مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان مرکزی:

لاله واژگون تثبیت کننده خاک، آب و حافظ پوشش گیاهی است

خبرگزاری پانا: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اهمیت حفاظت از لاله واژگون گفت: دلیل حفاظت از این گل ها نقش موثر آنها در تثبیت خاک و آب و حفظ پوشش گیاهی است و از آنجا که این گیاه بومی می باشد گیاهان دیگری هم در کنار آنها رویش دارد.

کد مطلب: ۲۱۱۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد

مهندس یوسف یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پانا، در خصوص رویش گل های لاله واژگون در سطح استان مرکزی افزود: ، پایداری شاخصه ی اصلی این گلها از نظر طبیعی می باشد و لاله واژگون در هر کجا که رشد کند نشان دهنده این امر است که این گل در آنجا ریشه کن نشده است.

وی ادامه داد: این گل فقط در ارتفاعات رشد می کند و از نظر اقلیمی، جغرافیایی، ارتفاع از دریا و شرایط خاک شرایطی ویژه دارد و در جایی که ریشه ی آن از بین نرفته باشد رشد می کند .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان مرکزی خاطرنشان کرد: گل های لاله واژگون از لحاظ زیبایی شاه گل گل هامحسوب می شود، در مراتع با شرایط مشابه زیاد دیده می شود و در استان مرکزی در مناطق مختلف و در اکثر شهرستانها مانند اراک، تفرش، ساوه، آشتیان و خنداب رویش دارد اما در خمین از لحاظ تراکمی بیشتر است .

مهندس یوسفی ادامه داد: اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN ) گونه های این گل ها را در کتاب قرمز دسته بندی کرده و از لحاظ در معرض خطر و منقرض بودن آنها را دسته بندی کرده است که موسیر و آنغوزه از گونه های در حال انقراض هستند، گل لاله واژگون که در دنیا حفاظت شده، در معرض تهدید است و اجرای طرح های مرتع داری و قرق به شکل تحت پوشش جهت حفاظت و جلوگیری از انقراض آنها اجرایی می شود.

وی با توصیه به کشاورزان و مرتع داران اظهار داشت: این گیاه را به هیچ عنوان دست کاری نکنند چون دوام و ماندگاری ندارد، تکثیر آن نیز راحت نیست و اگر در ارتفاع نباشد شاخه ی اکولوژیکی است و نشان دهنده ی فرهنگ انسان هایی است که در حفظ آنها دخیل هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها بخشنامه ای را تنظیم کرده و گیاهان را به سه دسته تقسیم نموده است تصریح کرد: یک دسته اقلام ممنوعه هستند، یعنی گیاهانی که اصلا به هیچ عنوان بهره برداری نمی شوند مانند ریزوم صعلب، پیاز و گل لاله سرنگون، پیاز گل نرگس، پیاز گل ختمی، ریشه ی کاسنی، ریشه ی ریواس وحشی، ریشه ی چوبک، روناس، شیرین بیان و پیاز موسیر. دسته ی دوم اقلام مجاز مشروط هستند بدین معنا که می شود از آنها بهره برداری کرد اما به شرط مطالعه آن مانند گون، کتیرا و باریجه که طرح آنها به متقاضیان آگهی و واگذار می شود که در حال حاضر و با شرایط خاص 103 هزار هکتار باریجه و کتیرا آماده ی بهره برداری داریم و طرح بهره برداری 48 هزار کتیرا و 55 هزار هکتار باریجه بهره برداری اقتصادی دارد که از باریجه در صنعت، صنایع آرایشی، چسب و ... می توان استفاده های مفید دیگری کرد.

یوسفی گفت: دسته ی سوم اقلامی هستند که گیاهان مجاز نامیده می شوند مانند تره کوهی، آویشن و پونه کوهی که به عنوان خوراکی آزاد است.

وی با بیان اینکه 227 گونه گیاه دارویی در استان داریم که 125 گونه به طور خودرو و مابقی به صورت دست پاش رشد می کنند افزود : در سطح کشور 7000 گونه گیاه رشد می کند و در استان 1200 گونه در مرتع، بیابان و جنگل آنها داریم که به طور کلی 4 یا 5 تن از آنها برداشت می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار