عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با پانا اعلام کرد:

ضرورت تحول در اساسنامه شرکت های گاز، پتروشیمی و توانیر

خبرگزاری پانا: عضو کمیسیون انرژی مجلس طراحی و تدوین مجدد اساسنامه های شرکت های ملی گاز و پتروشیمی را ضروری دانست و گفت: نیاز است تا اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی گاز و شرکت توانیر مانند شرکت ملی نفت از نو نوشته شده و متحول شود.

کد مطلب: ۲۴۴۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، از نهایی شدن بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت خبر داد و افزود: پس از شرکت ملی نفت، بررسی اساسنامه های گاز، پتروشیمی و توانیر به عنوان شرکت هایی که وابستگی اجرایی به وزارتخانه های نفت و نیرو دارند ضروری است.


وی افزود: مطابق قوانین موجود در حال حاضر هویت مستقلی برای شرکت های بزرگ یاد شده متصور نیست که با تدوین اساسنامه جدید برای آنها و تعریف یک هویت مستقل برای هر یک از شرکت های نفت، گاز، پتروشیمی و توانیر این موقعیت برای آنها به وجود می آید که استقلال عمل داشه باشند و در ضرورت های کاری قادر به کارهای اجرایی و تصمیم سازی باشند.


این عضو کمیسیون انرژی یادآور شد: در حال حاضر کار تدوین، بررسی و تصویب کلیات اساسنامه شرکت ملی نفت در کمیسیون انرژی به پایان رسیده و در حال نهایی کردن این طرح برای رسیدگی در صحن علنی مجلس هستیم و پس از آن موضوع اساسنامه دیگر شرکت ها را تدوین خواهیم کرد.


امیری سند راهبردی ملی انرژی کشور را از دیگر اولیت های کاری این روزهای کمیسیون انرژی عنوان کرد و گفت: این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است به نحوی که ممکن است تدوین اساسنامه شرکتهای گاز و پتروشیمی را تا زمان قابل توجهی به تعویق بیاندازد به نحوی که به عمر این مجلس نیانجامد.


وی در خصوص اینکه شرکت هایی مانند پتروشیمی و گاز اساسنامه مصوب مجلس ندارند، اظهار کرد: با توجه به این شرایط مجلس نمی تواند مستقیماً به این شرکت ها ورود کند و هر زمان که در مورد این شرکت های مادر تخصصی احکامی از سوی مجلس صادر شود با ایراد قانونی شورای نگهبان مواجه می شویم.


وی که رئیس کمیته نیرو در مجلس نیز هست، داشتن هویت مستقل را از ضرورت های صدور احکام مجلس در مورد شرکت های مادر تخصصی، عنوان کرد و افزود: با تصویب اساسنامه شرکت های مادر تخصصی در وزارتخانه های نفت و نیرو دیگر نیازی به ارجای موارد مهم به این وزارتخانه های نخواهد بود و می توان به طور مستقیم عملکرد، بایدها و نبایدهای این شرکت ها را به آنها ابلاغ کرد.


اضافه می شود نطارت بر حسن اجرای قوانین مصوب مجلس یکی از وظایف نهاد قانون گذاری کشور است و در مورد شرکت های مادر تخصصی در وزارتخانه های نفت و نیرو این امر مهم یعنی نظارت بر حسن اجرای قوانین و دیگر موارد اجرایی تا امروز به واسطه وزارتخانه ها پیگیری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار