رئیس سازمان آب و خاک کشور:

عوامل ژنتیکی و محیطی در رشد گیاه تاثیرگذار است

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان آب و خاک کشور عوامل ژنتیکی و محیطی را یکی از عوامل موثر در رشد گیاه دانست و گفت: گیاهان همانند سایر موجودات زنده احتیاج به ترکیبات مختلفی از عناصر غذائی دارند.

کد مطلب: ۲۲۸۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمدنبی غیبی در سمینار علمی تخصصی تغذیه در گیاهان زراعی و باغی که در کانون بسیج شهرستان اراک برگزار شد، افزود: یکی از راهکارهای مهم در پرورش گیاهان این است که عناصر ضروری و مفید را به آن دهیم و عناصر بی ارتباط و مضر را از آن دور کنیم.

وی در ادامه استفاده نامناسب از کودهای سیاه و سفید برای رشد و باروری محصولات را مضر خواند و ادامه داد: عناصر غذایی می توانند نقش بسیار مهمی در رشد و بازدهی بهتر از محصولات دارا باشند.

رئیس سازمان آب و خاک کشور خاطرنشان کرد: نقش محصولات غذایی اعم از نقش ساختمانی شامل عناصر کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و ... ، نقش اسمزی، نقش خنثی نمودن بار الکتریکی، نقش ترابری و نقش آنزیمی برای رشد گیاهان موثر است.

غیبی بیان کرد: کمبود کلسیم در گیاهان باعث آسیب جدی در آنها می شود مثلا در انار باعث خشک شدن دانه ها و در پسته باعث پوک شدن مغز و یا ریز شدن آن می شود و یا چروک شدن دانه های گندم را سبب می شود.

وی تصریح کرد: دومین نکته در تغذیه گیاهان باغی و زراعی استفاده مناسب گیاه از جذب عنصر است و با توجه به این که 90 درصد کشور روش استفاده از آن را بلد نیستند باید آموزش های لازم در این زمینه ارائه شود.

رئیس سازمان آب و خاک کشور با توجه به اینکه گیاه در مرحله دوم آبیاری رشد می کند تصریح کرد: کود باید در ریشه خاک ریخته شود نه در پای خاک و یکی از علت های آسیب گیاهان نرسیدن فسفر به ریشه آنهاست.

غیبی همچنین اضافه کرد: استفاده از کودهای شیمیایی در هر هکتار باید 5 تا 7 کیلو باشد و با توجه به اینکه ریشه در حرکت است کود باید در مسیر ریشه قرار بگیرد.

وی مواد لازم به اضای هر یک هکتار کاشت گندم را 27 کیلوگرم نیتروژن ، 18 کیلوگرم پتاسیم و 11 کیلو فسفر دانست و در ادامه گفت: 20 عنصر باید در اختیار گیاه باشد، از کودهای سفید و سیاه نباید استفاده شود و به زمان مصرف آنها باید توجه شود تا گیاه به یک رشد مطلوب و بازدهی موفق برسد.

رئیس سازمان آب و خاک کشور در پایان از کودهای رایجی نام برد که به رشد گیاه کمک بسیار می کند از جمله اوره که باید در زمان دوم آبیاری به گیاه داده شود تا در ریشه نفوذ کند، نیترات آمونیوم ، سولفات آمونیوم که برای تقویت میوه گیاه مفید است، اوره با پوشش گوگردی.

در این سمینار تا پایان وقت امروز ادامه خواهد داشت آموزش اصول، مبانی و کاربرد مواد شیمیایی به دانشجویان رشته های کشاورزی و آب و خاک ارائه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار