هدیه کتاب‌فروش هندو در کتابخانه آستان قدس رضوی

اهدای قرآن دست‌نویس سده دهم قمری توسط یک انگلیسی به بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام

خبرگزاری پانا: قرآن دست‌نویس ارزشمندی متعلّق به سده دهم قمری، پس از سفر به کشورها و شهرهای گوناگون در مسیر تاریخ، از خرید یک نفر کتاب‌فروش هندو تا هدیه به مسلمانی در لندن، سرانجام با اهدا به بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام، در گنجینه قرآن‌های دست‌نویس آستان قدس رضوی ماندگار شد.

کد مطلب: ۲۲۰۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
رئیس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و معاون هماهنگی این سازمان با بیان این مطلب گفت: این قرآن در مسیر تاریخ، راه زیادی پیموده و از خاستگاه اصلی‌اش به انگلستان و هندوستان رفته و پس از خرید یک هندو و هدیه آن به یک مسلمان، در نهایت به گنجینه قرآن‌های دست‌نویس آستان قدس رضوی اهدا شده است.
جعفر درباغ عنبران خاطرنشان کرد: این قرآنِ دست‌نویس ارزشمند که در سده دهم قمری به خط نسخ مغربی کتابت شده است، توسط خانم نرگس خاتون کورجی، به نام مرحوم بهادرعلی غلامحسین کورجی اساریا به کتابخانه حضرت رضا علیه‌السلام اهدا شد.
رئیس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این که این قرآن دارای تذهیب است، گفت: در این قرآن، اسامی سوره‌ها به سرخی؛ فواصل آیه‌ها به شکل گل سه‌پَر زعفرانی؛ اعراب‌گذاری به سرخی؛ در حاشیه، نشانه‌های سنجاقک و قرص منقّش؛ ذیل فاتحة‌الکتاب، کتیبه منقّش به دایره‌های زعفرانی و به سرخی و سیاهی و در آخر سوره کهف، لوح منقّش به سرخی و زعفرانی است.
وی افزود: این قرآن بر روی کاغذ نخودی فرنگی کتابت شده و دارای جلد تیماج قهوه‌ای است.
در همین زمینه، واقف و اهداکننده این اثر معنوی، انگیزه خود را عشق و ارادت به آستان امام مهربانی و صفا، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام عنوان کرد و گفت: ما طبق وصیت بهادرعلی به کتابخانه معظم حضرت رضا علیه‌السلام اهدا کردیم.
خانم نرگس خاتون کورجی خاطرنشان کرد: خدا را شکر می‌کنم که ما را وسیله قرار داد تا این اثر معنوی را به جایگاه اصلی‌اش تحویل دهیم.
وی با بیان این که از شوق فراوان، قادر نیستم احساساتم را بیان کنم، افزود: کتابخانه حضرت رضا علیه‌السلام، بهترین مکان برای آموختن است.
گفتنی است که گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با حدود 85 هزار دست‌نویس کهن، یكی از پایگاه‌های فكری جهان اسلام است كه با نیّت‌های خیر واقفان و اهداكنندگان دست‌نویس‌های کهن در طول تاریخ به وجود آمده است.










ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار