سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان به پانا خبر داد:

سنگ نگاره های تاریخی منطقه آقا شاه بلبل دلیجان در معرض تهدید و تخریب

خبرگزاری پانا: سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان از در معرض تهدید و تخریب قرار گرفتن سنگ نگاره های تاریخی منطقه آقا شاه بلبل دلیجان خبر داد.

کد مطلب: ۲۷۶۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد

رحمان دلاوری در گفت و گو با خبرنگار پانا، گفت: در منطقه آقا شاه بلبل دلیجان سنگ نگاره هایی با قدمت بالای پنج هزار سال وجود دارد که متاسفانه به دلیل بهره برداری های غیر اصولی از معادن بالادست و عدم رعایت حریم مجاز این معادن در معرض تخریب جدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد مدیران عالی استانی به طور جدی در این خصوص ورود پیدا کرده و جهت حفظ و صیانت از این آثار ارزشمند تاریخی اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی را مد نظر قرار دهند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان خاطرنشان کرد: به همین منظور جلسه ای با حضور مسئولین مربوطه برگزار شد و در خصوص ارزش سنگ نگاره های تاریخی منطقه آقا شاه بلبل، ضرورت حفظ و نگه داری آن، سخنانی مطرح شد و سپس مسئولین اداره صنعت و معدن، منابع طبیعی و آبخیز داری و نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر یک در خصوص صدور مجوزهای معادن و رعایت موارد قانونی لازم توضیحاتی را ارائه نمودند.

دلاوری اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد با عنایت به اهمیت فوق العاده موضوع و ضرورت پیگیری آن در سطح استان جلسه ای با حضور مدیران عالی استانی مربوطه در فرمانداری دلیجان تشکیل شود.

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی موظف شد جهت حفظ این میراث ارزشمند، توقف فعالیت های استخراج و اکتشاف معادن در حریم این منطقه را به صورت قانونی و مجدانه پیگیری نمایید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان تصریح کرد: همچنین پیشنهاد شد که قابلیت راه اندازی موزه Rock Art در منطقه دلیجان با هدف حفظ و صیانت از سنگ نگاره های تاریخی بررسی شود و یا حداقل از موزه مردم شناسی برای نگه داری آنها استفاده نمود.

دلاوری گفت: در پایان این جلسه مقرر شد اداره صنعت، معدن و تجارت قبل از صدور مجوزهای اکتشاف و بهره برداری از معادن موارد را از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان استعلام نموده و از صدور مجوز در حریم میراث فرهنگی و باستانی به شدت پرهیز نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار