مشاور رئیس جمهور اعلام کرد :

4 چالش جدی پیش روی اقتصاد / خروج پایدار از رکود تورمی با بسته سیاستی

خبرگزاری پانا: مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران با 4 چالش جدی مواجه است، گفت: بسته سیاستی خروج غیر تورمی از رکود یک سند کوتاه مدت و مسئله محور است و با اسنادی که اصلاح ساختاری می کنند؛ متفاوت بوده و خروج موفق از رکود به معنای خروج پایدار و نه موقتی از رکود خواهد بود.

کد مطلب: ۲۴۴۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ مسعود نیلی در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص خروج غیر تورمی از رکود طی سالهای 93-94 و بسته اخیر دولت در این خصوص گفت: این بسته یک سند کوتاه مدت معطوف به سالهای 93-94 است که بر اساس ملاحظات میان مدت و بلند مدت تدوین شده و خروج موفق از رکود به معنای خروج پایدار و نه موقتی از رکود خواهد بود که الزاما باید غیر تورمی باشد.


وی ادامه داد: بسته حمایتی خروج غیر تورمی ار رکود یک سند کوتاه مدت است و بسیاری از برنامه های مرتبط با رکود از جمله بی آبی در آن دیده نشده است بنابراین این سند مسئله محور و کوتاه مدت است و با اسنادی که اصلاح ساختاری می کنند متفاوت خواهد بود.


مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی بیان کرد: خروج پایدار غیر تورمی از رکود، تاکید برفعالیت های پیشران، نظام تامین مالی، بهبود فضای کسب و کار، ثبات اقتصاد کلان و گشایش در تجارت بین المللی از جمله محورهای بهبود شرایط اقتصادی در کشور است.


نیلی با اشاره به اینکه هفته آینده در همایشی بسته خروج از رکود با حضور فعالان و دست اندرکاران اقتصادی و مدیران و مسئولان میانی بدنه دولت برگزار خواهد شد، اظهار کرد:بخش خصوصی ده روز فرصت دارد تا نظر ات خود را در خصوص این بسته به دولتی ها ارائه دهد.


وی ادامه داد: تلاش می شود در این جلسه مواردی را که در جلسه امروز مطرح نمی شود با حضور دست اندرکاران اقتصادی مورد ارزیابی قرار داد.


مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی در بخش دیگری از این نشست بابیان اینکه اقتصاد ایران اولین بار نیست که با رکود مواجه است و مقاطعی که بارکود دست و پنجه نرم کرده است بسیار بوده است، عنوان کرد: اقتصاد ایران همانند بیماری بوده که هنگام مریضی خوددرمانی می کرده و حالا در این مقطع زمانی این مریض می خواهد با پزشک مشورت کند.


نیلی عنوان کرد: رکود متعارف در دنیا رکود سمت تقاضا است و به این دلیل رکود حاصل می شود که مردم خرید خود را از بازار به دلایل مختلف کاهش می دهند که به دنبال کاهش تقاضا کاهش تولید و افزایش موجودی انبارها به وجود می آید که این شرایط با خرج کردن بیشتر پول توسط دولت حل می شود اما اگر شرایط در کشور دیگری به طور مثال در سمت تولید به وجود آید واحدهای تولیدی با مشکل مواجه می شوند و در این حالت که رکود تورمی وجود دارد قیمت ها افزایش می یابد.


مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی بیان کرد: رکود تورمی از زمستان 90 آغاز شده و پشت سر خود دینامیستی را ایجاد کرده که تولید کمتر و تقاضا بیشتر شده است.


مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی از سال 93 تا فصل سوم سال 92 به طور دائم در نوسان بوده است، اظهار کرد: فاصله بین دو رکود در برخی سالها بین دو فصل بوده و معنی آن این است که در شرایطی که از رکود خارج شده ایم نیز این خروج پایدار نبوده است.


نیلی عنوان کرد: اقتصاد ایران باید رشد اقتصادی 8 درصدی را تجربه کند به این دلیل که ظرفیت های خالی برای رشد وجود دارد اما در مواقعی که رکود موضوع جدی می شود ایجاب می کند که به خروج از رکود توجه جدی شود.


مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی خاطرنشان کرد: بررسی تولید ناخالص داخلی نشان می د هد که رشد صنعتی درسال موجب کاهش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی شده است و اگر سناریویی را در نظر بگیریم که رشد اقتصادی کشور تا پایان سال 1 درصد باشد باید تا سال 94 صبر کنیم تا تولید ناخالص داخلی به سطح تولید ناخالص داخلی سال 90 برسد و این بدان معناست که دستیابی به تولید ناخالص داخلی متناسب با سال 90 نیازمند رشد 7 تا 8 درصدی رشد اقتصادی است.


نیلی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه خروج از رکود تنها به معنای افزایش تولید نیست و موضوع اشتغال در کنار افزایش تولید حائز اهمیت است ،بیان کرد: میانگین نرخ تورم از سال 1370 تا کنون 20.7 درصد بوده و تورم در 12 ماه منتهی به خرداد 92 -27.4 درصد بوده است.


وی ادامه داد: از تیر 92 به بعد نیز میانگین تورم 36.4 درصد بوده که نشان می دهد تورم از سال 1390 به بعد خیز برداشته است.


مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی عنوان کرد: اگر حتی تحریم نیز وجود نداشت شرایط واحدهای تولیدی در سالهای گذشته به گونه ای بوده که به رکود منجر شده است.


وی افزود: در حال حاضر اقتصاد ایران با 4 چالش جدی مواجه است که تنگنای مالی، ضعف بازار سرمایه، ادامه پیداکردن رکود و کاهش تقاضای موثر و تحریم از جمله آنها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار