كولر آبی برای کدام مناطق كشور مناسب است؟

خبرگزاری پانا: برای شهرهای با آب و هوای گرم و خشک (دارای متوسط رطوبت هوای کمتر از 20 درصد)، انتخاب کولرهای آبی بهترین گزینه است.

کد مطلب: ۲۱۹۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به‌گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نیرو؛ نزدیک شدن به آغاز فصل گرما و وارد مدار شدن تجهیزات و تاسیسات خنک‌کننده، مصرف برق را به‌شدت افزایش می‌دهد.
براساس مطالعه‌های صورت‌گرفته در سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، در فصول گرم عمده سهم مصرف برق و درنتیجه هزینه‌های آن (حدود 40 درصد از سهم برق مصرفی و افزایش چندبرابری هزینه‌های برق مصرفی)، مربوط به روشن شدن تاسیسات و تجهیزات خنک‌کننده است.
در اغلب مناطق جغرافیایی کشور، نیاز به استفاده از این تجهیزات در ساختمان‌ها وجود دارد و به عللی همچون تغییر اقلیم (گرمایش زمین) و افزایش سطح رفاه اجتماعی، شمار این تجهیزات به‌ویژه کولرهای گازی روند رو به رشد را نشان می‌دهد.
توسعه بکارگیری این لوازم در اغلب ساختمان‌های کشور افزون ‌بر افزایش بی‌رویه مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال، موجب افزایش اوج مصرف در شبکه برق کشور نیز می‌شود و اغلب در این ماه‌ها هزینه‌های برق مصرفی خانواده در مقایسه با سایر ماه‌ های سال به چند برابر افزایش می‌یابد که تنها عامل آن روشن شدن کولرها در منازل است.
برای شهرهای با آب و هوای گرم و خشک (دارای متوسط رطوبت هوای کمتر از 20 درصد)، انتخاب کولرهای آبی بهترین گزینه است زیرا در کنار مصرف برق کمتر، آسایش حرارتی بیشتری را فراهم می‌کند.
در شهرهای تهران، قزوین، قم، سمنان، کاشان، شیراز، اصفهان، اهواز، یزد، کرمان، کرمانشاه، شهرهای استان سیستان و بلوچستان و خراسان و بخش‌هایی از استان گلستان (گرگان) با داشتن یک کولر آبی با بازده قابل قبول می‌توان دمای محیط را 10 تا 12 درجه کاهش داد و بیش از 30 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.
استفاده از کولرهای گازی در این مناطق، تنها به منزله اتلاف سرمایه است و به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های انرژی در سبد خانواده منجر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار