تاثیر اشعار شیون فومنی فراگیر بود

خبرگزاری پانا:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: اشعار مرحوم شیون فومنی تاثیری فراگیر داشت و شعرهایش را به بهترین نحو توصیف می‌کرد.

کد مطلب: ۲۶۱۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی، فیروز فاضلی در همایش بزرگداشت میر احمد فخری‌نژاد متخلص به شیون فومنی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن اظهار کرد: شعرهای شیون فومنی نوعی شعر نمایشی و خارج از حال تک بعدی است.

وی با تاکید بر سبک‌های شیون فومنی افزود: شیون همواره در شعرهای خود از موسیقی کوتاه استفاده می‌کرد که موجب فراگیری آثارش شده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان توانایی شیون فومنی در سرودن شعر را مثال‌زدنی خواند و تصریح کرد: شیون فومنی همواره در اشعار خود کاراکترها و جملات را به بهترین و رساترین نحو توصیف می‌کرد.

وی شعرهای شیون را تاثیرگذار خواند و گفت: شیون همواره تراژدی را برای تحلیل شخصیت‌ها استفاده می‌کرد.

فاضلی آثار شیون فومنی را نایاب و بزرگ خواند و افزود: شاعران بزرگ هرگز در آخر اشعار را به جایی ختم نمی‌کنند و پایان شعر را به مخاطبان آن واگذار می‌کنند تا خودشان اندیشه کنند.

حسین شهیدزاد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن نیز در مراسم مذکور برگزاری آن را حاصل برنامه‌ریزی و پیگیری یک ماهه همکاران خود دانست.

چند نفر از شاعران اردبیلی و گیلانی در رثای شیون فومنی ابیاتی را برای حضار قرائت کردند.

شیون فومنی «میراحمد سید فخری‌نژاد» در سال 1325 هجری‌شمسی در شهرستان فومن به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و سه ساله خود را در رشت سپری کرد و پس از آن به کرمانشاه رفت و سه ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی در سال 1345 در آنجا گذراند.

شیون فومنی در سال 1346 وارد سپاهی‌دانش در طارم زنجان شد و یک‌سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال 1348 ازدواج کرد.

این شاعر گیلانی در سال 1374 مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی با دیالیز به تهران منتقل شد و در همین سال با توجه به بیماری موفق به اخذ فوق دیپلم تجربی از دانشگاه تربیت معلم شد.

شیون در سال 1376 پس از سال‌ها تدریس و تعلیم و تربیت فرزندان این خاک بازنشسته شد و در شهریور ماه 1377 پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت و طبق وصیتنامه‌اش در جوار میرزا کوچک خان جنگلی در محله سلیمانداراب رشت به خاک سپرده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار