وزیر کشور: در مباحث اقتصادی با ثبات نسبی قابل قبولی مواجهیم

خبرگزاری پانا: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشور در مباحث اقتصادی با ثبات نسبی قابل قبولی مواجه است، به گونه‌ای که با تغییرات لحظه به لحظه ارز، نرخ طلا، ‏کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و کاهش تولید ملی مواجه نیست.‏

کد مطلب: ۲۰۳۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در دیداری که با مدیران کل، مشاوران و کارکنان ستاد داشت، با بیان اینکه سال 92 موفقیت خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، گفت: لطف خدا، هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری، همراهی و همدلی و استقامت مردم بر حقشان و وحدت و انسجام داخلی و همچنین تلاش‌های دولت تدبیر و امید و رییس جمهور محترم کشور موجب این موفقیت بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر کشور از دی و بهمن 91، در حوزه سیاست خارجی، شاهد افزایش فشارها بر روی کشور، اجماع تقریباً جامع از طرف قدرت‌های بین‌المللی بر روی ایران، افزایش تحریم‌ها و هجمه‌های فرهنگی و جنگ روانی و رسانه‌ای بودیم و تحلیل غربی‌ها این بود که فضای داخلی کشور برای وقوع حوادث اجتماعی فراهم است.

دبیرکل ستاد اظهار کرد: همچنین در داخل کشور شاهد عدم ثبات در حوزه اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، بی‌ثباتی در حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صدور بخشنامه‌های متعدد و فراوان، کاهش شدید تولید، افزایش شدید تورم و قیمت‌ها و نهایتاً بی‌تکلیفی در عرصه اقتصادی مواجه بودیم به گونه‌ای که در شاخص کلان اقتصادی رشد منهای پنج درصد را تجربه کردیم.

رحمانی‌فضلی گفت: به لطف خدا انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با هدایت‌های رهبری و مدیریت فضای انتخابات به گونه‌ای برگزار شد که مردم با حضور حداکثری و بیش از 72 درصد در انتخابات شرکت کردند و این یک گام بلند اولیه بود و در جامعه بین‌الملل این حضور مردم بسیار تاثیرگذار بود.

وی بیان کرد: در حقیقت این نتایج منجر به قبول حقانیت ایران و شروع ارتباطات، گسترش روابط، حضور رییس جمهور در سازمان ملل و بیان دیدگاه‌ها و قبول پیشنهادات ایشان برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، نشستن پای میز مذاکره، تقویت مناسبت‌های سیاسی و ارتباطات منطقه‌ای، سهولت تبادلات مالی و اقتصادی و تجاری و در نهایت قوی‌تر شدن موقعیت ایران شد.

رحمانی‌فضلی افزود: الحمدالله این فضا به گونه‌ای پیش رفت که در عرصه خارجی کشور به طرف تنش‌زدایی، احقاق حق و برقراری روابط برمبنای منافع ملی کشورمان پیش رفت و اکنون در مباحث اقتصادی با ثبات نسبی قابل قبولی مواجه است، به گونه‌ای که با تغییرات لحظه به لحظه ارز، نرخ طلا، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و کاهش تولید ملی مواجه نیست.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه فشارها، دولت تدبیر و امید در سال گذشته توانست 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را بپردازد، در حالیکه این رقم در سال 91، سیزده هزار میلیارد تومان بود و همچنین توانستیم 148 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و بخش اعظمی از بدهی‌ها به پیمانکاران خارج از کشور را پرداخت کنیم و اکنون ثبات نسبی خوبی برقرار است.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه اکنون شرایط حاکم بر کشور به گونه ای است که مردم در آرامش و ثبات زندگی می‌کنند، گفت: در حوزه امنیت داخلی با هیچگونه تنش امنیتی روبرو نیستیم و این در حالیست که کشورهای منطقه و اطراف با یک تنش دایمی و بحران‌های امنیتی مواجهند، در حقیقت این آرامش و امید موجب هم‌افزایی امکانات و منابع خواهد شد، ما نیز باید تلاش کنیم این آرامش و امید تداوم یابد.

رحمانی‌فضلی گفت: در سال 93 با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعیین سیاست‌های کلی ایشان، گام‌های جدی‌تری خواهیم برداشت، نامگذاری سال جدید به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، امتداد نامگذاری سال‌های قبل و در جوف دهه پیش‌رو است.

وی با اشاره به بیانات رهبری در آغاز سال جدید اظهار داشت: به فرموده ایشان ملت ایران باید قوی باشد، در حقیقت این سخن، نکته کلیدی و پاشنه آشیل نظام بین‌المللی است، چون در نظام بین‌الملل و دنیای مادی چیزی به جز قدرت تعیین‌کننده نیست و ما اگر بخواهیم جایگاه و حقانیت خود را ثابت کنیم باید قوی و قدرتمند باشیم.

وی در ادامه بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و منابع کشور، مشارکت مردم در عرصه اقتصادی و کنار گذاشتن خام فروشی نفت تاکید کرد و گفت: ایران باید مرکز صادرات بشود چرا که ظرفیت‌های کشور برای این موضوع فراهم است.

دبیرکل ستاد همچنین با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: این امر، جزو موضوعاتی است که در سال جاری اجرایی خواهد شد، چرا که تخصیص منابع ما بهینه و مطلوب نیست، اسراف زیاد است، آلودگی هوا بالاست، توزیع منابع درست نیست و برای استفاده بهینه از منابع باید فاز دوم آن را اجرایی کنیم که الحمدالله گام‌های خوبی برداشته شده و ما قصد داریم با کمک به تولید، بهداشت و سلامت مردم و نظام حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری این مهم را انجام دهیم، دولت نیز مصمم است از اول اردیبهشت این کار را اجرایی کند.

رحمانی‌فضلی در ادامه حفظ وحدت و انسجام داخلی را از دیگر اقداماتی خواند که در سال جدید محقق خواهد شد و گفت: دشمنان کشور و افرادی که نسبت به ثبات، آرامش و امید در ایران ناراحت و ناراضی هستند و این را برای اهداف و سیاست‌های خود نادرست می‌دانند در تلاشند این ثبات، آرامش و وحدت و انسجام بهم بخورد که ما باید تلاش کنیم این امر محقق نشود.

وی افزود: در هزینه کرد منابع در سال 93، بودجه‌ای که تدوین شده بودجه کاملاً عملیاتی و عمرانی در جهت فعال‌کردن حوزه‌های تولید و کار خواهد بود و امیدواریم با اجرای دقیق بودجه، بتوانیم گام‌های بلندی در سال جدید برداریم و همچنین تورم را از 1/32 درصد که در آخر اسفند 92 به عنوان تورم سال اعلام شد به 25 درصد یا پایین‌تر در پایان امسال برسانیم.

وی با اشاره به مسایل فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: در جامعه کنونی ما در حال حاضر، عفت عمومی، حجاب، رعایت اصول اخلاقی و ارزش‌های اخلاقی، اعتقادات دینی؛ روابط و مناسبات خانوادگی خوبی وجود دارد و در مقایسه با دیگر کشورها در شرایط مطلوبی قرار داریم اما با توجه به اهداف والای اسلام و اعتقادات دینی باید گفت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم که باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه فرهنگ یک موضوع و مقوله عمومی است که به نوع تفکر، اندیشه، اخلاق و رفتار عمومی جامعه و مردم برمی‌گردد، گفت: محور اصلی فرهنگ باید مردم باشند، مردم همواره باید در صحنه باشند، هدایت‌گر باشند، نقش آفرینی کنند، جهت دهنده و حتی بازدارنده باشند در حقیقت چشمه جوشان خلاقیت و مسوولیت‌پذیری عموم مردم باید فعال‌تر شود که در این صورت موفق خواهیم شد، همچنین باید انسجام و وحدت را در جامعه تقویت کنیم و در عین حال همه دستگاه‌های فرهنگی باید به این امر اهتمام ورزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار