در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

شیوه نامه اجرای سند انسداد مبادی بی سوادی و وضعیت سواد آموزی آذربایجان شرقی بررسی شد

خبرگزاری پانا: در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی که به ریاست اسماعیل جبارزداه، استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای آموزش و پرورش استان برگزار شد،، شیوه نامه اجرای سند انسداد مبادی بی سوادی و وضعیت سواد آموزی آذربایجان شرقی بررسی شد.

کد مطلب: ۲۲۴۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در این جلسه جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت:به منظور عملیاتی نمودن فرمان مقام معظم رهبری و مفاد اسناد بالا دستی در خصوص تضمین فرصت های عادلانه تربیتی، شیوه نامه اجرای سند انسداد مبادی بی سوادی به منظور برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر آن در سطح استان با هماهنگی استاندار آذربایجان شرقی بر اساس تحلیل وضع موجود و شناسایی موانع حضور همه ی کودکان لازم التعلیم در مدارس دوره ابتدایی برنامه عمل استان در این جلسه بررسی می شود.

وی در ادامه با اشاره به دلایل و مستندات قانونی این شیوه نامه اظهار داشت: شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی استان با تاکید بر دختران، بازگشایی مدارس روستایی کمتر از حد نصاب و شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل از طریق کنترل آمار موالید با مساعدت اداره کل ثبت احوال استان و انفورماتیک وزارت از جمله اقدامات انجام شده در این راستا می باشد.

در این جلسه جبارزاده با پیشنهادات آموزش و پرورش استان مبنی بر دستور همکاری به شرکاء برون بخشی در اجرای برنامه های افزایش پوشش تحصیلی و انسداد مبادی بی سوادی، تشکیل کارگروهی متشکل از حوزه های ذیربط با مسئولیت فرماندار و دبیری معاون آموزش ناحیه / منطقه، اعمال راهکارهای تشویقی و تنبیهی جهت افزایش حساسیت جامعه محلی با استفاده اختیارات و تدابیر استاندار و توسعه خدمات درمان و بهبود اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره خانواده با توسعه مشارکت های برون سازمانی موافقت کرد.

همچنین پیشنهاد صدور مجوز ادامه فعالیت و استفاده از اعتبارات استانی در اجرای طرح بازگشایی مدارس روستایی کمتر از حد نصاب از طریق عقد قرار داد با اشخاص حقیقی و حقوقی و ارجاع اولیا و سرپرستان حقوقی کودکان و نوجوانان لازم التعلیمی که از تحصیل آنان ممانعت به عمل آورند به مراجع قضایی با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در ادامه جلسه ، پاشایی طبق سرشماری سال 90 تعداد بی سوادان استان را 183 هزار و 671 نفر اعلام کرد و گفت: در سال 55 اختلاف درصد با سوادی در استان در مقایسه با کشور10/9- بود که در سال 90 به 2/7- رسید ه است.

وی رشد درصد باسوادی جمعیت 10 تا 49 ساله که گروه هدف سواد آموزی استان است را 55/63 درصد اعلام کرد و گفت: رشد درصد باسوادی جمعیت 10 تا 49 ساله در سال 55، 36/74 درصد بود که در سال 90 به 92/1 درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی رشد درصد باسوادی در استان را 0/4 درصد پایین تر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت:در جمعیت 10 تا 49 ساله رتبه استان 15 است که پایین تر از میانگین کشوری است.

در ادامه جلسه نیز با پیشنهادات آموزش و پرورش استان در این راستا مبنی بر مشارکت و همکاری کلیه دستگاه های استانی، احیای مجدد شوراهای پشتیبانی سواد آموزی در شهرستان ها و روستاها و ارزیابی سالانه از عملکرد سازمان سواد آموزی ادارات ناحیه و منطقه موافقت شد.

همچنین شورا در خصوص دریافت آمار دقیق بی سوادان از مرکز آمار ایران و در خواست از مراکز آموزش عالی برای انجام کارهای پژوهشی در این زمینه به توافق رسیدند.

در ادامه اسماعیل جبارزاده خطاب به اعضای شورا کیفیت بخشی را از اهداف شورا برشمرد و گفت: بحث نظارت آموزش و پرورش بر کیفیت خدمات مهم است و برنامه های شورا برای کیفیت بخشی برای خدمات اموزش و پرورش در سال 93-94موضوع جلسه بعدی خواهد بود.

وی همچنین گفت: شورا موظف است راجع به اخبار منتشر شده در بین آحاد مردم که حاکی از این است که در مدارس دولتی به بحث آموزش، کم توجه می شود و در مدارس غیر دولتی به نمره اهمیت داده می شود را بررسی کند و در صورت صحت اخبار نظارت بیشتری را در این موضوع را داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار