در گفت وگو با پانا مطرح شد:

توقف طرح های عمرانی بازار آهن آلات را راکد کرد

خبرگزاری پانا : رییس اتحادیه فروشندگان آهن آلات گفت : رکود دنباله دار بازار مسکن در کنار توقف طرح های عمرانی در سال جاری از عواملی است که به رکود بازار آهن آلات منجر شده است .

کد مطلب: ۲۱۱۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد آزاد در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی پانا با بیان اینکه برابری ارزش ریال در برابر سایرارزها نیز از عواملی است که بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر گذار است ، گفت : بخشی از مواد اولیه تولید در کشور وارداتی است که نرخ آن در اردیبهشت از هر کیلوگرم 1700 تومان قیمت فروردین ماه به 1800 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است .


رییس اتحادیه فروشندگان آهن بیان می کند :با افزایش نرخ شمش وارداتی کارخانجات نیز قیمت خود را افزایش می دهند بنابراین ممکن است در هفته های آتی با افزایش قیمت آهن آلات مواجه باشیم .


وی می گوید :سهم آهن آلات در قیمت تمام شده ساختمان حدود 18 تا 20 درصد است اگر آهن آلات حدود 10 درصد افزایش یابد روی قیمت ساختمان حدود 2 درصد تاثیر خواهد داشت و نمی تواند چندان در افزایش نرخ مسکت تاثیرگذار باشد اما نرخ دستمزد ها و افزایش 25 درصدی آن درسالجاری می تواند مزد کارگران را افزایش دهد .


آزاد عنوان می کند : افزایش دستمزد کارگران ،پیمانکاران و مهندسان از عواملی است که می تواند موجب افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن شود و این درحالی است که برخی از مصالح ساختمانی مانند سنگ در هفته های اخیر افزایش 20 تا 25 درصدی داشته که بر گرانی مسکن تاثیر دارد و آهن آلات کمترین افزایش قیمت را داشته است .


رییس اتحادیه فروشندگان آهن بیان می کند : برخی از محصولات فولادی در خارج از بورس و در حاشیه بازار و زیر قیمت بورس به فروش می رسد .


آزاد خاطر نشان می کند : اگر بازار بورس نتواند نقدینگی موجود در جامعه را جذب کند سرمایه ها به بازار مسکن ،طلا و ارز هدایت می شود وجریان هدایت نقدینگی و شرایط اقتصاد ایران از عواملی است که در ماههای آتی تعیین کننده سرنوشت برخی بازارها از جمله مسکن خواهد بود .


وی تصریح می کند : بانک ها در حال حاضر بدترین تاثیر را در شرایط واحدهای تولیدی کشور سبب شده اند و به جای بانکداری سپرده های مردمی را به کسب و کار و تجارت اختصاص می دهند تا آنجا که برخی بانکها در تجارت آهن نیزورود می کنند .


رییس اتحادیه فروشندگان آهن عنوان می کند : بانکها نقدینگی در اختیار دارند که برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر به جای ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی آن را به واسطه گری در تجارت به کار می گیرند .


وی افزود: بازار مسکن امسال نسبت به سال قبل از رونق بهتری برخوردار خواهد شد و این انتظار وجود دارد که بازار نسبت به سال قبل با رشد مواجه شود و آمار معاملات در سال جاری افزایش یابد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار