بهروز غریب پور در گفت و گو با پانا مطرح کرد:

اپرای مولوی شهریورماه دوباره به صحنه می رود/ اپرا بدون موسیقی بی معناست

خبرگزاری پانا: بهروز غریب پور که این روزها نمایش «اپرای مولوی» را روی صحنه دارد از اجرای دوباره این اپرا در شهریورماه خبر داد و در خصوص اهمیت موسیقی در کارهایش گفت: بدون شک اَپرا بدون موسیقی بی معناست.

کد مطلب: ۲۲۸۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد

بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: موسیقی همیشه جزو جدانشدنی از کارهای من بوده و بیشترین اهمیت را در کارهایم داراست چراکه بدون شک اپرا بدون موسیقی بی معناست.

وی افزود: موسیقی از عناصر بسیار مهم اپرا است طبیعی است که من به موسیقی های ماندگار و خوانندگان اثرگذار در کارهایم توجه بسیار داشته باشم دو اثری که آهنگسازان آن بسیار تاثیر گذار بوده اند جوزپه وردی آهنگساز «اپرای مکبث» و عزیز حاجی بیگف خالق موسیقی «لیلی و مجنون» از آهنگسازان بنام بوده اند که من از آثار آن ها در کارهایم بهره بردم و از آهنگسازان ایرانی بهزاد عبدی و لوریس چکناواریان از آهنگسازان برجسته بوده اند.

این کارگردان تصریح کرد: در اپرای مولوی از همایون شجریان، محمد معتمدی، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری، محمد رضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری که همه از بهترین های موسیقی ما هستند استفاده کرده ام.

غریب پور در خصوص اپرای مولوی که در اجرای چندین باره خود باز با استقبال بسیار بالای مخاطب مواجه است، تصریح کرد: ما طبق رویه ای که 10 سال پیش اساس و پایه آن را گذاشتیم هیچ کدام از آثارمان را به صورت موقتی و برای کوتاه مدت ارائه نکرده ایم و همواره معتقدیم این کارها سالیان سال هم که به صحنه می آیند مورد استقبال قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: همیشه هدفم این بوده است که کارهایم کارهای موقتی نباشند چراکه کار موقت در یک زمان کوتاه نمایش داده شده و کل سرمایه ای که برای آن هزینه شده است را بر باد می دهد ولی کارهای ماندگار سالیان سال اجرا می شوند و هربار هم با استقبال بسیار خوبی مواجه می شوند. اپرای مولوی هشتمین سال است که به اجرا در می آید، اپرای حافظ پنجمین سال و لیلی و مجنون دومین دوره خود را برای به روی صحنه رفتن پشت سر گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه اپرای مولوی شهریور ماه از نو به اجرا گذاشته می شود، توضیح داد: بلیت های اپرای مولوی از دو ماه پیش تمام شد. در مورد استقبال از آخرین اثر مولوی باید عرض کنم بسیاری با مراجعه حضوری و تماس با روابط عمومی این نمایش و سایت تیبا که مسوولیت فروش بلیت ها را برعهده دارند، خواستار تمدید اجرای این نمایش بودند پاسخ من به این عزیزان این است که ما مولوی را دوباره در آینده اجرا خواهیم کرد تصور نشود که اپرای مولوی دیگر روی صحنه نخواهد آمد. انشاالله از شهریورماه که با لیلی و مجنون اجراهای مان را آغاز خواهیم کرد آثار بعدی نیز به روی صحنه می روند که از جمله آن ها «اپرای مولوی» خواهد بود.

غریب پور ادامه داد: اپرای مولوی و حافظ خوشبختانه در میان دیگر آثار ما جایگاه ویژه ای داشته و دارند. ما از خارج از کشور هم تماشاگران حامی داشته ایم و این کارها دست به دست گشته اند. «لیلی و مجنون» نیز برای آذری های خارج از کشور به قدری جذاب بود که برای تماشای این کار به ایران می آمدند.

این کارگردان تئاتر گفت: تفاوت اجرای مجدد در تئاتر و سینما در این است که شما در یک اثر سینمایی اگر بخواهید تغییری ایجاد کنید صرفا اینگونه است که بخشی از تصویر یا داستان را حذف کنید اما در تئاتر به دلیل اینکه کار زنده است و هر روز از نو به روی صحنه می رود کارگدان می تواند اعمال نفوذ کرده و اگر صحنه ای بوده که برای من در اجرای اولیه مطلوب نبوده است در اجرای بعدی اصلاح می شود ما تماشاگرانی داشتیم که برای دهیمن یا دوازدهمین بار اثر را دیده اند و هر بار تاثیر بیشتری از کار گرفته اند چراکه در هر بار به روی صحنه رفتن کار از نو طراحی شده و اضافاتی به دکور و صحنه ها، صداها و بازی ها وارد می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما مجدد تمام کارها را اصلاح می کنیم و کار را به روی صحنه می بریم اینگونه نیست که کار یک بار ساخته شود و همان هم به روی صحنه برود در هر اجرای جدید کار از نو ساخته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار