جشن سالانه موسیقی ما به محفلی برای همدردی هنرمندان تبدیل شد

خبرگزاری پانا: جشن سالانه موسیقی ما با حاشیه های فراوان، صحبت ها و همدلی هنرمندان موسیقی و تقدیر از برگزیده ها و پیشکسوتان و یادی از غایبان این جشن، شبی پر شور و حال را برای اهالی موسیقی رقم زد.

کد مطلب: ۲۶۲۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، دومین جشن سالانه موسیقی ما شامگاه گذشته با استقبال بی نظیر هنرمندان موسیقی در حالی برگزار شد که همنشینی بی سابقه میان اهالی موسیقی پاپ و موسیقی اصیل ایرانی تالار وحدت را حال و هوایی دیگر بخشید.

پخش کلیپی برای تقدیر از فرهاد فخرالدینی که یادآور نغمه های ماندگاری چون موسیقی زیبای فیلم های «امام علی»، «کیف انگلیسی»، «سربداران»، «بوعلی سینا» و «شوهر آهو خانم» بود، آغازگر این مراسم شد و پس از پخش این کلیپ این آهنگساز توانمند موسیقی با حضور استادانی چون عبدالوهاب شهیدی و هوشنگ ظریف بر روی سن مورد تجلیل قرار گرفته و تندیس یادبود این جشن را دریافت کرد.

فخرالدینی پس از دریافت تندیس خود اظهار کرد: حقش است بگویم ممنون تمام کسانی هستم که مرا به اینجا رسانده اند. یاد پدر عزیزم می افتم که برای ما خیلی عزیز بود و با تمام مشکلات زندگی این دغدغه را داشت که ما درست تربیت شویم و راه درست زندگی کردن را بیاموزیم. از خانواده هنردوستم تشکر می کنم و یاد استادانم را گرامی می دارم که همیشه برایم زحمت کشیده اند و از همه عزیزانی که چنین شب باشکوهی را تدارک دیده اند.

در اینجا بخش اول اهدای جوایز با دعوت از فریدون خشنود، نادر گلچین، شهرام ناظری، جواد مجابی، محمد سریر آغاز شد.

برگزیدگان این مراسم هنرمندانی هستند که طی یک نظرسنجی فراگیر در دو بخش «کارشناسی» (با آراء بیش از صد نفر از کارشناسان موسیقی) و «مردمی» (با رأی نزدیک به 150هزار نفر از علاقه‌مندان موسیقی) انتخاب شده و از آنها با اهدای تندیس «موسیقی ما» و لوح‌های نفیس تقدیر خواهد شد .

این نظرسنجی شامل 16 بخش تخصصی بود که در هر بخش گزینه‌هایی که بیشترین نظرات را از آن خود کرده‌اند به عنوان نامزد معرفی می‌شوند و نهایتا از گزینه برتر که حائز بالاترین آرا شده است با اهدای تندیس طلایی موسیقی ما تقدیر می‌شود .

فخرالدینی: باعث و بانی ساخت موسیقی «سربداران» حسین علیزاده بود

در ابتدا تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از نظر کارشناسان موسیقی به آلبوم «باده تویی» حسین علیزاده تقدیم شد.

تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها از نظر کارشناسان به آلبوم «سربداران» فرهاد فخرالدینی و بیژن کامکار تقدیم شد.

فرهاد فخرالدینی برای دریافت تندیس خود به روی سن آمد و با اشاره به اینکه ساخت این اثر به همت استاد علیزاده صورت گرفته است به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: می خواهم یادی از حسین علیزاده بکنم؛ من در روزهایی قرار داشتم که به تازگی از رهبری ارکستر دانشگاه بیرون آمده بودم، دانشگاه ها هم تعطیل شده بود و تدریس هم نمی کردم و در دوره ای قرار گرفته بودم که هیچ فعالیتی نداشتم حسین به من گفت می خواهیم با محمد علی نجفی بیایم و در مورد ساخت موسیقی یک فیلم صحبتی داشته باشیم ابتدا نمی پذیرفتم ولی باعث و بانی ساخت این اثر حسین علیزاده شد.

تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی پاپ از نظر کارشناسان به آلبوم های «امپراطور» مهدی یراحی و «یک لحظه عاشق شو» حمید حامی تقدیم شد.

تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی با رای مردمی به آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» همایون شجریان و تهمورس پورناظری تقدیم شد.

عذرخواهی تهمورس پورناظری از منتقدان آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان»

همایون شجریان در مراسم حضور نداشت و تهورس پورناظری پس از دریافت تندیس خود اظهار کرد: خیلی خوشحالم امشب یک بار دیگر به مناسبت موسیقی زیر یک سقف جمع شده ایم. تشکر ویژه ای دارم از تمام کسانی که به این اثر رای داده اند و مرا به قلبشان راه دادند. تشکر می کنم از همایون شجریان عزیز که این اثر را با دل و جان خواند و عذرخواهی دارم از همه عزیزانی که از انتشار این کار دل آزرده و کدر شدند.

تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها به سلیقه مردمی به آلبوم های «باران تویی» گروه چارتار و «بعد یازدهم» حافظ ناظری تقدیم شد.

حافظ ناظری: در جو موسیقی یک مقدار کدورت وجود دارد که به صلاح موسیقی ما نیست

حافظ ناظری پس از دریافت تندیس خود، بیان کرد: اول از همه تشکر می کنم از مردم بخاطر انتخاب این آلبوم و باید بگویم «بعد یازدهم» در ایران تنها یک قسمتش منتشر شده و قسمت بعدی آن به زودی منتشر می شود برایم باعث سعادت است مردم این اثر را دوست داشتند و تبریک می گویم به گروه چارتار و دیگر عزیزانی که امشب جایزه می گیرند. حس می کنم در جو موسیقی یک مقدار کدورت ها وجود دارد که به صلاح موسیقی ما نیست ما همه باید کنار هم باشیم و عشق را به وجود آوریم جهان ما را می بیند و رفتار و کارهای ما زیر نظر است موسیقی ما مهجور مانده الان نوبت این است که جوانان حمایت شوند تا کنار هم این موسیقی و این فرهنگ غنی را به جهانیان معرفی کنیم.

تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی پاپ به سلیقه مردمی به آلبوم «شخصی» فرزاد فرزین تقدیم شد.

در اینجای مراسم یادی شد از استاد محمدرضا شجریان که سالروز تولد ایشان نیز هست و تمام سالن ایستاده برای این استاد محبوب موسیقی کف زدند و یادش را گرامی داشتند.

این بخش به پایان رسید و اجرای محمد معتمدی حال و هوای سالن را تغییر داد.

بخش بعدی مراسم با دعوت از نادر مشایخی، محمدد موسوی، کیخسرو پورناظری و پیروز ارجمند با معرفی برگزیده های بخش آهنگسازی از سر گرفته شد.

تندیس طلایی بهترین آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی اهدا شد به حسین علیزاده برای آلبوم «باده تو».

علیزاده: نباید ایران را در کارهای مان فراموش کنیم و ساز ایرانی را کنار گذاشت

علیزاده پس از دریافت تندیس خود با بیان اینکه افتخار می کنم در شبی که فرهاد فخرالدینی تجلیل می شود مورد تشو.یق قرار گرفتم، اشاره کرد: این شب انس است که هنرمندان را در یک جا گرد هم آورده است تا واقعا آنچه که در دلمان و قلبمان هست را بگوییم و خدای نکرده در جملاتمان چیزی نباشد که عکس آن را ثابت کند. ما بارها و بارها اعلام کرده ایم که در شورای موسیقی تکلیف موسیقی را خود اهالی موسیقی و هنرمندان مشخص کنند. در مورد موسیقی خیلی بحث ها و اغتشاشاتی وجود دارد، اغتشاشاتی در انواع موسیقی وجود دارد. موسیقی اصیل، پاپ و ... چه تعریفی دارند موسیقی رپ هم که اخیرا وارد شده است که البته من نمی دانم رپ مجوز دار چه می تواند باشد.

وی افزود: در موسیقی دوستان و عزیزان زیادی به رشد رسیده اند و هر اثری که خلق شده در خور تحسین است اما باید یاد گرفت از انتقاد هم ناراحت نشویم و قدر کسانی را بدانیم که سابقه زیادی در موسیقی داشته اند. الان نسل جدید مقداری توهم در نوآوری دارند و همه جوامع دنیا زمانی که متحول می شوند از فرهنگ خودشان فاصله نمی گیرند ولی ما جهان سوم متاسفانه نگاه به جوامع غربی داریم و دست به تقلید می زنیم از اینرو می بینیم آثاری که در قدیم داشته ایم اصیل تر هستند. ما نباید ایران را در کارهای مان فراموش کنیم و نباید ساز ایرانی را کنار گذاشت.

اعاده حیثیت از هوشنگ کامکار

این استاد موسیقی تصریح کرد: جایگاه موسیقی باید مشخص شود و موسیقی در جای خود تحسین شود ما امشب موسیقی سنتی نداشتیم خود من هم به شخصه در «باده تو» موسیقی سنتی نداشتم. من امشب اعاده حیثیت می کنم از هوشنگ کامکار که از او بد یاد شده است. اگر کسی انتقاد می کند باید با زبان موسیقی از او دلجویی کرد. جوانان فکر نکنند چون اساتید نگاه دیگری دارند پس از کرده دیگری آمده اند بلکه هنر آن ها زنجیروار به هم متصل است. نباید این فکر ایجاد شود که هرچه تقلیدی تر و هرچه غربی تر بهتر..

وی در سخنان خود خاطر نشان کرد: ما سالهاست که در خدمت مردم موسیقی درست قرار نداده ایم آنچه توده مردم لازم داشته و دارند ابزار جمعی است که رادیو و تلویزوین نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند اما متاسفانه موسیقی ما در این رسانه سهمی ندارد این باعث می شود سلیقه مردم تنزل پیدا کند باید امکاناتی باشد که سلیقه مردم را ارتقا دهد.

پیروز ارجمند: قصدمان این است آغاز پاییز را به بهار موسیقی تبدیل کنیم

مراسم با اهدای تندیس به بهترین نوازنده سازهای ایرانی ادامه یافت. پیروز ارجمند که برای اهدای تندیس این بخش بر روی صحنه حاضر شده بود، عنوان کرد: خوشحالم و افتخار می کنم که امروز توفیق خدمت به موسیقی را پیدا کرده ام. نکته درستی را استاد علیزاده بیان کردند ما در مجموعه ارشاد می بینیم که مشکلات زیاید وجود دارد که متاسفانه تمامی گره ها به دست ما باز نمی شود قصدمان این است آغاز پاییز را به بهار موسیقی تبدیل کنیم. ما در دفتر موسیقی سعی کردیم حداقل آنچه که وظیفه ماست را بهره وری کنیم. در حال حاضر سامانه دفتر موسیقی راه افتاده است و سعی داریم روند صدرو مجوزها جلو افتاده و در کنار آن با کرامت اهالی موسیقی آثار اساتید موسیقی را به ثبت رسانیم. از آقای علی مرادخانی نی زجا دارد اینجا تشکر کنم.

تندیس این بخش به ارسلان کامکار، اردوان کامکار، کیوان ساکت، پژمان حدادی، علی قمصری، و سهراب پورناظری تعلق گرفت.

کیوان ساکت پس از دریافت تندیس خود به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: نمی توانم امشب در این جشن این خاطره را تعریف نکنم، سال ها پیش من جوانی بودم که از شهرستان به کانون چاووش می آمدم هیچ وقت یادم نمی رود 6 صبح به کانون می رسیدم و نوع رفتار حسین علیزاده با من به نحوی بود که هیچ وقت از خاطرم نمی رود با دلسوزی مرا به انجام تمرینات ترغیب می کرد همین جا بوسه می زنم بر دستان استاد حسین علیزاده.

تندیس بهترین نوازنده ساز غیر ایرانی نیز به امید حجت، بابک ریاحی پور، همایون نصیری، علی جعفری پویان، هومن نامداری و آتنا اشتیاقی اهدا شد.

تندیس بهترین ناشر به صدرالدین حسین خانی نشر ایران گام تقدیم شد.

تندیس بهترین تهیه کننده کنسرت به محمد حسین توتونچیان موسسه فرهنگی هنری ققنونس تقدیم شد.

تندیس بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ به رضا تاج بخش تعلق گرفت.

گفتنی است رضا تاج بخش برای دریافت تندیس خود در فاصله میان دو سئانس کنسرت خود را به تالار وحدت رساند و تندیس خود را دریافت کرد.

کلیپ یادبود سیمین بهبهانی، محمدرضا لطفی و دیگر هنرمندان سفر کرده پخش شد

در اینجای مراسم کلیپی برای یادبود هنرمندانی که سال گذشته از میان مان رفتند پخش شد و پس از آن دو قطعه توسط گروه آوازی به سرپرستی میلاد عمرانلو اجرا شد. قطعه اول «گنجشکک اشی مشی» و قطعه دوم «خاک مهر آیین» بود که با صدای وحید تاج به اجرا درآمد.

یکی از بخش های بسیار مورد استقبال این جشن تقدیر و تجلیل از بانوی موسیقی ایران سیمین غانم بود که با همنوایی کل سالن در خواندن قطعه به یادماندنی «گل گلدون من» حال و هوایی دیگر به این محفل بخشید. کل سالن همصدا شدند و پس از پایان این قطعه مستندی از این هنرمند پخش شد.

تقدیر و تجلیل از بانو سیمین غانم با حضور مرضیه برومند و تهمینه میلانی انجام شد.

تندیس بهترین قطعه موسیقی اصیلی ایرانی در دو بخش کارشناسی و مردمی بخش دیگری مراسم جشن سالانه موسیقی ما بود که در این بخش تهمورس پورناظری آهنگساز قطعه « چرا رفتی » به عنوان آهنگساز برگزیده معرفی شد.

تهمورس پورناظری: خوشحالم که استاد علیزاده راهی را باز کرد که مودبانه حرف بزنیم

تهمورس پورناظری بعد از دریافت جایزه خود با لحنی کنایه آمیز خطاب به تماشاگران گفت: چقدر خوشحالم که استاد علیزاده راهی را باز کرد که مودبانه حرف بزنیم و البته نمی دانم وقتی نوبت به تقدیر از بانو سیمین غانم شد مدیر دفتر موسیقی سالن اجرا را ترک می کنند. البته این را هم بر خلاف صحبتهای آقای ارجمند بگویم که مجوزها هم یک هفته ای صادر نمی شود.

وی ادامه داد: تصمیم داریم به دلیل استقبال شما مخاطبان عزیز کنسرت چرا رفتی را در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار کنیم اما همین امروز به ما علام کردند که فعلا نفروشید. نمی دانم دلیل چیست. شاید ممنوع الکار هستیم .

در ادامه در بخش قطعه موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها کارن همایون فر با موسیقی فیلم «برف روی کاج ها» به عنوان هنرمند برگزیده از نگاه کارشناسان و گروه چار تار با قطعه « باران تویی» از نگاه مردمی، در بخش بهترین قطعه پاپ قطعه « امپراتور» به آهنگسازی مهدی یراحی از نگاه کارشناسی و بنیامین بهادری از نگاه مردمی، در بخش بهترین قطعه پاپ خارج از آلبوم احسان خواجه امیری با قطعه « تاوان » از نگاه کارشناسان و مرتضی پاشایی با قطعه «جاده یه طرفه» و فرزاد فرزین با قطعه « نگرانتم» از نگاه مردمی نفرات برگزیده شدند .

تکذیب صحبت های تهمورس پورناظری توسط پیروز ارجمند

در این بخش در واکنش به صحبت های تهمورس پورناظری نامه ای از سوی پیروز ارجمند به دست مجری رسید که در آن وی اعلام کرده بود که خروجش از سالن به دلیل تقدیر از سیمین غانم نبوده و وی به دلیل بدرقه فرد دیگری مجبور به ترک سالن شده است ضمن اینکه کنسرت تهمورس پورناظری از سوی دفتر موسیقی لغو نشده و این صحبتهای پورناظری تکذیب می شود .

اهدای تندیس ترانه برگزیده پاپ، تندیس بهترین ترانه سرا، تندیس بهترین آهنگساز و تندیس بهترین آلبوم از نگاه اهالی رسانه به برگزیدگان در حضور علیرضا میرعلینقی، افشین یداللهی و سید عباس سجادی بخش پایانی این جشن بود.

مونا برزویی ترانه سرای قطعه «امپراتور» در بخش کارشناسی، روزبه بمانی ترانه سرای قطعه «ماه عسل» و مجموعه آثارش، شهاب رمضان آهنگساز «جشن تنهایی» و « 28» و گروه چارتار به عنوان هنرمندان برگزیده این بخش انتخاب شدند.

برزویی پس از دریافت تندیس خود گفت: 11 سال است که به صورت حرفه ای مشغول کار هستم و همیشه طی این سال ها به فرصت هایی که به خانم ها برای حضور در فعالیت ها داده می شد بدبین بودم چرا که جانب انصاف رعایت نمی شود نمی خواهم فمنیستی نگاه کنم و بگویم جامعه موسیقی ما زن ستیز است ولی عدالت رعایت نمی شود. اما همین که در این جشن حضور دارم و به عنوان نفر برگزیده معرفی شدم بسیار خوشحالم و از همه همکارانم به خاطر راهنمایی آنها ممنونم.

روزبه بمانی: پس از 8 سال از اسم واقعی ام نام برده می شود

روزبه بمانی نیز که به عنوان برگزیده بخش ترانه پاپ به سلیقه مردمی انتخاب شده بود بعد از دریافت جایزه خود توضیح بیان کرد: احساس دوگانه ای از دریافت این جایزه دارم بالتبع خوشحالم ولی حدود هشت سال گذشته این اولین تریبون رسمی است که از من به عنوان اسم واقعی خودم نام برده می شود. بعد از 8 سال موفق شدم که با نام واقعی خودم روی صحنه بیایم و جایزه ای را دریافت کنم. در این 8 سال اسم من در هیچ رسانه ای نبود و یا خط فاصله جای اسم من می گذاشتند و یا نام خانوادگی اقوامم را می نوشتند. اینجا این خواهش را دارم که این لکه تاریک را از روی موسیقی ما پاک کنند و تنها حقی را که یک هنرمند دارد که اسمش روی اثرش باشد را از او نگیرند. این جایزه را تقسیم می کنم با همه کسانی که در تمانم این سال ها مشکل مرا داشتند.

عبدالوهاب شهیدی، حسن ناهید، محمد موسوی، کیخسرو پور ناظری، شهرام ناظری، هوشنگ گلمکانی، صدیق تعریف، هادی منتظری، نادر گلچین، نادر مشایخی، رامبد صدیف، فخرالدین فخرالدینی، پری ملکی، تهمینه میلانی، محمد معتمدی، سینا ذکایی، علی بوستان، سهراب پورناظری، پدرام فریوسفی، آریا عظیمی نژاد، هانیبال یوسف، سید عباس سجادی، علی قمصری، محمدرضا عیوضی، مزدا انصاری، بیژن بیژنی، مهیار علیزاده، شهرام شعر باف، فرمان فتحعلیان از جمله مهمانان این مراسم بودند.

پایان بخش مراسم اجرای دو قطعه پاپ توسط مهدی یراحی و مرتضی پاشایی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار