گزارش پانا از نشست خبری جشنواره «بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی»

جشنواره کودک ایرانی ؛عروسک ایرانی شو اجرا نمی کند

خبرگزاری پانا: محمد میر کیانی مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام‌جم گفت:امروز فراتر از یک ابزار ساده سرگرمی به حساب می‌آید، این جشنواره به دنبال برگزاری یک شو نیست بلکه می‌خواهد عروسک اقوام ایرانی را به مردم معرفی کند.

کد مطلب: ۲۶۳۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا ، نشست خبری جشنواره «بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی» صبح امروز سه شنبه با حضور محمد میرکیانی مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم و فرزاد هوشیار مدیرعامل برج میلاد در تالار سعدی این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ، میرکیانی با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: جشنواره «بچه‌های ایرانی عروسک ایرانی» آغاز یک حرکت بزرگ فرهنگی است ،باید بگویم عروسک قدیمی ترین و کهن ترین ابزار سرگرمی در تاریخ بوده است و هر قوم و ملتی این ابزار را مطابق با فرهنگ خود به کار می گرفته اند. در متون کهن ایرانی هم در تاریخ آل بویه اولین سلسله شیعه در ایران از کارکرد عروسک سخن به میان آمده است چراکه کودک با عروسک همذات پنداری کرده و دنیایی بین این دو شکل می گیرد که حتی والدین هم نمی توانند در آن وارد شوند.

میر کیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که در آینده براساس تداعی معانی تاثیر پنهان این ابزار تربیتی در زندگی کودکان به چشم می خورد،افزود: بنابراین امروزه عروسک به وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ تبدیل شده است در جریان لشکرکشی آمریکا به عراق نیز عروسک وزیر دفاع آمریکا به صورت فراگیر ساخته و به بسیاری از کشورها فرستاده شد و از آن به عنوان یک ابزار سیاسی بهره‌برداری شد. پس عروسک دیگر تنها یک ابزار ساده سرگرمی نیست.

وی با انتقاد از عروسک‌های موجود در بازار که ارتباطی با فرهنگ ایرانی ندارند، ادامه داد: عروسک های موجود قابل تایید ما نیستند بنابراین باید بکوشیم عروسک های خودی را با استفاده از فرهنگ خودی به دست کودکان برسانیم در این جشنواره نیز عروسک های اقوام مختلف عرضه خواهد شد. اکنون کودک و نوجوان بی پناه ترین قربانیان جنگ نرم هستند چرا که توان تشخیص و ارزیابی ندارند و حوزه تولید عروسک به موضوعی چند لایه و پیچیده و منبع سیاستگذاری و سرمایه داری برخی کشورها شده است.

مدیر بخش کودک و نوجوان شبکه جام جم خاطرنشان کرد: ما با برگزاری این جشنواره وارد یک دوره جدید می شویم و می توانیم عروسک های بسیاری را که در سرزمین ما وجود دارند، از جمله عمو نوروز به کودکان معرفی کنیم، حتی به جای تندیس اماکن تاریخی جهان که در خانه‌ها دیده می‌شود، باید به فکر ساخت تندیس اماکن ایرانی و مذهبی باشیم. اینها همان موارد و عناصر سبک زندگی ایرانی اسلامی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره می کند.

وی تصریح کرد: در حالی که در گذشته بر سردر خانه ها کاشی خوش نویسی شده ای با خط زیبای نستعلیق قرار داشت اکنون این عناصر از زندگی مردم ایران گرفته شده است حتی می توان تندیس حرم امام رضا(ع) را که در تمام جهان شیفتگانی دارد ساخت و به اشکال مختلف از فرهنگ ایرانی حمایت کرد.

میرکیانی در ادامه به بخشی از برنامه های این رویداد هنری اشاره کردو افزود: برنامه بچه‌های ایران به صورت مستقیم از برج میلاد پخش می شود و ما در طول پخش زنده عروسک های اقوام مختلف را معرفی می کنیم و با خانواده ها و علاقمندان نیز به گفتگو می پردازیم نمایش های عروسکی نیز پخش زنده خواهند داشت همچنین با سازندگان عروسک های اقوام درباره خصوصیات ظاهری و اهداف تولید آن عروسک ها گفتگو می کنیم تا مردم با این روند آشنا شوند.

وی اضافه کرد: البته باید بگویم این جشنواره مربوط به عروسک های تلویزیونی نیست و ما عروسک های ایرانی را مدنظر داریم. در این راستا و برای معرفی عروسک ایرانی از تهیه کنندگان و فعالان عرصه عروسک های تلویزیونی نیز کمک خواهیم گرفت چراکه هدف اصلی از برگزاری جشنواره ایجاد فضای موضوعی از جایگاه عروسک ایرانی در کشور است.

عضو شورای کاربردی شبکه دو یادآور شد: بسیاری از عروسک های تلویزیونی اینگونه نیستند که مثلا یک دختربچه با آنها همذات پنداری کنند و با اهدافی خاص برای یک برنامه خاص تلویزیونی تولید شده اند.

وی درباره دلایل حضور شبکه جام جم در این رویداد هنری اظهار کرد: تبلیغ فرهنگ ایرانی و آموزش زبان فارسی از رسالت های شبکه جام جم است و برگزاری این جشنواره نیز همسو با همین اهداف قرار دارد. ما سعی می کنیم در اختتامیه این جشنواره از کسانی که در عرصه تولید عروسک، هنر نمایشی یا هنرمندانی که حرفی برای گفتن در این عرصه دارند تقدیر کنیم.

وی یادآور شد: هفته گذشته با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلسه ای داشتیم که در این جلسه اعلام کردند نسل سوم عروسک های دارا و سارا در حال تولید است و من بابت این موضوع قدردان کانون هستم. ما در زمینه تولید فکر و اندیشه مشکلی نداریم و تنها نگرانی ما درباره عرضه این اندیشه ارجمند و بالا است چراکه اگر این تولیدات برای کودکان و نوجوانان عرضه شود مثل توفانی خواهد بود که چیزی باقی نمی گذارد بنابراین اگر ما موفق شویم عروسک ایرانی را به مخاطب خود معرفی کنیم این جشنواره به هدف نهایی خود رسیده است.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم تاکید کرد: مجریانی که همراه با عروسکشان شناخته شدند حتما به جشنواره می آیند اما این جشنواره عروسکی یک شو نیست و ما از افراد برای معرفی عروسک ایرانی کمک خواهیم گرفت.

بر اساس این گزارش ، در بخش های دیگری از این نشست فرزاد هوشیار نیز درباره این رویداد هنری گفت: قرار است دبیرخانه دائمی این جشنواره در برج میلاد برپا شود و ما هر سال شاهد بروز و ظهور عروسک های ایرانی باشیم. با همکاری شبکه جام جم موج نویی در ادبیات کودک و نوجوان ایجاد خواهد شد و این جشنواره که 12 تا 22 مهر برگزار می شود بخش های مختلفی خواهد داشت که عروسک و تاثیر آن بر فرهنگ هویتی از جمله این موارد است.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درباره عروسک و تاثیر آن در جامعه ایرانی گفت: این جشنواره 12 تا 22 مهر از ساعت 17 تا 22 برگزار می شود و بیش از 300 غرفه در حوزه کودکان و نوجوانان طراحی شده است و هر روز در استیج خاص جشنواره برنامه های کودک و نوجوان نیز اجرا می شود تا از این طریق کودکان شیوه های عروسک گردانی و بومی سازی عروسک آشنا شوند.

وی تاکید کرد: همچنین به معرفی عروسک های اقوام ایرانی می پردازیم، کشور ما 13 اقلیم از 16 اقلیم جهانی را دارا است و تنوع پوشش و گویش در کشور ما بسیار است بنابراین در هر قوم و منطقه ای گونه ای از عروسک شکل گرفته که دارای اسطوره و افسانه خاص خود است.

مدیرعامل برج میلاد ادامه داد: ورود عموم در این جشنواره آزاد است و سعی می کنیم گروه های دانش آموزی را به صورت سازماندهی شده دعوت کنیم. تهیه کننده محترم برنامه بچه های ایران شبکه جام جم نیز در این زمینه با ما همکاری می کند تا ما در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری گامی برداشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: بخشی از جشنواره به عروسک های نوستالژیکی مربوط است که خاطرات کودکان و نوجوانان دهه 60 را تشکیل می دهد و ما درصددیم با ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره را تا سال ها ادامه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار