استاد دانشگاه لامرد در گفت گو با پانا عنوان کرد:

ضرورت اجرای طرح بازیافت زباله ها در لامرد

خبرگزاری پانا: استاد دانشگاه لامرد گفت: یکی از مقوله هایی که مردم عموماً و شهرداری ها خصوصاً بطور روز آمد با آن مواجه هستند، جمع آوری و دفع زباله است.

کد مطلب: ۲۵۴۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

موسی هنر پیشه استاد دانشگاه آزاد شهرستان لامرد در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه در آیین مقدس اسلام از یک سو مردم به بهره وری و استفاده بهینه از منابع امر شده اند و از سوی دیگر عموم مردم و مسئولان از اسراف و تبذیر ممنوع شده اند، اظهار داشت: یکی از مقوله هایی که مردم عموماً و شهرداری ها خصوصاً بطور روز آمد با آن مواجه هستند، جمع آوری و دفع زباله است که هر روز نیز بر وزن آن افزوده می شود، در حالی که می توان با یک برنامه ریزی مختصر هم مقدار زباله ها را کاهش داد و هم با دفع دقیق آن زمینه بهره وری و استفاده بهینه از زباله را فراهم نمود .

وی با بیان اینکه این همه آیاتی که اسراف را حرام می داند و مسرفین را برادران شیطان می خواند، دلیلی محکم بر تحریم آن است،ابراز داشت: طرح بازیافت زباله ها تا حدودی به شهرداری و شورای شهر کمک می کند تا در این زمینه به هدف نسبتاً مطلوبی برسد.

استاد دانشگاه لامرد بر ضرورت اجرایی شدن این طرح تاکید کرد و افزود: آمار شهرداری لامرد نشان می دهد این شهر روزانه ۴۰ تن زباله دفع می نماید که هم اکنون این مهم بوسیله ۵ دستگاه ماشین و ۲۱ نفر نیروی انسانی صورت می گیرد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر این زباله ها به صورت غیر تفکیک شده از محدوده شهر خارج می شود، صرف نظر از سرنوشت نامعلوم این تجمیع زباله و مضرات آن که در جای خود قابل بررسی است تفکیک این زباله ها می تواند بخش مهمی از این معضل را حل نماید.

وی ارزش این طرح را در تفکیک زباله و کم کردن بار زباله و نهایتاً فروش زباله و خرید دستگاه های زباله سوز و دفع سیستماتیک زباله و تأمین هزینه از این طریق دانست و در تشریح این طرح بیان داشت:این طرح در چند مرحله قابل اجراست که به طور خلاصه مرحله اول و مقدماتی آن مرحله است که باید شورای شهر و شهرداری با تهیه انبوه ۵ کیسه زباله به رنگهای مختلف و چاپ نوشته های مربوط به آن و توزیع رایگان آن از طریق نیروی انسانی دفع زباله درب منازل مقدمات این کار را فراهم کند.

استاد دانشگاه لامرد تصریح کرد: کیسه ها با نام های مخصوص زباله مواد غذایی و فاسد شدنی ، مخصوص نان خشک، مخصوص زباله مواد نایلونی و پلاستیکی، مخصوص زباله شیشه و مواد مشابه، مخصوص زباله کاغذ، کارتن و امثال آن می توان نام گذاری کرد.

این معلم لامردی در ادامه گفت: هم زمان با تحویل این کیسه ها یک بروشور حاوی توجیه طرح به منازل تحویل داده می شود و در روزنامه محلی ، رسانه های دیجیتال و مکتوب و تریبون های عمومی از جمله نماز جمعه و صبحگاه مدارس تمهیدات فرهنگ سازی آن انجام می شود.
وی با اشاره مرحله دوم این طرح بیان کرد: در این مرحله شهرداری بطور معمول و روزانه فقط دو نوع زباله یعنی مواد غذایی فاسد شدنی و شیشه را دفع می کند و عمداً به سه نوع دیگر توجهی نمی نماید و در دو ماه بعد هر یک ماه یک بار با ماشین های مخصوص به جمع آوری سه نوع دیگر با هدف بازیافت و فروش می پردازد. که در نتیجه بار ترافیکی زباله به دو پنجم کاهش می یابد.

کارشناس فرهنگی لامرد با بیان اینکه اگر دو مرحله پیش به خوبی صورت گرفته باشد بخش خصوصی فعال شده و مردم شخصاً و یا شهرداری عموماً به فروش کاغذ، نایلون یا نان خشک می پردازند، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر لامرد مجامع امور صنفی شهر لامرد با عنایت به اینکه مغازه ها چشم شهر هستند ، آموزش و پرورش در جهت جا انداختن فرهنگ شهری ،نشریات و سایت ها جهت ترویج فرهنگ شهری می توانند این طرح را همراهی کنند.


خبرنگار: سید محمد حقایقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار