می گردد که این امر موجب ایجاد نارضایتی در خانواده ها شده است.

احمدی با اشاره به اینکه ما وارث تمدن ، دین و فرهنگی هستیم که کارهایش بر اساس تدبیر است ، گفت : تعلیم و تربیت اسلامی انسان مقلد نمی خواهد بلکه انسانی متفکر و با تدبیر می خواهد و ما باید در برنامه ریزی های خود کاری کنیم که از ریزه خواری که همان نهضت ترجمه است دوری کنیم وانتظار آموزش و پرورش این است که مدارس خاص جمع آوری شده و بعضی دروس تغییر کند و با تفکر و تدبّردر علوم مختلف و نوشتن مقالات مختلف و ارائه کار های پژوهشی فرهنگ ، دین و علوم و دانش خود را صادر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار