معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای فارس عنوان كرد؛

تاثیر 5 درصدی سد تنگ‌سرخ بر آب ورودی مهارلو

خبرگزاری پانا: صالح‌جهرمی گفت: به واسطه برداشت‌های بی‌رویه و مدیریت نشده از منابع زیرزمینی آب، علاوه بر كاهش كمیت، شاهد افت كیفی آب در دشت سروستان هستیم.

کد مطلب: ۲۲۴۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛ حسین صالح‌جهرمی در جلسه شورای اداری شهرستان سروستان گفت: برداشت زیاد آب از سفره‌های دشت سروستان موجب شده آب سروستان به سمت تلخی و شوری پیش برود.
وی تصریح كرد: به‌شدت نیازمند اقدامات فرهنگی در خصوص شیوه‌های بهینه مصرف آب هستیم و كمك مردم برای جلوگیری از تخلفات برداشت از منابع‌زیرزمینی آب، بسیار راهگشا است.
این مقام مسئول اضافه كرد: در استان فارس حدود 70 هزار حلقه چاه آب وجود دارد که طی دوسال گذشته حدود 25 هزار حلقه چاه آن نیاز به کف شکنی پیدا کرده و در برخی شهرستان‌ها عمق آب به حدود 470 متر رسیده است.
صالح‌جهرمی افزود: تعداد 138 دشت در استان فارس از جمله دشت سروستان با هیدروگراف منفی روبروست که این امر موجب شده علاوه بر کمیت، کیفیت آب نیز از دست برود.
وی نصب کنتورهای هوشمند آب و برق جهت نظارت بر میزان آب مصرفی چاه‌های كشاورزی را یکی از راه‌های کنترل میزان مصرف آب برشمرد و افزود: در شهرستان سروستان حدود یك‌هزار و 200 حلقه چاه وجود دارد که 90 درصد از این چاه‌ها با کمک شرکت آب منطقه‌ای فارس به کنتور هوشمند مجهز شده اما هنوز كالیبره آب در این كنتورها تعریف نشده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای فارس خاطر نشان كرد: سروستان می‌تواند با مجهز کردن تمام چاه‌های كشاورزی موجود به کنتور هوشمند آب و برق ضمن انتخاب به عنوان شهرستان پایلوت در استان، با نظارت و کنترل بر میزان آب برداشتی از چاه، هیدروگراف واحد دشت سروستان را متعادل كرده و از سراشیبی سقوط نجات دهد.
وی درخصوص سد تنگ سرخ و تاثیر آن بر دریاچه مهارلو نیز گفت: هدف اصلی احداث سد تنگ سرخ آبدار کردن رودخانه خشک شیراز است، با احداث این سد حدود 5 درصد از میزان آب ورودی به دریاچه مهارلو(دریاچه نمك) در طول سال كاسته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار